Brændesav, kræfter

Hej

Jeg erblevet foræret sådan en powercraft Brændesav. 

Motoren er på 2200 watt altså omkring 3 hk. 

Men den magter ingenting, en 10 cm løv stamme, skal saves med største forsigtighe,den lers går den døde. 

Jeg er klar over sådan en 220 volt motor ikke har meget moment, men den burde da kunne savei et nogenlunde tempo. 3 hk er alligevel en del. 

Skal det være sådan eller erkondensatoreren defekt? 

Motoren har 4 ledninger fra kontakten., men jeg går udfra de 2 er noget med den motor bremse den vist har? 

 

Tak 

Hej Jeg erblevet foræret sådan en powercraft... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du lægger saven ud, skal/bør du kun lægge den øverste 1/3 del af tandhøjden ud, lige meget til hver side, om det er en klinge du selv kan file/slibe noget helt andet om det er en Hm. klinge, men det ved du jo sikkert allerede.

Tandformen har også noget at sige, men den er jo "givet" fra fabrikanten af.

Der findes forskellige tandformer til tværskæring/afkortning husker jeg.

Har en spec. udlægger tang/værktøj til det, selv til ret så kraftige klinger.

Vigtigt at der er det rigtige forhold mellem klingens Ø og flangens Ø.

Et foto af min tang:

En rigtig go' en til netop dette formål, ret afgørende at få lagt lige meget ud til H/V det siger sig selv.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Nitter på 09-07-2015 19:05

Ja da, på oversiden af hver tand hvis klingen ikke har kørt gennem for mange søm, ståltråd og sten. hvis, så skærpes den uofficielt også på forsiden af tanden. 

 Nu får jeg sikkert en opdragelse af Jan, Maskinsnedkeren. 

EDIT: UPS, glemte helt du naturligvis også skal sørge for at klingen er lagt riftig ud så træet ikke klemmer på klingen når du saver. Det er varmen der gør at klingen slår sig. 

 

Nej Nitter det gør du nu ikke.

Når jeg skriver "giver" jeg bare ud af min viden indenfor dette felt, når jeg mener har noget at byde ind med.

Ligesom alle i andre, ikke for at revse nogen lang fra, sådan håber jeg også det opfattes.

Almindelig også at file på stødet (den flade som har retning mod centrum af klingen)

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af subwoof på 09-07-2015 06:14
Nitter
Kan man selv rette sådan en klinge op og slibe fen?

El mand
Ok så får jeg en der passer

Om der er "Brand-buler" på klingen har den været for varm, giver dig selv.

Men det kan godt rettes ud, men for u-øvede er det noget vanskeligt, der skal en lidt speciel teknik til at rette sådan nogle buler ud, vi fik det 1. år på Tek. Sk. Skive (1970) nogle klinger, udleveret som vi skulle forsøge at rette ud, der blev banket godt og grundigt de dage, husker jeg ganske tydeligt.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 09-07-2015 23:04

Nej Nitter det gør du nu ikke, når jeg skriver "giver" jeg bare ud af min viden indenfor dette felt, når jeg mener har noget at byde ind med.

 

Almindelig også at file på stødet (den flade som har retning mod C.

 

 

Ligesom alle i andre, ikke for at revse nogen, ikke min "stil"

 

Ok, er altid blevet fortalt man ikke brugte filen på stødet uden og kunne få en fornuftig forklaring. Det virker udemærket i prakcis med metoden. Man skal naturligvis tilstræbe at alle tænder tager lige meget.  

Det var nu også ment med et meget stort glimt i øjet Jan.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ved jeg også godt.

Alle har et eller andet de kan bidrage med, næste ligegyldig hvad emnet så er.

Det unikke ved dette forum.

Ingen kan vide alt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hej
Tak for svaret maskinsnedker,
Kan man klare sig uden sådan en tang?, eller er jeg bedre tjent med at slibe og så se hvordan det går?

Nej man kan ikke vide alt, men stiller man nok spørgsmål herinde, så er man da godt på vej.
Dejligt med sådanne fyldest gør ende svar
I øvrigt, er det kriminelt at bruge en bænk eller vinkel sliber til at slibe med?
Skrevet af subwoof på 10-07-2015 06:28
I øvrigt, er det kriminelt at bruge en bænk eller vinkel sliber til at slibe med?

Der er ingen lovgivning der forbyder dig og gøre det. 

Når det så er sagt, gælder det om ikke og varme tanden op så den mister hærdningen. Dertil vil jeg mene en rimelig langsomtgående skive er nummer et hvis det foregår med "håndstyr".     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du kan godt "nøjes" med en fladfil, fint dobbelt hugget (på kryds) ikke bastard fil den vil være for grov til formålet. (bruger Svensk fremstillede file med mærket Ø Berg) den med hajen stemplet i ligesom gode stemmejern og håndhøvle stål, det "borger for kvalitet) men andre kan selvf. også bruges.

Du kan lave en simpel file klo af et par tykke brædder ca. 22 mm du skærer i en cirkel form i enden og sætter en bræddebolt, i med en vinge møttrik til at spænde med & en lille liste i bunden. (der ved får du en klemme anordning)

Når din klinge er så sløv som du nævner "lyser" alle spidserne og du filer først på stødet i ens artet vinkel & derpå på frivinkelen (øverst om du vil) indtil tanden er lige akkurart filet nok, og ikke mere.

En udlægger tang/værktøj er nr. 1 til dette da det ellers er vanskeligt at gi' alle tænderne lige lidt/meget. (en skiftenøgle svensknøgle men dette kræver megen øvelse for at lave en ensartet udlægning, de/de tænder der er lagt længst ud vil skære de andre vil ikke.

Har vedhæftet et foto af en' anden udlægger tang, der er fortrinlig til fucks svanse, rammesave & båndsavsklinger. har 2 af denne type, skønt at ha' noget godt værktøj, en forudsætning når der skal laves ordentligt file/udlægning af div. savklinger.

En sådan tror jeg kan købes til ca. 400,- måske 500,- kr

Prøv at lede lidt efter en sådan for at finden den eksakte pris.

Men den anden jeg lagde foto ind af er bedst til kraftige klinger (tykke i stambladet) og større Ø.

Noget andet: Er om cener hullet ikke er 100% i forhold til akselen, kan du med fordel lavefile et lille hak i akselen og en lille ridse i klingen for at sikre at klingen sidder ens hver gang, og så rette af med en cabarundumsten og derpå file.

(Samme princip gælder slibeskiver på din bænkslibemaskine)

Håndfilet skærer bedre synes jeg, men er nok også lidt af en nørd hvad dette angår.

Ps.

Fyldestgørende svar er en æres sag for mit vedkommende, forsøger altid at svare så godt som jeg kan, inden for mit fagområde.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Min far fik for mange år siden skåren en del tømmer på et lille savværk, han fortalte hvordan det foregik,hvis klingen havde været i en sten eller lignenden, saven blev stoppet og mens den kørte ned i o/m blev de holdt en karborundum sten forsigtigt mod tænderne, så den kun lige rørte en anelse, så kunne klingen files så alle tænder skar.
Nok en øvelse der skal udføres med forsigtighed, men kan godt se fidusen hvis der kun lige røres ved tandspidsen, når den så er filet skarp er alle tænder lige høje.

Bruger man ikke en mølle sav fil ? ( den er enkelthugget)

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis