forslag og kommentarer til nyinstalleret gulvvarme

Hejsa

Jeg håber nogel her har kloge kommentarer, da jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg sakl forholde mig..

Vi har, i sommers, fået afsluttet et badeværelsesprojekt, som bl.a. indeholdt et støbt gulv med ilagt vandbåren gulvvarme.
Nu, hvor vi reelt er begyndt athave varme på, oplever vi at der kun er varme i ca. en tredjedel af gulvet.
Det er monteret på det eksiserende radiatorsystem, med en returventil i enden. jeg har forsøgt at lufte ud, via den "ventil", der er monteret også. Der kommer kun vand ud..  
Jeg har forespurgt den vvsøer, der har monteret det.. og han umiddelbare kommentar var at der måske skulle monteres en shunt.. 
Nu er jeg lidt splittet.. er der gode bud på, hvad der kan være galt? jeg føler jo jeg har købt en vare, som ikke fungerer.. kan jeg kræve at han monterer sådan en, uden omkostninger for mig? eller, hvad tænker I? eller er de bare smarte tricks, jeg ikke kender?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg håber nogel her har kloge kommentarer... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De ligger ikke med frem/retur som hver anden slange. Så varmefordelingen vil ikke være ret god. Samtidig vil der være et meget stort varmespring når frem og retur-slangen er midt på gulvet.

Hvis det er 16mm slange, skal afstanden så vidt jeg ved være 20 cm. Det er svært at se på billedet, men ligger de ikke med større afstand?

Men en shunt vil sikkert hjælpe.
Tak for svaret:-)
vedr. afstand, så er det ganske rigtigt svært at se.. hullet til højre for cisternen har nu monteret et 60'er skab i sig, så der er nok nærmere 30 cm. mellem slangerne..
frem/retur er monteret midt på gulvet, formoder jeg, fordi der skulle være skabe, så man kunne komme til returventilen, gennem en falsk bund i skabet. er det et problem også?

Jeg har ikke haft megen fidus til montøren, desværre.. da jeg synes han har opført sig skidt under hele projektet.. dog var aftalen jo indgået, og jeg har ikke kompetencerne til at se, om hans arbejde har været ok..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skrevet af lyhne1 på 05-11-2015 20:18

Hej Leif

Mange tak for den lange og fine beskrivelse.. Det giver jo fin mening.. Jeg har nu fundet et billede af gulvet, med slangen monteret.. måske du kan kommentere på det? der er desværre skåret lidt af.. men Frem er ca. midt på billedet til højre. der hvor de to slanger er tæt på hinanden. Frem er til højre, og retur er venstre.
Oprindeligt var slangerne trukket på langs af gulvet, men jeg bad ham lægge dem på tværs, da producenten anviser dette, og mureren ville ikke kunne få beton'en (jordfugtig) ned under slangerne, da de lå ovenpå fordybningerne..

 

Ja det er, efter mit hoved, klart lavet forkert når det skal køre med en returventil. Men helt fint når der er monteret en pumpe med shunt.  

Dit gulv er klart varmest der der hvor fremløb sluttes på og ned mod fotografen samt formodentelig koldest fra en halv meter fra tilslutningen og op af i billedet. 

I øvrigt er det min erfaring at en returventil fungerer bedst til et gulv der ligger på jorden og er knap så godt isoleret nedaf som der kræves nu om dage.   

Der er vist ikke mere og kommentere på det, er der ?  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen

Igen, mange tak for kommentarer.. jeg kæmper videre med at få fat i montøren.. og så må vi tage slagsmålet, om at få sådan en børge monteret:-) (nok nærmere slagsmålet om, hvem der betaler)

tak for råd og vejledning!

og go' aften.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skrevet af lyhne1 på 05-11-2015 22:12
Hej igen

Igen, mange tak for kommentarer.. jeg kæmper videre med at få fat i montøren.. og så må vi tage slagsmålet, om at få sådan en børge monteret:-) (nok nærmere slagsmålet om, hvem der betaler)

tak for råd og vejledning!

og go' aften.

Selv tak. 

Bliver han for styk, kan du jo spørge ham om hvem der for eftertiden skal betale strømmen og vedligehold til den pumpe han pludselig sætter op. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej igen
Jeg tænkte jeg ville bringe seneste udvikling i sagen..
Vi kører pt. En sag via Tekniq, mod installatøren.. da han konsekvent mener at hans installation fungerer.
Vi har haft syn og skønsmand ude, som ikke umiddelbart kunne konstatere at noget var forkert monteret.. (det var jo sommer da han var på besøg, så problemet var absolut ikke tydeligt) så vi afventer videre behandling hos Nævnet.. det trækker meget ud, sådan en omgang.. heldigvis har vi ikke et akut problem, da det jo "kun" er gulvvarmen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skrevet af lyhne1 på 19-07-2016 20:41
Hej igen
Jeg tænkte jeg ville bringe seneste udvikling i sagen..
Vi kører pt. En sag via Tekniq, mod installatøren.. da han konsekvent mener at hans installation fungerer.
Vi har haft syn og skønsmand ude, som ikke umiddelbart kunne konstatere at noget var forkert monteret.. (det var jo sommer da han var på besøg, så problemet var absolut ikke tydeligt) så vi afventer videre behandling hos Nævnet.. det trækker meget ud, sådan en omgang.. heldigvis har vi ikke et akut problem, da det jo "kun" er gulvvarmen..

Tak for opdateringen.

Håber da en syns&skønsmand, af egen drift kan indse der skal laves målinger af gulvtemperaturen når gulvet er i normal drift, dvs. om vinteren. Alt andet vil svare til man placere en fryser udenfor i -25 graders kulde, for og kontrollere om den kan holde mindst -18 grader. 

Der er lidt og skyde med hvis ....................  

Pøj pøj for du får en, for dig, passende afgørelse.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
en rimeligt løsning vil i mine øjne være at du betaler for materialler og han betaler montagen.
du har fået gulvvarme, og at resultatet ikke indfrier forventninger skyldes dårlig rådgivning fra leverandøren, men du har fået det som der er betalt for. (slanger er dog lagt forkert, men du har jo også bedt om anden løsning end han først havde lavet - lå de korrekt der ?, det kan han påstå)
ønsker du en bedre (dyre) løsning burde han have rådgivet til det fra start. derfor skal du stadig betale mer udgift til mat, mens hans dårlige rådgivning må betyde at han skal eftermontere/rette ub.

Så kom "resultatet" fra ankenævnet.. 

Det var trist læsning, og min klage afvises på alle punkter. bl.a. med Syn og skønsmanden vurderering af, at det ikke er udført teknisk ukorrekt..
Jeg ved ikke hvad jeg sakl sige, bortset fra at min tillid til Tekniq, som en sikring af forbrugeren, er faldet helt på gulvet.. 
Jeg står nu med en regning på 3000,- (som er omkostningerne til Syn/skøn, ved tabt sag) samt et badeværelsesgulv, som kan vblive dejligt varmt.. i den ene ende af rummet :-( 
Jeg må indrømme at det jo er endnu et argument for at gøre tingene selv, så havde jeg da i det mindste ikke skullet betale vvs'eren en formue for at lave en ikke-fungerende installation.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Den forstår jeg ikke, gulvvarme må ikke laves på returventiler i dag, så det er da en klar fejl.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis