Køb af brugt drejebænk

Hej

Overvejer at købe en brugt drejebænk - den ser dog lidt rusten ud, og jeg er i tvivl om hvorvidt den er pengene værd og om den er brugbar for en nybegynder.

Nogen input til hvad jeg skal tjekke før jeg køber?

Billeder:

http://imgur.com/a/vFfa2

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den ser ganske fin ud, den smule rust betyder ingen ting..

Først skal du gøre op med dig selv, hvor stor drejebænk du behøver.
Skal du dreje småting, kan den du har billed af være meget klodset.
Undersøg hvor store sikringer du har, ofte er 4 x 400 volt 16 ampere, ikke nok til en lidt stor drejebænk.
Tjek at alt virker, og at der ikke er slør i spindler, reservedele til gamle drejebænke, kan enten være umulige at fremskaffe, eller voldsomt dyre hvis de kan findes.
Engelske maskiner er nok dem der er nemmest at finde reservedele til, og til ok priser.
Sørg for at find en med så meget udstyr som muligt, det koster kassen at finde efterfølgende.
Det kunne være, drejestål, rulle pinol,  brille(både fast og medfølgende) treklo med både udvendige og indvendige kløer, gerne et kloplan (firklo, med  individuel indstillig af klør)

Skal du dreje gevind, så undersøg om den kan det, og nogle gange skal der forskellige tandhjul til, tjek de følger med.

Tjek også om den kan lave både tomme og mm gevind,

Jeg har en Engelsk Boxford, den er jeg utrolig glad for.

Hvor mange kr har du max tænkt dig at bruge på bænken?

Er studerende, så det kniber lidt med budgettet. Den står til 3500 + 500 til levering, men det er så uden drejestål eller andet udstyr - så vidt jeg ved er det eneste der følger med en treklo.

Vi har kraftstik, men må nok hellere lige undersøge det du siger med hvor meget strøm den skal bruge.

Den kan dreje gevind, hvilket kunne være spændende at prøve på et tidspunkt, men er helt ny indenfor metaldreje-verdenen.

Mit budget er nok på cirka 5000 i alt, hvilket jo også betyder at det ikke kan blive til ret meget og sandsynligvis kun i ringe kvalitet, men da det er til hobbybrug og for at få erfaring med det hele tænker jeg at det måske kan gå alligevel.

Har læst noget om at man kan købe drejestål-"blanks", og så selv slibe dem i den profil man skal bruge. Er dette værd at gøre brug af eller skal man bare købe færdigt udstyr?

Jeg har tænkt mig at rykke lidt i den og kigge så godt jeg nu kan med min begrænsede erfaring for at prøve at vurdere om der er slør i de forskellige dele, og så selvfølgelig om slæden er alt for slidt eller rusten.
Jeg er enig med Je__ns. Den ser udmærket ud (til prisen)
Men der er slør i spindler på alle gamle maskiner. Det kommer man ud over ved altid kun at skrue fremad på en akse. Hvis man kommer lidt for langt og skruer tilbage, vil kraften fra stålet skubbe den akse tilbage, da den ligger løs. Er man kommet for langt skal man et stykke tilbage og så kun fremad. Ud over det som der er nævnt må du også tænke på plads til den, også i fremtiden. En holder til dreje platter er næsten et must.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En holder til dreje platter, altså til opbevaring?

Og vi bor på et nedlagt landbrug pt, så der er god plads indtil videre

Platterholdere er ikke til opbevaring, men til at dreje dit emne i en ny geometri med....

Måske du skulle snuppe lidt teori.. Altså positivt ment så du fprstår hvad der sker med skære data opspænding osv....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Ah... har læst en del, men det meste har været på engelsk, så jeg skal lige finde rundt i de danske termer. Men ja, tak for info - kan forstå at man ikke bruger toolbits så meget længere?

Helt sikkert en masse mere læsning og flere youtube videoer før jeg er klar til at gå i gang. Har gået og luret lidt i 2½ år nu på om jeg skulle prøve at anskaffe mig en, men tror det skal prøves.
Hvor køber i udstyr og værktøj og så videre henne? Kan se at vcfyn.dk har en del til rimelige priser: andre gode steder?

Og evt kender i til læsestof eller videoer jeg burde kigge på?
http://www.fagteori.dk/

er et godt sted at starte :-)
Og så find en du kan kigge overskulderen når du går i gang...
Salling er jo fyldt med folk der kan en masse sjovt ude i deres mange lader, værksteder og hvad man nu kalder den slags tilflugtssteder..... Ja jeg er jo selv fra Salling, selv om det er mange år siden nu...

MVH Njord

MVH Njord
Salling fyldt med den slags? Ja, vi er tilflyttere, så jeg kender desværre ingen med sjove ting og sager, men går på teknisk gymnasium, så har en lærer jeg også kan trække lidt på som selv har stået mange timer bag drejebænken.

Salling er jo en sand verden af LAV DET SELV'ere og fuskere af alle slags...
Og det vil sikkert ikke tage længe inden du finder andre der også kan lidt af hvert...

Hvad med dine kammerater fra skolen, kan de ikke hjælpe med kontakter??

Er selv uddannet værktøjsmager tilbage i Skive tiden... Dengang et sandt eldorado for værktøjsmagere med virkelig mange forskellige fabrikker i branchen...

Men en rigtig god baggrund for mange senere sjove beskæftigelser :-)

/ Njord

MVH Njord
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis