Dampspærre - hvor tæt skal den være?

Hej alle.

For at være sikker på at vores dampspærre blev opsat ordenligt har vi fået professionelle til det. Aftalen var at de skulle opsætte den, så vi ikke skulle tænke på det, og så vi derefter blot skulle opsætte forskalling og gipsloft.

Nu skulle vi så i dag til at opsætte forskallingen og kontrollerede så dampspærren for lige at se om den var ordenlig. Her er vi kommet noget i tvivl. En dampspærre kan selvfølgelig aldrig være 100% tæt, men vi synes nu alligevel at det ser uordenligt ud.

Hvad synes i? Her er nogle eksempler på arbejdet der er udført: http://imgur.com/a/2CfKU

Dbh.
Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser temmelig sjusket ud! Som du selv nævner, så er det svært (om ik umuligt) at gøre den 100 procent tæt. Men dét der, det er lige grov nok

Mvh. Christian M
 

Hej.
Jeg har skrevet dette i to andre tråde:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201457#415700
En oplysning senere hen i dit projekt:
Når du skal til at sætte dampspærre op.
Hvis du fæstner dampspærren der følger med vindue, som skal bruges til vinduet, sammen med dampspærren der ligger i loftkonstruktionen. Så er det to forskellige producenter, derved vil garantien ophører fra begge producenter, når disse to klæbes sammen, Der skal derfor påmonteres en 22mm krydsfiner hvor hver enkelt producent klæber sig fast til uden at de rør hinanden.
Husk at hvis der bruges dampspærretape så skal tapen have fast underlag lige meget hvor det er.
Det vil være en god ting at købe en kvalitets dampspærre, da de billige dampspærre og tape vel garantere en fejlmontering. Billige tape skal bruge 3 dage på at fuldklæbe sig til dampspærren, desuden skal tapen vulkaniseres rigtig godt ind i dampspærren for at kunne opnå en klæbrig effekt. Det er også derfor der skal være fast underlag ved tape. Der er lavet en undersøgelse på, at 55% af entreprenørerne ikke kan finde ud af at montere en dampspærre som er monteret .
Hvis man skal have en tape der er er fuld funktionsdygtig med det samme så skal man bruge producenten raw. Det ligger i den dyrere ende men det kvalitet der virker. Der en særlig belægning på dampspærren som gør, at tapen har fuld hæftning til dampspærren med det samme.
Jeg ved dette, da vi har haft kontakt med og et foredrag af en person der arbejder på teknisk skole i roskild som samarbejder med SBI og Byg-Erfa og har forsket i dette i 12 år nu.
Hilsen Martin.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201551#416089
Der skal tapes langs væggen. Hvis væggen er udført som tunge vægge så skal der først primes langs væggens kant. Så kan dampspærren klæbes til væggen. Hvis der ikke primes slipper tapen. Desuden skal damspærren bukkes på en mode så der er overskud af dampspærre ved kanten så den har mulighed for at give sig. Der skal være fast underlag under alle tape samlinger og gennemføringer. Fast underlag ved gennemføringer er en 22 mm krydsfinersplade.
Hilsen Martin.

Den sidste tråd tror jeg at jeg skrev til dig.
På det billede du viser ligner det at der ikke er fast underlag mod loftet til tapen.
Vægge er ikke primet der hvor tapen skal side. Og tapen er ikke vulkaniseret fast. Dampspærren mangler også at blive bukket en ekstra gang så den kan få lov at give sig imellem loft pg væg.

Jegkan ligge nogle tegninger ind senere i aften hvis det er.
 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svar.

DSB: Du har helt ret, det var mig du skrev til. Jeg tolker dit svar som, at dampspærren er opsat forkert?
Ja. Det er den desværre.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
OK, to der siger den er sjusket og ikke er udført korrekt. Inklusiv vores egen mening som også peger mod sjusk. Hvad gør vi så? Håndværkerne er medlem af Byg Garanti, så det er selvfølgelig en mulighed, men det tager sikkert ½ år før sagen er gået i gennem og så skal vi leve med en utæt dampspærre i en evighed. Tager vi kontakt til håndværkerne og siger de skal rette det, får vi nogle nye (og forhåbenlig dygtigere) ud til at lave det ordenligt eller noget helt tredje?

Dbh.
Morten
Annonce

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja det er en ommer. Der må slet ikke de huller, og åbninger der er. Du bliver nød til at tage kontakt til dem der har lavet det, og få en snak med dem omkring problemet. Det de har lavet lever på ingen måde op til kravene! Kontakt mester, og sørg for at han ser billederne.
Gem alt på skrift, og skriv/optag alle mundtlige aftaler, så står du lagt bedre hvis det skulle ende som en problem sag.
Ommer ja. Og oveni alt det ovenstående skal al mekanisk fastgørelse også tapes.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej Morten

Så lige denne tråd, det ser jo komplet vanvittigt ud.

Og ser at du nu er igang med loft i vådrum, men hvordan faldt denne her sag egentligt ud med dampspærren?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hold da op. Er det virkelig tømrere der har udført dette?

Mange steder binder tapen slet ikke til muren men alle de steder klammer og søm stikker ud burde de som minimum have sat en ny firkant op med dampspærre og tapet uden om.

Noget andet er, at du har en ledning der kommer ned for loftet og for mig at se ser det ud som om de blot har tapet rundt omkring den. Der skal bruges gennemføringskraver til sådanne noget. En firkant der tapes sammen med dampspærre og så er det noget tykt gummi kabler trækkes igennem. Ikke det der.

Et andet sted har de brugt så meget tape at man skulle tro de var gået tør for dampspærre...

Jeg ville tage en snak med dem for det der holder ikke..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis