Badeværelse i kælder

Hej,

Jeg har revet det gamle badeværelse ned i kælderen, gravet ud og fået etableret ny kloak.

Rummet er kun 140 x 240 cm, så det er vist ikke helt nemt, at isolere med flamingo plader.

Det er jo nærmest opdelt i 3 små rum, kan man sige.

Jeg havde tænkt mig følgende:

1. Lægge 5-10 cm leca i bunden (Jeg ved andre anbefaler stabilgrus). Stampe med en skovl eller lign.

    Få det nogenlunde i vater, selvom det sikkert er svært.

2. Lægge / tilskære så godt jeg nu kan, flamingoplader i 2 lag (100mm), så overfladen af flamingoen er ca. 2 cm under overkant af kloakrør.

    Fylde lufthuller i samlinger ud med flamingokugler. 

    Evt. nøjes med 1 lag på 200mm da det blir lidt bøvlet, med de små rum ?

3. Kantisolering langs væggene

4. Lægge 8 eller 10 mm armeringsjern ud, som vil støtte på kloakrørerne.

    Da der er fald på kloakrøret, vil jeg klodse armeringsjernet op i vater, med f.eks plastkiler ?

    Der vil så være luft under armeringsjernet ned til flamingoen på nogle cm. Så kommer jernet jo også til at  

    ligge i midten af den støbte beton, det er vel okay... ?

 

Har jeg overset noget ?

Er dette helt ude i skoven, eller er der nogen som har et bedre forslag ? 

 

Mvh

 

Thomas

 


Thomas
Hej, Jeg har revet det gamle badeværelse ned i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville så nok vælge flamingo i 50 mm istedet så du får dækket det hele for der hvor du ikke får isoleret ordentligt vil du få et stort varmetab og din gulvvarme vil ikke være optimal, hvilket du vil være træt af bagefter når det er for sent.
Før vores kælder gulv blev lavet, var der gulvvarme i men utroligt dårligt isoleret fra bunden og det gav en ekstra regning på 2000 kr for 3-4 kvm bad og samtidig reelt ingen gulvvarme andet end der var rørerne var.
Jeg vil planere det jord du har nu og bruge polystyrenpladen som isolering og kapillarbrydene lag. Polystyren er godkendt som kapillarbrydende. Jeg ville bruge 50 mm plader flere lag i højden, så det nemmere at skære tæt til rør og andet. Og armeringsnettet skal ligge i betonen og ikke i bunden ja der meget sværere at tilskære større dimensioner end mindre..

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

 

Hej igen,

 

Jeg har nu fået lagt 2 x 150mm = 300mm flamingo.

Se billede.

Det var lidt bøvlet, men det ligger stabilt og 1-3 cm over kloakrør, alt efter hvor man måler.

 

Er der forslag til hvad jeg fylder ud med, der hvor flamingoen ikke dæker ?

Jeg tænker at flamingokugler vel ikke er så smart, når der hældes beton ned.

Skal jeg fylde resten op med leca ?

Jeg ved godt det kun isolerer 50% og kuldebroer osv.

Men det er altså et udfordrende rum.

2 murere har jeg haft ude, ingen gad lave det, så det blir ikke bedre end dette.

Forslag til det sidste ? Kugler, leca ?

 

 


Thomas
Blander og støber du selv? Så kan du jo bare smide kugler i, og så blande jordfugtig beton.. Så ryger de kugler ingen steder
jeg havde overvejet det... men har ikke en tvangsblander. har kun et piskeris, ikke til boremaskine men et proff et.... og så en stor 50 l balje. Kan det gå ? Eller er det for tungt for mig ? Ellers må jeg ha en murer ud...

Er næste skridt ikke at lægge jernet, klodse det op, og så tilsidst smide de leca kugler ned eller kugler ?

Thomas
Annonce
Du ligger isoleringsmaterialt ned først så du helt færdig med dette. Og så rionettet. Rionetet skal ligge 150 mm fra væggene og dit afløb. Det vil være nemmere at leje en lille tvangsblander end at bruge et piskeris.. Det bedst at bruge et rionet der dækker hele fladen hvis det er muligt at transportere ind. Hvis det bliver delt op, så skal de overlappe to masker.
Hvis der støbes med jordfugtig beton, en cement mørtel og hvis der ikke skal gulvvarme i vil det være bedre at udføre isoleringsmateralet først derefter ligger betonen ud i en højde på 4 cm og så ligge rionettet og dernæst ligge de sidste 6 cm beton ud i en kører. Så er man sikker på at det bliver ordenligt komprimeret.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jo, der skal gulvvarme slanger på nettet.
Hvorfor må nettet ikke gå helt ud til væggene?
Jeg troede nettet skulle rundt om gulvafløbet ?

Thomas
Jo, selvfølgelig kan det lade sig gøre. I gamle dage brugte man jo skovl og trillebør. Men såvidt jeg lige kan regne ud skal du have ca 350l beton. Det bliver hårdt arbejde! Som Martin siger, så lej en tvangsblander. De 3-400 kr vil din ryg takke dig for.

Husk at rionet skal udlignes af din elektriker.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/43828' class='af-profile-link'>Den Studerende Bygningskonstruktør</a> på 03-10-2015 16:01
Du ligger isoleringsmaterialt ned først så du helt færdig med dette. Og så rionettet. Rionetet skal ligge 150 mm fra væggene og dit afløb. Det vil være nemmere at leje en lille tvangsblander end at bruge et piskeris.. Det bedst at bruge et rionet der dækker hele fladen hvis det er muligt at transportere ind. Hvis det bliver delt op, så skal de overlappe to masker.
Hvis der støbes med jordfugtig beton, en cement mørtel og hvis der ikke skal gulvvarme i vil det være bedre at udføre isoleringsmateralet først derefter ligger betonen ud i en højde på 4 cm og så ligge rionettet og dernæst ligge de sidste 6 cm beton ud i en kører. Så er man sikker på at det bliver ordenligt komprimeret.



Jo, der skal gulvvarme slanger på nettet.
Hvorfor må nettet ikke gå helt ud til væggene?
Jeg troede nettet skulle rundt om gulvafløbet ?

Thomas
Nettet må ikke gå helt ud til kanten, da det er for, at undgå sving i konstruktionen og for at det kan optage sving også.
Nettet må godt gå rundt om gulvafløb men stadig et stykke fra som beskrevet. så der kommer nærmest kun 1 armeringsjern eller 2 der bliver bukket rundt

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis