Valg af profilrør til tipvogn.

Hej folkens.

Jeg skal til at bygge en vogn med tip til min crosser. Men jeg er i tvivl om hvilken dimension af firkant profilrør jeg skal bruge. Regner med den ca bliver 150 x 80 cm med hjulakslen ca midt på. Men kan ikke finde nogen dimensioneringstabel for det. Vil bare ikke have den begynder at hænge efter kort tid.

Er her en som ved hvad f.eks 30x30x2 og 40x40x2 firkantet profilrør kan belastes pr meter?? 

 

Mvh Danni.

Hej folkens. Jeg skal til at bygge en vogn med... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du tippe den? Med cylinder? I så fald er en del af vægten jo ikke jer når du tipper.

Kassen skal være længere end rammen, så hæmgsler sidder lidt inde. Så holder vangerne bedre.
Hjul akslen må du regne dig frem til.
Hvor meget må crosseren bære?
Når du ved det kan du beregne hvor lange bagud akslen skal sidde. Omkring 1/3 fra bagenden.
Den skal laves med u jern, de er bedre og lettere. Endvidere skal du lave et kraftigt kryds på negge sider af akslen. Tvær vanger laves af samme som vanger.
Alle hjørne skal forstærkes med trekanter,
Fra hjul akslen og bagud ville jeg lave 4 vanger og passende tvær vanger. Der er meget ryk på her.
Selve kassen kunne laves af mindre profiler, svejse således det er nemt st skubbe trailer plader i.
Hvor høj skal fen være? Skal hjul akslen være direkte under rammen, eller bliver den for lav så?
Det bedste ville re, at den sad lidt nede, så kassen hæves. Så det nemmere at lave tip, og du kan lave skrå vanger til hver enden og ned til akslen. Husk trekant former styrker

Jeg så lige en moderne trailer til almindelig bil, der havde sådan et "pseudo tip" forstået på den måde at ladet kunne knækkes lige foran hjulaksel. Så tippede bagenden imod jorden. Jeg var ikke tæt på så detaljer må i ikke spørge om.

Men ellers er her da nogle billder at blive klog på. http://www.google.dk/search?q=trail...dZCmCkY%3D 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 05-07-2015 23:01

Jeg så lige en moderne trailer til almindelig bil, der havde sådan et "pseudo tip" forstået på den måde at ladet kunne knækkes lige foran hjulaksel. Så tippede bagenden imod jorden. Jeg var ikke tæt på så detaljer må i ikke spørge om.

Kender godt typen Erik. En sådanne er fin til at køre en havetraktor op på men kan ikke læsse sig selv af da ladet slet ikke kan rejses højt nok op. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så har jeg lavet en tegning af grundrammen som jeg lige umiddelbart tænker den nok ca skal se ud... Det er tegnet som 30mm uprofiler og den midterste gennemgående er en hel firkant profil. Men det er mest her jeg er lidt i tvivl...?

Jeg regner med at bruge elektriske aktuatore til at tippe med. Men jeg er lidt i tvivl om hvad for en type hængsler jeg skal bruge til ladet??  Har set nogen som bruger en massiv stang inden i et rør men det bliver vel slidt en del eller??

Jeg har ikke tegnet hjulophænget endnu da jeg måske vil kunne sænke hele vognen men er jeg ikke færdig med at fintænke over endnu

 

Mvh Danni....

Annonce
30 mm profiler, det lyder særdeles klejnt, med den vægt du vil kunne laste. var det ikke 1 tons?
Bare hængslet til tippet er solidt, er det fint, sliddet bliver minimalt, kraftigt fladjern med huller, og en passende aksel/rør igennem, eller hvad der nu kan komme til at passe.

Ja holder med Je_ns, du skal vist til og tænke meget kraftigere hvis den ikke skal bukke sammen når dit tunge blik hviler på konstruktionen.   

Passende tykke skiver skåret af et emmenerør med en bolt i gennem er ganske fint som hængsler.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Men det store spørgsmål er jo så bare hvad dimension skal jeg op i? 50 x 50 x 3 mm? Eller? 😊
Men det store spørgsmål er jo så bare hvad dimension skal jeg op i? 50 x 50 x 3 mm? Eller? 😊
Jeg ved ikke med størrelse på profilerne, men gå over til noget eks. 40 x 80 det giver meget større styrke, når den står på højkant, bredden giver ikke alverden.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis