Bjælke i døråbning

Kære jer.

Jeg kan se at der er sat en ret tynd træbjælke ind over en døråbning i en bærende væg i min lejlighed. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en jernbjælke H-jern i i stedet.

1. Jeg vil høre hvad jeg skal sætte af til verderlaget. Er 20 cm nok for at være på den sikre side eller er man ude mindre eller større stykke? Ved godt det kommer an på beregninger, men hvis jeg skal være på den sikre side?

2. Skal der være noget under vederlaget. En metalplade eller kan jeg godt lægge H-bjælken direkte på mustenen e?

3. Bruger jeg cement til at støbe H-bjæken fast på på vederlaget og og over bjælken? Eller er det andet materiale som egner sig bedre til dette?

På forhånd tak. 

 

 

 

Kære jer. Jeg kan se at der er sat en ret tynd... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mjølner på 20-11-2015 11:56

@GammelHus: Spørgeren bor i Københavns Kommune. Og hvis det er etagebyggeri (ved vi det?) så kan de være ret hidsig, hvad angår indgreben i bygningens statiske system. Det anses normalt IKKE som en bagatel.

Skal jeg forstå det sådan, at du mener at spørgeren skal ansøge hos kommunen for at gøre en døråbning 15 cm bredere?

 

 

Teknisk set ja. Da det er det samme som at skabe et nyt dørhul. Gælder selvfølgelig først for bærende vægge i etagebyggeri og ikke enfamilieshuse

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Til Martin: Hvad betyder >Teknisk set ja<
Jeg tyder det som at der er en paragraf der siger man skal, men jeg ville ikke gøre det ! !


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kære jer.

 

Jeg har fået taget nogle billeder som viser hullet. Jeg har nok ikke været klar nok i min beksrivelse. Der er tale om en hul som skal bruge som indgang ind til en bruseniche som skal etableres.

 

Vil to ståltegl stadig være nok, eller skal der laves beregninger. hvis der bliver lavet beregninger og jeg så finder ud af at 2 ståltegl var nok, så er det ret ærgerligt at have brugt så mange penge på det tænker jeg. :-(

 

Ingeniør er jeg ikke, men i lyset af at iflg. almindelige statiske regler for murværk o.lign., så skal overliggeren kun bære lasten for en 45graders pyramide over hullet. Resten af lasterne overføres til omkringliggende konstruktion. Dvs. at ståltegl skal bære en højde af max 60cm. Det burde være rigeligt med 2 ståltegl til dette hul, medmindre der er aflagt yderligere laster, som f.eks. gulvbjælker indenfor området over hullet.

Sørg for at mørtlen bliver pakket grundigt i fugerne, så de bliver fyldt, og at der er lidt pilehøjde på dem, så de ikke kommer til at hænge, når du fjerner understøtningen.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis