Til elektrikkerne: Fuga Triax stikdåse, hvad skal jeg gøre?

Vi har et hus bygget i 1996 med viste installationer til tv-signal.

Efter problemer med visning af digitale kanaler på 1. sal er jeg begyndt at granske lidt i vores installationer.

Vi har fiber indlagt, hvor der går antennekabel fra den tilhørende fiberboks til en antenneforstæker af mærket Wisi Mini.

Denne forstærker har een indgang og een udgang. Fra udgangen går et antennekabel til en fuga triax stikdåse som vist under

- der sidder i umiddelbar nærhed. Inde bag afskærmningen er plads til at montere 2 antennekabler i en serie forbindelse, sammen med noget printkort.

I denne dåse går der så et kabel ned i gulvet.

Som jeg forstår det, har jeg altså en serieforbindelse rundt i huset til de forskellige antennedåser.(4 stk i alt) Er dette en korrekt installation i disse tider (og i fremtiden) ?

Kan jeg teste de forskellige dåser for forbindelsesstyrke? Altså se om der er et svagt led.

Skal de snart 20 årige kabler skiftes ud til nogen bedre mht afskærmning?

Vi har et hus bygget i 1996 med viste... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er om det er td212 du har siddende eller om det er den type der dæmper 4, for så er regnestykket lidt anderledes. Jeg tror ikke dine kabler fejler noget, hvis de er af ok kvalitet. Når du siger det er 3+ der fejler vil jeg tro at det er en kanal fra den store tv pakke, som normalt ligger på de høje frekvenser. De høje frekvenser dæmpes normalt mere end de lave, så for mig lyder det til at signalstyrken på de høje frekvenser er for lav, men at kanalerne i den lille pakke lige kan holde sig over. Det kan også være at du skal kigge på hvor meget lige netop din forstærker giver.
Hvilken udbyder har du?


 

Det kunne godt være en mulighed med de forskellige pakker. Jeg har bredbånd nord. Der har været et del polemik med deres frekvenser og valg af land på Samsung fjernsyn (som jeg har)
Jeg talte dog med dem i torsdag, hvor de sagde signalet så fint ud. Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det er det.
Jeg vil ringe til dem imorgen og spørge om de kan prøve at skrue op for styrken.
Min forstærker siger:

DS 87-662MHz / 21dB
UC 5-65MHz / 20 dB.

Okay. Er det ved det sidste tv i rækken problemet opstår?


 

Ved godt at du siger at dit TV er OK - men har du prøvet at sætte et af de TV,der viirker andre steder i det stik, hvor du har problemer. ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej det har jeg ikke. Ved godt at jeg ikke kan fejltagelse nøjagtigt, men jeg orker ikke at slæbe et 50" plasma op og ned af trappen, jeg har ikke et langt nok kabel til, at nå de forskellige stik.
Man kan (måske) godt selv måle signalstyrken. Mange nyere fjernsyn har et menupunkt (direkte i menuen eller skjult), hvor man kan se signalstyrken.

Har selv Panasonic TV, der kan vise signalstyrke og pakketab.
Man kan (måske) godt selv måle signalstyrken. Mange nyere fjernsyn har et menupunkt (direkte i menuen eller skjult), hvor man kan se signalstyrken.

Har selv Panasonic TV, der kan vise signalstyrke og pakketab.

Har du HF-tætte stik på dit coaxkabel mellem TV-et og stikket ? Det kan være støj udefra.

Ellers prøv det - det koster ikke alverden. Har selv skiftet mine efter overgang fra analoge til digitale signaler.

www.harald-nyborg.dk/p5661/antennestik-han-hf-taet-lige

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis