Afslutte fliselægning med pladevibrator

Hej.

I anledning af første tørvejrsdag lykkedes det mig at få lagt 30 m2 havefliser.

Jeg bor et sted hvor undergrunden er 50% sten, så jeg har blot gravet mulden væk, vibreret, lagt 20 cm 0-32 stabilgrus (bergbärlager som de kalder det her i sverige) vibreret med 200 kg pladvibrator, lagt 30 mm 0-8 afrettergrus som jeg har givet en enkelt komprimering med en 80 kg vibrator, før jeg trak af, og lagde fliserne.

Men min ryg kunne ikke mere idag, så det med at støde fliserne på plads må vente til imorgen.

Mit spørgsmål går på om det er ok at overkøre mine 40x40 cm (5 cm tykke) cementfliser med en 80 kg pladevibrator, for at "sætte" dem helt på plads i gruset. Min ryg er ikke i topform, og efter at have lagt 3 tons fliser, så er tanken om at skulle støde hver enkelt flise på plads med brolæggerjomfru ikke tiltalende.

Jeg læste ved et tilfælde at fliser over 30x30 ikke bør overkøres med vibrator, men jeg er ikke helt klar over hvad forklaringen er, og hvad konsekvensen kan blive. Jeg er helt ligeglad med at fliserne bliver ridsede, men vil jo gerne have en plan overflade, når jeg nu har gjort mig så umage med et rimeligt forarbejde, og en rigtig pæn forkomprimeret afretning.

Når man ser brolæggere lægge fortovsfliser, så ser man dem jo rask væk køre over dem med pladevibrator, så håber da på at jeg kan benytte samme model, med mindre der er en RIGTIG god grund til at lade være


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. I anledning af første tørvejrsdag lykkedes... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mod GENIER kæmper selv eksperter forgæves. Den har jeg aldrig set før.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jens. Det var helt almindelig 11mm OSB til 90 kr fra det lokale byggemarked. Men det fordelte trykke ret fint, så alle fliserne ligger helt i samme plan. Men man skal altså løbe ret hurtigt for at nå at flytte pladerne hurtigt nok, og planlægge hvordan man vil smide dem, så de ikke kommer i karambolage med mure osv, da det ikke duer at lave overlap .
Så næste gang vil jeg nok skære et par mindre bidder til at supplere med.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis