Røraflastning for PL Dåse og 16mm flexrør

Hej GDS

Vi er ved at udskifte vores loft i et af værelserne. Pille gammelt træloft ned og sætte gips op.

I loftet sidder der en PL Dåse (de orange), med to flexrør tilsluttet. Jeg opdager at flexrørene sidder løst i dåsen. Skal de det? Jf. PL dåse manualen, skal 16mm flexrør fastgøres med røraflastning, men er det et lovkrav? Kan jeg lime flexrørene fast med monteringslim?

 

Jeg vil være ked af at have en elinstallatør ud bare for at sætte aflastningsrør i.

Hej GDS Vi er ved at udskifte vores loft i et af... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tball på 25-05-2015 21:18

 

Hej ev elmand

Og tak for svaret. Og det er fuldt lovligt, selvom manualen foreskriver brug af røraflastnings-koblingerne?

Vh Thomas

Ja, prøv at læse mit første indlæg omkring gyldigheden - det skal bare opfylde de regler der gjaldt da det blev lavet - og da blev det lavet som vi har skrevet.

Med hensyn til dampspærre har det betydning hvor tykt dit isoleringslag er - er det bare 100 mm betyder det ikke så meget - men er du oppe på 300mm eller mere skal du have en dampsærre - ellers risikerer du at fugten fra det varme rum kondenserer midt i isoleringen og skader din loftkonstruktion.

Mineraluldsgranulat skal også have dampspærre - men efterisolerer du med papiruld er det ikke nødvending - står der et eller andet sted.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 25-05-2015 21:55

Ja, prøv at læse mit første indlæg omkring gyldigheden - det skal bare opfylde de regler der gjaldt da det blev lavet - og da blev det lavet som vi har skrevet.

Med hensyn til dampspærre har det betydning hvor tykt dit isoleringslag er - er det bare 100 mm betyder det ikke så meget - men er du oppe på 300mm eller mere skal du have en dampsærre - ellers risikerer du at fugten fra det varme rum kondenserer midt i isoleringen og skader din loftkonstruktion.

Mineraluldsgranulat skal også have dampspærre - men efterisolerer du med papiruld er det ikke nødvending - står der et eller andet sted.

 

 

 

Jeg vil tro der er mindst 300mm indblæst granulat på loftet.

Der har aldrig været dampspærre, så jeg har ikke sat dampspærre op i de rum vi for nyligt lavede. :/ Det er ikke papiruld nu ved jeg. Mener bare jeg har læst et sted, at lige netop vores type indblæsningsmateriale ikke behøver dampspærre.

Jeg må se i papirerne.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis