Pillefyr tager ikke piller

Jeg har et 4 år gammelt Skotte-pillefyr, som i øjeblikket giver problemer.

Helt specifikt drejer det sig om, at styringen ikke starter den snegl som fører piller fra siloen ned til brænderen, med det resultat at fyret ikke vil tænde.

Jeg har forsøgt at tvinge sneglen til at køre vha. et eksternt kabel, og det fungerer ganske fint. Men jeg kan ikke finde det punkt i menuen på styringen hvorfra jeg kan tvangskøre sneglen.

Jeg har et par gange forsøgt at starte fyret, og det lyder rigtigt og det ser også ud til det fungerer som det skal; altså lige bortset fra at der altså ikke kommer nogle piller ned til brænderen.

Uvist af hvilken grund, begyndte det problem først her til formiddag efter jeg havde renset fyret, og jeg havde ellers sørget for at være meget forsigtig med alle kabler, og fyret generelt.

Nogen her som har et bud på hvad der kan være galt? En løs forbindelse i styringen, defekt styring af sneglen, eller noget helt tredje?

På forhånd tak for den hjælp I forhåbentlig kan give.


 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske fotocensoren er beskidt, eller frakoblet.
Fotosensoren har jeg tjekket, både ved at tage den ud af brænderen og se hvor mange Lux styringen viser, og ved mens fyret forsøgte at starte simpelthen at åbne låget på kedlen; og i begge tilfælde viste styringen en værdi fra fotosensoren. Og derudover har jeg flere gange renset fotosensoren.

Mens fyret forsøgte at starte, har jeg flere gange hørt sneglen inde i brænderen (den som fører piller ud på risten) arbejde, og når jeg manuelt har tvangskørt sneglen fra siloen (ved simpelthen at give den strøm fra nærmest stikkontakt) har brænderen også ført disse piller ud på brænderen og har kørt et stykke tid med dem.

Så ud fra mine observationer og forsøg/eksperimenter er jeg 90% sikker at det enten er forbindelsen fra styringen til sneglen fra siloen, eller simpelthen selve den del af styringen som står for den snegl, der skaber problemet.

 

Det fremgår ikke om du har haft styrekasse åbnet Det kan tænkes at du har rykket lidt i kabler. Så måske er en af ledninger til sneglen rykket ud af muffen i styringen. Der må sidde et relæ på styring der kører den snegl, se om den trækker. (det er ikke altid let hvis den sidder på printplade)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, jeg har ikke haft åbnet styre boksen. Så ja, det kan meget vel være det som er galt. Uheldigvis sidder denne boks på mit anlæg en smule utilgængeligt, som i at for at kunne trykke på knapperne skal jeg stå med en strakt arm.

Nå, men jeg må prøve at se nærmere på sagen.

 

Har prøvet at åbne styre boksen og tage et kig på sagen, og jeg kunne ikke se nogen løse forbindelser.
Der var heller ikke et relæ til styring af sneglen fra siloen (som i manualen kaldes "ekstern fødesnegl"). Men jeg har heller aldrig hørt lyden af et relæ når sneglen startede, så jeg gætter på at der anvendes en art transistor styring.

I øvrigt står der på den store IC i venstre side (set fra fronten med alle ledninger pegende med) af printet "Scotte v. 6.86". Kan det evt være til nogen hjælp.

Nå, men jeg må bide i det sure æble og tilkalde en service montør. Men tak for jeres hjælp.

 

Annonce
Der findes en side der hedder Stokerpro.dk hvor der er rigtige mange pillefyrs ejere, de kan sikkert hjælpe dig..
Ok, den må jeg prøve.

 

Prøv også stokerforum.dk , det er primært for Scotte og andre NBE fyr.

Det kan også være kondensatoren til snegl motoren der er gået

Mvh. Ole
jeg har haft nøjagtig samme problem ! det var kondensatoren , den sidder oppe i kassen sammen med sneglmotoren , og den er meget nem at skifte

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg tvivler stærkt på at det kan være en kondensator i boksen med sneglens motor, fordi i så fald skulle man vel ikke kunne køre sneglen med ekstern strøm (dvs med et kabel fra en stikkontakt), eller ? Jeg har et par gange prøve at køre sneglen på den måde, og det gik uden problemer.

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis