montering af en Olietryksmåler

Hej

Mangler lidt vejldning - Hvordan er montering fra ved hæfte billede til et Olietryks"uret" (manometeret?)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal forbinde ledning fra "sensor" til uret. Den anden terminal, mrk "switch" er til hvis du har en lydalarm i dit instrumentbrædt. Hvis du har det, ville jeg også bruge den, fordi du så både kan aflæse olietrykket, men samtidig får en advarsel, hvis trykket pludselig falder. Man står jo ikke og glaner på instrumenterne hele tiden.
Mvh Finn
Hej Finn

Det er sådan den er monteret men instrumentet viser bare fuldt udslag ved denne montering?
Så er giveren kaput. Giveren er opbygget med en skydemodstand, som jo mere olietryk der er, giver mere udslag på instrumentet. Det vil sige: ingen tryk = med stor modstand og jo højere tryk = mindre modstand.
Skyderen har garanteret sat sig fast i øverste position hvilket vil give næsten ingen modstand.
Derfor køb en ny. Der er sikkert nogle herinde der vil foreslå at skille den ad og prøve at smøre den, men det er noget besværligt, ihvertfald at samle den igen, jeg har prøvet og det lykkedes ikke, men det kan jo skyldes manglende evner.
Mvh Finn
TAk igen Finn

Men den er også helt ny - instrumentet for plus og en minus og en ledning fra Olietryks G til G på instrumentet
Passer giveren til instrumentet...??? Er det en gammel giver der sidder...???
De skal jo passe sammen....

Annonce
Ikke ret mange bådmotorer har et olietryksmanometer. De allerfleste har blot en olietrykskontakt, der kan give en alarm, når olietrykket ikke er højt nok. De fleste af os kender det lydsignal, der kommer når vi lige har stoppet motoren - og olietrykket er væk. Olietrykskontakten er altså en ren on/off-funktion, der IKKE kan anvendes som giver for et manometer.
Til manometeret skal giveren være en variabel modstand, som beskrevet af Finn Gevind.
Hvor mange ved egentlig, hvad olietrykket - i tal -skal være for at være tilstrækkeligt ?

Finnband
Hej
Nu begynder det at blive svært. Men som Mik skriver, så skal giver og instrument passe sammen. Og nu stiller jeg lige et dumt spørgsmål, du er sikker på, at + og - ikke er forbundet forkert?
Jeg har været inde og kigge i mine egne papirer og der er der kun 3 stik nemlig + og - samt G for giver. Jeg har ikke flere forslag. Du kan selvfølgelig, hvis du har et multimeter prøve at måle modstanden på giveren ved stoppet motor og når maskinen er i gang, de tal du aflæser skal være forskellige for hinanden, hvis de ikke er det, er det giveren den er gal med.
God sommer (hvis vi får nogen)
Mvh Finn
Skrevet af mtl25 på 14-06-2015 20:39

Hej

Mangler lidt vejldning - Hvordan er montering fra ved hæfte billede til et Olietryks"uret" (manometeret?)

Hej.

Den første betingelse for det skal kunne virke er at giver passer til instrumentet.

Mener og kunne erindre noget med at:

WK på giveren = STEL (batteriets - pol).

G på giveren skal til S på instrumentet.

Endelig skal + på instrumentet til + gennem tændingsnøglen og - på instrumentet til batteriets - pol.

Så skulle det virke hvis ................  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter
Der har du ikke ret. Sidder med tilslutnigs skemaet for VDO olietryksmåler, og der WK for akustisk alarm.

Mvh Finn
Skrevet af Finn Gevind på 17-06-2015 19:41
Hej Nitter
Der har du ikke ret. Sidder med tilslutnigs skemaet for VDO olietryksmåler, og der WK for akustisk alarm.

Mvh Finn

Javel Finn.  Efter hvad jeg svagt kan erindre fra sidste efterår, er det måden til at forbinde en af ukendt fabrikat der er indkøbt i Biltema på. 

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/B...000028456/

Så bliver vi vel nødt til og spørge spørger hvad det er for en fabrikat der har lavet både giver og instrument når vi nu er så uenige ???   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis