Anbefaling af tegltagsten

Hvilken tegltagsten vil I anbefale, når kravene er følgende:

- Skal have et minimum af vedligeholdelse
- Skal sidde rigtig godt fast, og ikke blæse af huset
- Skal have et minimum af algebegroning m.m.
- Skal ikke være meget dyre end en god betontagsten
- Skal have den i sort

Hvilken tegltagsten vil I anbefale, når kravene er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Koluda: Super du tager dig tid til at give så gode besvarelser!

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at hvis et tegltag kan holde 70+ år er det så ikke et problem den er malet? For inden der er gået 70 år er malingen vel begyndt at falme eller gå i stykker, så man kan se den rødetegl nedenunder. Men siden de giver 50 års garanti kommer det sikkert ikke til at ske, men hvorfor egentlig ikke?

Er det egentlig en ral 9005 sort, som der er på Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet? For det kunne være flot hvis jeg kunne få den samme sorte farve til taget og vinduerne m.m.

Det er fordi det er ikke malet, det er engoberet.

Stor forskel....


Engobering er en tynd firnkornet lerblanding der sprøjtes på teglet inden brændingen, derfor er der faktisk lige så holdbart som teglet i sig selv, snakker vi Creaton, Brandenburger, Meyer-holsen så er hele teglet af skifferler, så mere holdbart tegl fåes ikke.

Ved skår og kanter kan man få en koldglasur fra producenten, som så dækker med den rigtige farve, men er ikke nødvendigt for holdbarheden på teglet, da skifferler er så tæt det optager mindre end 3% fugt.

 

Af hensyn til Ral kode, så kan V.Meyer måske oplyse den, hvis ikke den kan findes på Creaton´s hjemmeside.

Hvad gør man egentlig med Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet, når man fx har behov for at skære tagsten over i forbindelse med Velux vinduer, vinkler m.m. Vil man så ikke kunne se at tagstenen er rød indeni og ikke sort, ligesom man på den måde også skære den engoberet beskyttelse væk?

Jeg tror sort ædel engoberet bliver lidt for blank efter min smag, så overvejer en sort engoberet istedet for. Men vil den blive for lidt modstandygtig overfor alger m.m., når dens overflade ikke er nær så blank?

 

Hvis ikke man vil se den sorte kant, så lukker med den med koldglasur som man bestiller med sine tegl.

Teglet er som sagt ikke mindre holdbart af der er skåret i det, så giver ikke nedsat levetid på teglet uanset om det lukkes eller ej.

Matsort engoberet er stadig en engoberet overflade, som er så hård at mos og alger ikke har grobund, og fugt absorberingen er så lav at det ikke er et problem.
Det faste undertag med brædder og tagpap eller tilsvarende må være vinderen, selvom Huntonit er et godt undertag, men hvis et er et kompliceret tag med mange gennembrydninger og evt. skråvægge må det være det faste undertag der skal anvendes.
Annonce
Er der flere kviste, valm og skorstene, er al tag jo mere besværlig end det lige - 2 sidede. Men Huntonit er på ingen måde mere besværlig end andre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Denne røde kant vil ikke se pæn ud ved skotrender, velux vinduer m.m. Så der skal naturligvis noget koldglasur på, men hvor godt holder sådan noget koldglasur? For det skulle gerne være et vedligeholdesesfrit tag, som jeg aldrig skulle tænke på 

 

Det ved producenten alt om, så der skulle du næsten høre. 😊

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også