Røraflastning for PL Dåse og 16mm flexrør

Hej GDS

Vi er ved at udskifte vores loft i et af værelserne. Pille gammelt træloft ned og sætte gips op.

I loftet sidder der en PL Dåse (de orange), med to flexrør tilsluttet. Jeg opdager at flexrørene sidder løst i dåsen. Skal de det? Jf. PL dåse manualen, skal 16mm flexrør fastgøres med røraflastning, men er det et lovkrav? Kan jeg lime flexrørene fast med monteringslim?

 

Jeg vil være ked af at have en elinstallatør ud bare for at sætte aflastningsrør i.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den manual/anvisning du har læst er efter de regler, der gælder i dag. De dåser,der sidder der nu skal opfylde de regler, der gjaldt da installationen blev lavet. Men rør har nu altid skullet aflastes i dåsen.

Det er længe siden jeg har beskæftiget mig med installationer men jeg mener at kunne huske at der er nogle riller ved tudene på de tidligere PL-dåser. Dem slog vi en tynd dykker igennem så den fastholdt røret ( klemte det fast ) - kan den løsning bruges ?

Og så for en sikkerheds skyld, selvom du sikkert godt er klar over det: Husk at lave ny tæt dampspærre når nu du alligevel har pillet det gamle loft ned.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er fuldstændig korrekt. Der er en rille til at slå en lille søm ned ved siden af rillerør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fuldstændig korrekt. Der er en rille til at slå en lille søm ned ved siden af rillerør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fuldstændig korrekt. Der er en rille til at slå en lille søm ned ved siden af rillerør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fuldstændig korrekt. Der er en rille til at slå en lille søm ned ved siden af rillerør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af EISOE på 25-05-2015 20:45

Den manual/anvisning du har læst er efter de regler, der gælder i dag. De dåser,der sidder der nu skal opfylde de regler, der gjaldt da installationen blev lavet. Men rør har nu altid skullet aflastes i dåsen.

Det er længe siden jeg har beskæftiget mig med installationer men jeg mener at kunne huske at der er nogle riller ved tudene på de tidligere PL-dåser. Dem slog vi en tynd dykker igennem så den fastholdt røret ( klemte det fast ) - kan den løsning bruges ?

Og så for en sikkerheds skyld, selvom du sikkert godt er klar over det: Husk at lave ny tæt dampspærre når nu du alligevel har pillet det gamle loft ned.

 

Hej EISOE

 

Tak for svaret. Jeg tror jeg vil anskaffe mig nogle røraflastninger. Går ikke ud fra det er lovligt selv at indsætte røraflastningen, da jeg så skal afmontere og montere installationskablerne?

 

Det er et gammelt hus, så der har aldrig været dampspærre. Har hørt at det er noget skidt at opsætte dampspærre nogle steder, uden at gøre det overalt. Da man ellers forstærker kondens de steder der ikke er dampspærre. Desuden er isoleringsmaterialet på loftet minarluldgranulat (eller anden type granulat), der vidst ikke behøver dampspærre. 

 

Undskyld gentagelser. Men rørene og ledninger skal ikke af. blot en lille søm ned på siden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 25-05-2015 21:11
Undskyld gentagelser. Men rørene og ledninger skal ikke af. blot en lille søm ned på siden.

 

Hej ev elmand

Og tak for svaret. Og det er fuldt lovligt, selvom manualen foreskriver brug af røraflastnings-koblingerne?

Vh Thomas

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis