Hus tegninger til folk uden diplom inden for området

Hej LDS'er.

Jeg sidder og mangler noget information angående om udarbejdelse af hus tegninger til folk til helt billige penge men vel og mærke uden en diplom endnu.

Studerer til bygningskonstruktør på 4. semester og er rimelig inde i reglerne og de diverse ting indenfor byggeri. Er i besiddelse af gode værktøjer til at udarbejde gode tegninger til folk.

Så mit spørgsmål til jer er, om det er lovligt at jeg starter noget mindre med at lave tegninger til folk som kan bruges det til deres videre forløb og tage penge for det men uden at mit navn bliver noteret på tegningerne?

Tak på forhånd.



S93
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal etablere dig som et mindre firma som CVR registreret. Du skal sikkert have økonomi som fag, på dette semester. Der lære du om det 😊

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Hvad med forsikring for eventuelle fejl du laver på tegningen. Køber kan vel komme efter dig, når denne har betalt for tegningen.

Se http://www.kf.dk/raadgivning/selvstaendige/honorarets-stoerrelse/


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24681' class='af-profile-link'>jenshøj</a> på 19-08-2015 12:06
<p>Hvad med forsikring for eventuelle fejl du laver på tegningen. Køber kan vel komme efter dig, når denne har betalt for tegningen.</p>

<p>Se http://www.kf.dk/raadgivning/selvstaendige/honorarets-stoerrelse/</p>

Ja præcis. Men tror du det er muligt at komme udenom det og fratage sig det ansvar eftersom jeg kun skal være en hjælpende hånd til kunden til at få lavet nogle tegninger og mit navn skal ikke på tegning. Dvs når kunden indleverer tegningerne til det videre forløb så er de selvtegnende tegninger af kunden og ikke mig.

Tak for linket.
Mvh

S93
Hvis jeg forstår dig ret vil du gerne have penge for at rådgive / hjælpe men ikke samtidigt tage det ansvar der følger med....
Er det ikke lidt amoralsk??

Jeg mener hvis du er kompetent nok til at udarbejde tegninger og tage penge for det, skal man så ikke som kunde forvente det er lavet korrekt i forhold til love og regler.
Måske endda specielt med tanke på du er bygningskonstruktør (studerende).
Og uanset du ikke vil sætte navn på tegningerne eller ej har du vel altid et ansvar.
Og en kvittering / betalingsoverførsel vil jo kunne bruges som berigtigelse af at du har leveret ydelsen.

at en konstruktør ikke vil lægge navn til en konstruktion kan nok også få en del potentielle kunder til at tænke sit.....
Huk at du OGSÅ skal svare skat af de første 50.000 kr selv om du ikke her et CVR nummer....

MVH Njord

MVH Njord
Som stenkrog sige. Hvorfor blive ved med at smide ansvaret fra sig. Det flyder med det i byggebranchen. Hvis man begyndte at stå ved sine ting havde byggebranchrn ikke haft 19,5 miliarder kr for fejl og mangler i året. Og 35 % ligger i tegningsmaterialet. Det sku for en useriøs tankegang at have. Det meningen os som nye studerende skal vende det hele om.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/537' class='af-profile-link'>njord</a> på 19-08-2015 13:24
Hvis jeg forstår dig ret vil du gerne have penge for at rådgive / hjælpe men ikke samtidigt tage det ansvar der følger med....
Er det ikke lidt amoralsk??

Jeg mener hvis du er kompetent nok til at udarbejde tegninger og tage penge for det, skal man så ikke som kunde forvente det er lavet korrekt i forhold til love og regler.
Måske endda specielt med tanke på du er bygningskonstruktør (studerende).
Og uanset du ikke vil sætte navn på tegningerne eller ej har du vel altid et ansvar.
Og en kvittering / betalingsoverførsel vil jo kunne bruges som berigtigelse af at du har leveret ydelsen.

at en konstruktør ikke vil lægge navn til en konstruktion kan nok også få en del potentielle kunder til at tænke sit.....
Huk at du OGSÅ skal svare skat af de første 50.000 kr selv om du ikke her et CVR nummer....

MVH Njord

Du har fuldstændig ret. Tegningerne ville blive korrekte, men jeg har pt ikke råd til en forsikring til at træde ind hvis jeg skulle lave en fejl. Jeg mener bare ikke at en kunden kan forvente det samme, hvis vedkommende betaler 50 kr/pr. kvadratmeter og betaler 350 kr ved en arkitekt.

Jeg havde tænkt mig at fungere som et værktøj til kunderne så deres ideer kommer på et papir og rådgiver ham så han får tegninger som opfylder kravene og lovgivningen.

Hvis jeg kan tegne en forsikring uden en diplom endnu, så vil det helt klart overvejes.

Tak for svar.

Mvh.

S93

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/43828' class='af-profile-link'>Den Studerende Bygningskonstruktør</a> på 19-08-2015 13:26
Som stenkrog sige. Hvorfor blive ved med at smide ansvaret fra sig. Det flyder med det i byggebranchen. Hvis man begyndte at stå ved sine ting havde byggebranchrn ikke haft 19,5 miliarder kr for fejl og mangler i året. Og 35 % ligger i tegningsmaterialet. Det sku for en useriøs tankegang at have. Det meningen os som nye studerende skal vende det hele om.


Du har ret, det flyder med fejl. Hvorfor bliver studerende så ved med at udarbejde tegninger til folk sort uden nogen form for sikkerhed. Det er dobbeltmoralsk at kalder mit useriøs når du ved selv hvad der foregår konstant under bordene.

S93
Kunden kan forvente det der bliver skrevet kontrakt om. Og så kan det godt være at bygherre ikke forstår særlig meget af byggeri og processen. Men det er din opgave som bygherrerådgiver at rådgive den rigtige procesfremgang til at han får det i sidste ende som han gerne vil have. Altså tænke på slutresultatet både med økonomi og bygherrekrav. Det er dit ansvar at give bygherre indsigt i det rigtige produkt. For det der sker i byggebrancen nu er ikke optimalt grundet forkert rådgivning og mangel på rådgivernes ansvar. Hvad slags faser havde du tænkt at arbejde med?

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis