Tynd isolering fra Kingspan

Som emne skrifte forlyder det, så overvejer jeg at gøre brug af isoleringsmateriale fra Kingspan

http://www.kingspaninsulation.dk

De produkter jeg har kigget på er deres Kooltherme K12 og K17Har vedhæftet produktoversigt

Grunden til deres mere eller mindre ukendte isoleringsmateriale skyldes jeg er ejer af en taglejlighed i centrum af Århus hvor kvardratmeter prisen er dyr. Så når jeg alligevel står og skal efterisolere overvejer jeg at skabe så meget rum som muligt. Derfor deres lave varmeledningsevne kontra tynde isoleringsmateriale kunne det være er rigtig godt valg. 

I runde tal udfra deres specfikation/datablad så har det en lamba værdi på 0.020 hvor god minaraluld vi kender til i dag har 0.037 (findes forksellige tal fra producenter, det er blot gennemsnittet af de gode). 

Det betyder, at 50 mm Kingspan svare til knap 93 mm minaraluld. Udregning nedefor. 

50 / 0.020 = 2500

2500 * 0.037 = 92.5 mm (93 mm).

Så næsten en halvering af pladsen i den skrå tagkonstruktion, har en del betydning for det enedelig finish. 


Mine spørgsmål er således. 

Har I arbejdet med Kingspan før? (råd og dåd er påskønnet)
Har I nogen form for kendskab til dette isolering materiale, eller lign.? (tynd, men lav lamba værdi). 
Er der noget som jeg fuldstændigt har overset, har du noget du gerne vil ydtre omkring kommende projekt eller skulle der være noget som du har på hjerte, er det selvfølgelig også påskønnet.  

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere tråde her på LDS der omhandler tynd isolering. Her er en henvisning, hvis man skal tro alt man læser så kommer den bedste ned på 0,003 w/mk

http://www.starch.dk/private/energy/insulation.asp

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din kommentar, jeg har brugt søge funktion på LDS og gennemlæst mange af de forskellige tråde inden jeg skrev mit for ikke at spilde folks tid.

Dog er de af ældre dato, og mange af dem omhandler det mere eller mindre hokuspokus reflekterende isolerings materiale, som der er blev skrevet en masse omkring. Hvilket nok har sat et dårligt indtryk på market for andre isoleringstyper end hvad vi normalt kender til.

Dertil er der kommet mere fokus på at byggemarkeder, der tilbyder det nu omtalte hokuspokus isolering, kan straffes med bøde og sanktioner. Hvilket gavner forbrugeren.

Nu af min bedømmelse ser jeg Kingspan som muligvis mere professionelt end eksisterende eksempler vi har set, derfor håber jeg at kunne have mere tiltro til hvad de lover.

Derfor i min søgen, håber jeg at nogle derude har erfaring med dette materiale og kan dele deres erfaring, gode som dårlige.
Ikke fordi jeg ved noget om noget - men kommer til at tænke på et produkt, som jeg var omkring i anden sammenhæng for nylig.. nogle lysninger, der virkede supergode, når man "kiggede på det med hænderne"..
http://www.bindustri.com/det-mener-byg-dtu/
Det kunne måske være, at der også var noget til dit brug?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej.

Jeg ville altid vælge et produkt med reflekterende mareriale. Har lige været ude og måle på fremløbet på mit fyr, hvor jeg har viklet stanniol om fremløbet de første 25 cm. Derefter 20 cm bart rør og så igen stanniol omviklet. Temperaturene er: 1. omviklet 35 C, bart rør; 58 C, næste omvikling: 30 C. målt med infrarødt termometer.

mvh


 varmetossen

Hej Klaus Lundsted.
Jeg mener at vide at infrarød termometer ikke måler korrekt på stanniol og lignende materialer.
Hvad er emissivitet, og hvordan er den relateret til infrarøde temperaturmålinger?

Emissivitet defineret som forholdet mellem den energi, et objekt udstråler ved en given temperatur, og den energi, en perfekt strålekilde - eller blackbody - afgiver ved den samme temperatur. Emissiviteten for en blackbody er 1,0. Alle emissivitetsværdier ligger mellem 0,0 og 1,0. De fleste infrarøde termometre kan kompensere for forskellige emissivitetsværdier for forskellige materialer. Jo højere emissivitet et objekt har, jo nemmere er det generelt at opnå en nøjagtig temperaturmåling ved hjælp af IR. Objekter med lav emissivitet (under 0,2) kan udgøre vanskelige anvendelsesområder. Nogle blanke, polerede metaloverflader som f.eks. aluminium, er så reflekterende i det infrarøde område, at nøjagtige temperaturmålinger ikke altid er mulige.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Så må Klaus jo vikle noget stof omkring, på alle de rør han sammenligner, så er målingerne mere sammenlignelige.
Har staniolen en effekt, vil det så også kunne måles på det omviklede stof.

Hej.

Jamen så har jeg været ude og omvikle forskellige dele af fremløbet med sorte og hvide klude, så nu får vi se når jeg tænder op.

Vender tilbage i en anden tråd.

mvh


 varmetossen

Skrevet af GardenGirl på 26-08-2015 23:03
Ikke fordi jeg ved noget om noget - men kommer til at tænke på et produkt, som jeg var omkring i anden sammenhæng for nylig.. nogle lysninger, der virkede supergode, når man "kiggede på det med hænderne"..
http://www.bindustri.com/det-mener-byg-dtu/
Det kunne måske være, at der også var noget til dit brug?

 Tak for dit indlaeg GardenGirl, men det var ikke helt det jeg havde i tankerne.

 

 

Jeg venter spaendt paa dit resultatet Varmetosse


Stadig ingen som ved mere om materialet Kingspan?

Hej.

Gentagne, stort set overensstemmende målinger gav dette:

Termometer på fyr:                 80C

afgang(bart rør)                      77C

stanniol                                46C

stanniol + sort                       65C

sort                                      58C

rå rør                                    76C

hvid                                      60C

stanniol + hvid                      57C

stanniol                                32C

efter pumpe(slukket)             74C

Jeg har ikke rigtig evalueret på det, men nogle ting undrer mig, men jeg vil filosofere over det.

Glemte lige, at den subjektive berøringsprøve siger at omviklede rør er mærkbart køligere end nøgent rør.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis