Pillefyr tager ikke piller

Jeg har et 4 år gammelt Skotte-pillefyr, som i øjeblikket giver problemer.

Helt specifikt drejer det sig om, at styringen ikke starter den snegl som fører piller fra siloen ned til brænderen, med det resultat at fyret ikke vil tænde.

Jeg har forsøgt at tvinge sneglen til at køre vha. et eksternt kabel, og det fungerer ganske fint. Men jeg kan ikke finde det punkt i menuen på styringen hvorfra jeg kan tvangskøre sneglen.

Jeg har et par gange forsøgt at starte fyret, og det lyder rigtigt og det ser også ud til det fungerer som det skal; altså lige bortset fra at der altså ikke kommer nogle piller ned til brænderen.

Uvist af hvilken grund, begyndte det problem først her til formiddag efter jeg havde renset fyret, og jeg havde ellers sørget for at være meget forsigtig med alle kabler, og fyret generelt.

Nogen her som har et bud på hvad der kan være galt? En løs forbindelse i styringen, defekt styring af sneglen, eller noget helt tredje?

På forhånd tak for den hjælp I forhåbentlig kan give.


 

Jeg har et 4 år gammelt Skotte-pillefyr, som i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste har du ret i ulrik1983. Hvis kondensatoren er skurken kan du ikke få den til at køre overhovedet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu ved jeg ikke om styringen på et Scotte og Woody er den samme, men på min v6 styring er der en menu 13 manuel styring, hvori man tvangskøre sneglen.

En kondensator kan godt blive ustabil før den dør helt, så det er da et billigt sted at starte inden montør tilkaldes.

Mvh. Ole
Kondensatorer til jævnstrøm (elektrolyt) kan godt have 1/2 liv, men det er nu min erfaring at viklede kondensatorer enten virker eller er døde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
min kondensator virkede også en gang i mellem, så det tog lidt tid før jeg fandt fejlen
jeg prøvede også direkte tilslutning og der virkede den

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Inden man bruger penge på en ny kondensator, så vil jeg da anbefale at man lige tjekker sneglen for fremmedlegemer (plaststrimler, gummilapper, bomuldstråd etc.) som har for vane at vikle sig omkring øverst oppe i sneglen. ;-)
Annonce
..eller måske pinolskruen der fæster fjedresneglen til akslen, den kan måske trænge til at blive spændt.
Så har der været en tekniker forbi, og det var en meget banal fejl: Stikket i motorhuset på sneglen havde åbenbart en løs forbindelse, med det resultat at forbindelsen mellem styring og motor ikke var videre stabil. Men så forstår jeg bare ikke, at der ikke har været nogen problemer når kom strøm fra ekstern kilde.

Nå, men det pågældende stik har tidligere givet problemer, så nu overvejer at anskaffe et antal af disse og have dem liggende; jeg har bemærket at de kan købes relativt billigt, og jeg har set inde i huset at det er monteret med nogle stik til de enkelte ben som mest ligner noget man bruger på biler.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis