Spørgsmål til relæ

Hej LDS

Jeg står og skal købe en opvaskemaskine, men er er kommet i tvivl om mit relæ kan trække det. På nuværende tidspunkt har jeg koblet kogeplade, ovn og vaskemaskine fra samme boks. 

Jeg kan ikke finde ud af hvor mange sikringer og hvor meget denne fætter kan trække.

Andre der kan fortælle mig det??

Link til produktet.
https://ao.dk/automatsikring-3pn-16a-c-6ka-en.aspx?ticket=L3Byb2R1a3QvYW5kcmUtc29tLWtpZ2dlZGUtcGEtZGV0dGUtcHJvZHVrdC1raWdnZWRlLW9nc2EtcGE7Iztwcm9kdWN0X2tleTs2MjIyMjAwNTk1X2VuOyM7Iw

Mange hilsner,
David

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej LDS Jeg står og skal købe en opvaskemaskine... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jeg umulig svare på, det kommer an på mange ting. Som jeg nævnte: om der er plads til en automatsikring mere på din tavle uden at skulle udvide den - sidder el tavlen i umiddelbar nærhed af dit tilslutningssted, eller er der langt. Og uden at fornærme nogen -postnummeret-. Det er en kendt sag at ting er dyrere i Rødovre end i Herning området. Så du må have en lokal elektriker, til at give et bud.
Det er nok mere relevant at svare på om din automatsikring har slået fra en gang imellem, med det mønster på forbrug i har i jeres familie. Har den ikke det synes jeg ikke det kan betale sig at lave om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV elmand,

Tusind tak for svaret. Tavlen sidder ude i opgangen som er knap 3 meter (hvis man tegner en lige linie) ind til køkkenet.

Mht. vores forbrug har vi ikke haft nogen problemer med el. Har prøvet at køre kogeplade, ovn og vaskemaskine samtidig. Dog aldrig kørt kogeplade på fuld drøn!

Men det er vel ikke normalt at man deler én stikkontakt med opvaskemaskine og vaskemaskine. (tænker her at manuel fjerne stik og sætte dem til hver gang man vil bruge maskinerne.

Mvh.

David
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej: at bytte stik er ikke særlig optimalt, havde ikke lige set at det var jeres situation. Hvis det er tilfældet så synes jeg du bør få det forbedret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja. Jeg må punge ud. Men vil meget gerne have en ide om hvad det koster.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kontakt du bare en elektrikker i dit nærområde, og oplys ham om du vil have lavet følgende:

a) Tilføje ny 3-faset gruppe i tavlen, husk at oplyse om der er plads allerede eller om tavlen skal udvides.

b) Trukket kabel frem til en samleboks i køkkenet, og herfra til hhv. din opvaskemaskine og din vaskemaskine i køkkenet, og etableret stik til disse. Så kan der altid senere etableres kraftstik eller flere stikkontakter ud fra denne gruppe.

c) Etableret jord i de eksisterende stikkontakter i køkkenet (nævn antallet du har i køkkenet, der er uden jord)

d) "ryttet op" i dit eksisterende kraftstik.

Disse 4 ting kan han give dig et mundtligt overslag på, nogle vil måske se installationen først, og så kan du tage beslutningen dérfra.

 

Annonce
Skrevet af Steensen på 23-08-2015 17:46
Kontakt du bare en elektrikker i dit nærområde, og oplys ham om du vil have lavet følgende:

a) Tilføje ny 3-faset gruppe i tavlen, husk at oplyse om der er plads allerede eller om tavlen skal udvides.

b) Trukket kabel frem til en samleboks i køkkenet, og herfra til hhv. din opvaskemaskine og din vaskemaskine i køkkenet, og etableret stik til disse. Så kan der altid senere etableres kraftstik eller flere stikkontakter ud fra denne gruppe.

c) Etableret jord i de eksisterende stikkontakter i køkkenet (nævn antallet du har i køkkenet, der er uden jord)

d) "ryttet op" i dit eksisterende kraftstik.

Disse 4 ting kan han give dig et mundtligt overslag på, nogle vil måske se installationen først, og så kan du tage beslutningen dérfra.

Hej, Super tak for svaret. Men jeg tænker på om man kan bruge en dobbelt stikdåse med jord, også sætte opvasker og vaskemaskinen til samme sted. Vi ved vi kun kan bruge en af maskinerne af gangen. Vi bruger sjældent kogeplade, ovn, og vaskemaskinen samtidig. 

Er det en billig alternativ til alt det elektriker besvær??
 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, lav det selv, men det er ej lovligt, så ring du bare til trikkeren

 

Nej nej, jeg laver ikke noget selv som sådan. Bare sætte sådan en til, hvis det er lovligt. Ellers må jeg jo have fat i en trikker, også oplyse det du fortalte mig.
 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sætter du den til, sker det før eller siden, at du "kommer til" at starte begge maskiner samtidigt, og så knalder du sikringen.

 

Jeg har idag haft en elektriker (bekendt) ud og kigge på det. Han sagde at man sagtens kan lave en ekstra gruppe, MEN at det vil være meget besværligt, da han ikke kan se hvordan ledningerne føres ind i huset. Det kan laves, men bliver meget dyrt. Slutresultatet vil være, at ledningerne vil være synlige hele vejen ind til køkkenet.

Han anbefaler at jeg ud fra de 3 x 16 A deler det ud således:

1 fase til kogeplade
1 fase til ovn
1 fase til opvasker og vaskemaskine.

Der er chance for at opvasker og vaskemaskine kan køre samtidigt, men det kan han ikke helt vide.

Jeg gider ikke give små 3.000 for at lave det el på nuværende tidspunkt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis