Udskifte 30 stk. G4 halogen til LED

Jeg har et gipsloft i køkken med 30 (nu tomme) G4 fatninger.

Tidligere har der været monteret 30 stk. 10w 12V AC halogen spots, trukket af en stor jernkerne transformer, og med en mindre lysdæmper foran, forbundet til en LK "fjederkontakt" (dvs. klik for tænd/sluk, eller hold inde for dimmer). 

300w løber dog hurtigt op, så ifm. anden ombygning fjernede jeg spots, transformer og dæmper, og tanken er at købe LED istedet, gerne med dimmer hvis muligt.

Men... det er jo en ren jungel at finde rundt i... Der er G4 LED's til 230V AC, 12V el. 24V, AC og DC, et væld af forskellige tranformere/drivere, og svært at vide om nogle af disse passer til dæmpning med LK fjederkontakten (som jeg helst ikke vil til at udskifte).

Der går tre ledninger fra kontakten til hvor ledninger til spots er samlet, dvs. fase+nul+sort ledning (som jeg vil antage er tændledningen).

Hvor dælen skal jeg starte? Skal jeg købe driver først og finde dæmpbare LED's som passer til den - eller omvendt? Skal jeg satse på lavvolt, veksel eller jævnstrøm, eller 230V? Findes der overhovedet en dæmper til LED som passer til omtalte kontakt? Skal jeg helt droppe at dæmpe dem og istedet satse på LED's som kan modsvare de 10w halogen som sad der før i lysstyrke? Find selv på flere spørgsmål

Hvad ville I gøre?

Jeg har et gipsloft i køkken med 30 (nu tomme) G4... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi skriver vist lidt oveni hinanden.. :-)

Køb de pærer du henviser til. Køb en billig "normal" elektronisk trafo, som kan dæmpes og som har et lavt minimusforbrug. Køb derefter en lysdæmper der kan dæmpe den elektroniske trafo. Så tror jeg du er kørende, for forholdsvis billige penge.

Pris og kvalitet hænger sammen, så der er forskellen. Men ren funktionalitet mæssigt er der umiddelbart ikke de store forskelle.
Ok tak.... men kan jeg så ikke lige så godt købe den lidt dyrere omtalte Relco, den kan jo netop dæmpes med kip-tryk?
-> https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver/p/relco-daempbar-led-driver-50w
Jo det kan du sagtens. Du skal dog være opmærksom på, om du kan dele dine tryk op i et kredsløb for sig selv. Kan du ikke dette, kan det godt være du skal have bygget et relæ ind i elinstallationen. Dette relæ trækker så hver gang du trykker på kip-trykket, og giver et potentiale fri kontaktsæt til dæmperindgangen på den omtalte Relco LED driver.
Skrevet af epileptriker på 24-08-2015 11:44
Jo det kan du sagtens. Du skal dog være opmærksom på, om du kan dele dine tryk op i et kredsløb for sig selv. Kan du ikke dette, kan det godt være du skal have bygget et relæ ind i elinstallationen. Dette relæ trækker så hver gang du trykker på kip-trykket, og giver et potentiale fri kontaktsæt til dæmperindgangen på den omtalte Relco LED driver.

Eeeeeeeh... det var så betydeligt over mit niveau?! 

Her er mit niveau: Jeg kan se der går en blå, brun og sort ledning (nul, fase, tænd) fra kip-kontakten og op til modsatte væg hvor trafoen skal sidde. Jeg gik ud fra at jeg blot skulle forbinde nul og tænd til indgangen på den Relco, og LED på udgangen - så ville det fungere både med tænd/sluk og dæmp ved kip (dvs. når kontakten holdes inde).

Har jeg helt misforstået det? 

 

Annonce
Skrevet af epileptriker på 24-08-2015 19:54

Et billede siger mere end 1000 ord... Håber du kan forstå min lidt hurtige tegning.. Du skal bruge følgende til projektet:

Ok tak... jeg havde aldrig nogensinde gættet det skulle sættes således sammen 

Kan det relæ sidde på væggen sammen med transformeren, eller skal det monteres i eltavlen?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis