Led spot i brusenichen

Hej lds forum :-)!

Vi har overtaget et ældre nyrenoveret hus. Og i den forbindelse har vi skiftet blandingsbatteriet i brusenichen da det gamle var lidt ulækkert.. Der er så sådan et højt brusehoved som også fremgår af billederne og et håndholdt hoved. Der var ikke plads til den lampe der sad der før, når vi gerne vil have det høje store hoved på os.

Iøvrigt var den pære der sad der en 100w gammeldaws en :-/ så vi tænkte jo straks på at få den skiftet ud med en led spot. Der er over 225 til loft. Så det er vel hvilken som helst led spot sålænge den er ip 54 - 67?

Vi kan ikke komme til mellem etagerne så kan man få noget at slutte til de 3 ledninger som fint kan sidde oppe i hullet? Har ikke målt diameteren på hullet, men den er jo nok til at lave om på hvis det var :-)

Håber i kan hjælpe så jeg kan komme lidt vidre, er gået lidt død i hvilken spot der vil passe der op i..

Mvh Rasmus
Hej lds forum :-)! Vi har overtaget et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak skal du have vatnisse :-)! Jeg grubler lige lidt over det hehe..

Analfyrsten, jeg kigger lige når jeg er hjemme :-)
Først og fremmest. Er der mere end 2,25 meter til loftet i brusekabinen så er du udenfor Zonerne og må montere hvilken lampe du har lyst til. Derfor er det stadigvæk en god ide at få en der er egnet til vådrum pga rust osv, så minimum IP44 ville jeg vælge.
Dernæst må du ikke selv lave om i dine installationer. Hverken sætte en PL dåse op, trække nye kabler eller ledninger, montere spot eller andet. Det eneste man må som Læmand er at skift eksisternde afbrydere, stikkontakter med nyt eller anden slags. Samt sætte en lampe op i et lampeudtag. Alt der er bagved som hedder fast installation er kun beregnet til en elektriker.
Helskov: Det er område 1 du snakker om. Som går fra 5cm over gulvet/badekaret og op til 225. Men ved 225+cm så er man i område 3, og der må man gerne montere ip 21 spots, og andet. Dog vil jeg ligesom klavil anbefale IP44.

Der er ingen problemer med at sætte en ganske normal spot op i dit loft. Du skulle dog have valgt denne spot istedet:

http://www.elvarer.dk/el/belysning/...nd-hv.html

Da der må tilsluttes 70 grader kabel til denne, og dermed måtte du gerne have haft brugt det flexrør og lederne.

Løsningen med at trække et varmebestandigt kabel op igennem flexrøret, er nok den bedste løsning til den spot du har købt. Dog kan du også bruge et normalt installationskabel, dette skal dog være en halogenfri version, da denne kan klare 90grader.

Annonce
Jamen hvad er forskellen på en 6w led og 20w halogen? Halogen pæren bliver da varmere hvis det skulle komme der til? Forstår ik idéen i at trække nyt kabel igennem :/
Det er ikke så meget pga. lyskilden. Det er mere hvilken kabeltype spotsene er godkendt til. Den du har købt, den er godkendt til 90grader kabel og derover.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis