Tag til overdækket terrasse

Hej.

Jeg er blevet ret vild med ideen om at have en overdækning på en del af vores terrasse.

Vi mangler et sted til at sidde i skyggen når det er varmt, og omvendt når det er mere køligt. Ligeledes er den perfekt til at grille med gasgrillen i dårligt vejr. Barnevognen og vasketøjet kan også stå ude, uden at vi skal tænke over om det regner.

Vi har en terrasse langs hele den ene side af huset nu, og planen er at vi vil have overdækningen ud for køkken/alrummet. Overdækningen kommer til at være 4x6 meter. Hele terrassen som den er nu udgør 80m2. Så der er stadig plads til solen andre steder.

Opbygningen bliver noget traditionelt med en bjælke på væggen og bjælke på stolper ud mod haven.

Huset er med build-up tag, og jeg vil derfor gerne lave den nye overdækning i samme stil med sternbrædder og "loftbeklædning" på overdækningen. Og det skal jo helst ikke kunne ses at der er faldt på konstruktionen, når man ser den nede fra.

Men hvad vil i bruge som tag på sådan en konstruktion?

Jeg synes at løsningerne hurtigt bliver dyre. Tagpap og thermoplader er jo nok de bedste, men er også langt dyrere end almindelige trapezplader. Har man stadig kondensproblemer med dem, når der er tale om en overdækning og ikke lige som et lukket skur?

Og hvad med stålplader?

Som i kan høre er jeg på udkig efter billigere alternativer. Og meget kan jo skjules bag sternebrædderne. Ligeledes når der kommer loftbeklædning på undersiden, er det jo også mere eller mindre ligemeget hvordan taget ser ud.

 

Håber der er en der kan hjælpe.

 

Mvh.

 

 

Hej. Jeg er blevet ret vild med ideen om at have... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Taget går bare ind mod sternbrædtet, og så er der en sternkapsel på sternen.
Tagrenden sidder bag ved sternbrædtet, og kan ikke ses udefra.
Er ikke hjemme men kan godt tage et billede, når jeg kommer hjem senere på ugen.

Så er der lidt billeder
Jeg lavede vinkelbeslag i rustfri fladstål,for at kunne montere sternen, som er grundet, og sprøjtet med aluspray så de ligner rendejern og tagrende, jeg brugte en strimmel hvid nylon ud mod sternen så sternen kunne skrues fast i det udefra.
Der er jo altid et lille hængeparti, bemærk det manglende tagnedløb.

 

har du selv lavet vinkelbeslagene eller er det nogen man kan købe?

  Hvis jeg kender je_ns ret her fra forum så er de "hjemmelavede"   Og han skriver da også "jeg lavede"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Overdækket

Jeg har lavet det med termoplader 4x6meter. Ingen kondensdryp overhovedet

kbjensen skrev den 02-03-2018 14:25:51

har du selv lavet vinkelbeslagene eller er det nogen man kan købe?

 Ja som Elmanden ganske rigtig har luret, er beslagene hjemmelavede.

Men det burde enhver smed kunne lave til dig....



Vi prøver igen, i morgen --

Ok Jens. Dvs du har skruet dem direkte på sternbrættet? Hvor mange beslag har du sat på? Er det sternbræt stærkt nok til at holde sådan et tag med sne på? Jeg overvejer at lave beslag som monteres i spærene a la dem man bruger til markiser

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis