Bjælke i døråbning

Kære jer.

Jeg kan se at der er sat en ret tynd træbjælke ind over en døråbning i en bærende væg i min lejlighed. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en jernbjælke H-jern i i stedet.

1. Jeg vil høre hvad jeg skal sætte af til verderlaget. Er 20 cm nok for at være på den sikre side eller er man ude mindre eller større stykke? Ved godt det kommer an på beregninger, men hvis jeg skal være på den sikre side?

2. Skal der være noget under vederlaget. En metalplade eller kan jeg godt lægge H-bjælken direkte på mustenen e?

3. Bruger jeg cement til at støbe H-bjæken fast på på vederlaget og og over bjælken? Eller er det andet materiale som egner sig bedre til dette?

På forhånd tak. 

 

 

 

Kære jer. Jeg kan se at der er sat en ret tynd... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med en H bjælke får du en dårligere løsning, med risiko for revner. Men det er naturligvis dit valg. Jeg kan ikke rigtig forstå at der har været et dør hul på 0,5 m. Jeg synes at de smalleste døre jeg har mødt er 65 cm. altså et hul på 70 cm. Men som nævnt af en anden, så stiller Bygningsreglementet større krav i dag. Jeg kan nok ikke bidrage med mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand: Det giver super god mening det du skriver. Så prøver at gøre det du foreslår. :-) Mange tak for din hjælp.

Den studerende bygningskonstruktør: Væggen er omkring 20 cm tyk. Så tænker at smide to ståltegl op ved siden af hinanden med en hel ståltegl-mursten på hver side som vederlag.


@ Studerende Bygningskonstruktør

Tog lige en nærlæser der... ellers kunne alle trælaster og byggemarkeder roligt begynde at køre dele af lageret til forbrænding... ville også godt nok mene at krav om 9M dør til sekundært toilet, viktualierum, pulterrum etc. ville være lige stærkt nok, men det er jo nok den vej det går.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 15-11-2015 18:06

Hvor tyk er væggen?

Husk at overholde bygningsreglementet.

 

 

Som jo kun gælder ved fælles adgangsveje og nybyggeri

Ved renovering er det kun en anbefaling ikke et krav.

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Når man ændre en konstruktion, så er det de nye krav der skal overholdes. Altså hvis du før et dørhul breddere så skal det overholde de gælende krav. Så det er ikke kun nybyggeri.
Jeg vil da gerne vide hvor du har fundet at det kun er en anbefaling
Hvid man bare skifter døren kan man jo sagtens sætte en 70M ind. Eller mindre end kravende.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Skrevet af ah87 på 14-11-2015 23:42
@ev elmand:

Dørhullet er 50 cm bredt på nuværende tidspunkt. Jeg kunne godt tænke mig at udvide dette til 65 cm. Kan en stålregel bruges her eller skal jeg bruge en H bjælke?

@Illisher:

Ja, men der kommer ne ingeinør ud og skal bekræfte at det kan holde, så jeg kan sende ansøgningen afsted til kommunen. Så jeg kører lidt den anden vej rundt. Men det er simpelthen fordi jeg synes 6000,- er mange penge for beregninger og derfor hellere vil være på den sikre side og smide en H bjælke i. Men igen, hvis jeg kan nøjes med to stålregler, så er det klart at foretrække.

 

Jeg forstår ikke at du vil sende en ansøgning til kommunen for at gøre en dør 15 cm bredere! Det er efter min mening en bagatel.

Jeg tvivler på at en ingeniør vil have behov for at lave beregninger for så lille en ting. Han vil nærmere bruge tommelfingerregler.

Hvis du havde sat et billede ind af projektet, så får folk lettere ved at få ideer og komme med forslag.

 

 

 

Vedr. dørbredde. Jeg mener på et tidspunkt at have læst under Københavns Kommunes webside for byggeansøgning og ombygning mv, at dørbredde under 130cm er bagateller og disse kan udvides efter behov.
- Det er dog kun noget jeg mener at have læst, lad os prøve at finde noget mere om det

@Martin, jeg vender lige tilbage med et link. Jeg har det på min pc derhjemme

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
@Martin, her.. pkt 1.1. og kommentarfeltet. http://www.rationel.dk/media/1543265/br10-folder-ver2-lowres.pdf

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

@GammelHus: Spørgeren bor i Københavns Kommune. Og hvis det er etagebyggeri (ved vi det?) så kan de være ret hidsig, hvad angår indgreben i bygningens statiske system. Det anses normalt IKKE som en bagatel.

De har nogle ret dårlige erfaringer med deres enge bygninger - se Lergravsparkens Skole (http://ing.dk/artikel/raadgiver-bag-faldefaerdig-skole-vi-gjorde-den-ikke-ustabil-173644)

Jeg har ikke haft sager i Gladsaxe endnu, det kan være at de er lidt mere godtroende hos dig.

Byretterne er fyldt med sager, hvor gør-det-selv folk ikke har anmeldt deres projekter ved kommunen, huset blev solgt og den nye ejer undrer sig over de store afvigelser mellem kommunens tegningsarkiv og BBR og de faktiske forhold og så kommer advokaterne.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis