Ton eller Tons ?

Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg var ved at gå ud af mit gode skind da de i tv forleden blev ved med at sige: Så har sjælland samlet 368 antal tons tøj ind.

Mig bekendt hedder det ton, og s'et er noget vi har lånt fra engelsk, der ikke hører hjemme i det danske sprog.

Så startede debatten:

Konen: Det må da hedde tons, når der er flere af dem.

Mig: Hvis det hedder 1 kilo, så bliver 50 kilo jo ikke til 50 kilos...ligesom 1 ton ikke kan blive til 50 tons 

Jeg har prøvet at google det, men kan ikke komme frem til et entydigt svar, det virker som om S'et er blevet en del af sproget.

Men er det korrekt?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor jeg jo har lært at en bjørnetjeneste er noget negativt, fordi det stammer fra historien om bjørnen der slog sin ven ihjel, fordi han klaskede en flue på hans hoved  
Henrik, vi er fuldstændig enige om definitionen på en bjørnetjeneste, men glemte du ikke at bjørnen slog fluen ihjel med en stor sten, så vennen døde. Det var næppe sket med en fluesmækker   .

fase
Pink, jeg bidrager gerne. Forfordelt er der ingen der ved, hvad betyder. Oprindeligt, hvilket var i min ungdom, betød det at blive snydt, men ny betyder det at få en fordel, at blive priviligeret.
Man måtte heller ikke sige "fordi at". Så kom sprogpolitiet og korrekssede en.

I dag er der også et frygteligt rod i sin og hans. Der er stor forskel på, om manden tager med "sin kone hjem" eller med "hans kone hjem". Det sidste kan nok være det sjoveste, men også koste ballade på hjemmefronten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

S. Fabrin skrev den 05-09-2022 20:00:16

Hvor jeg jo har lært at en bjørnetjeneste er noget negativt, fordi det stammer fra historien om bjørnen der slog sin ven ihjel, fordi han klaskede en flue på hans hoved  
Henrik, vi er fuldstændig enige om definitionen på en bjørnetjeneste, men glemte du ikke at bjørnen slog fluen ihjel med en stor sten, så vennen døde. Det var næppe sket med en fluesmækker   .

 Der er en lille detalje ved den oprindelige bjørnetjeneste. Det er en handling med en god intension men et dårligt resultat. Bjørnen slog fluen med en sten fordi den kravlede på bennes pande og dermed kunne vække ham af den søde søvn.

I dag er der i øvrigt også ofte byttet rundt på knap og godt. Godt 100 kr er i nutiden mindre mens knap 100 kr er mere end 100 kr.
Det er ikke nemt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er en handling med en god intension men et dårligt resultat. Bjørnen slog fluen med en sten fordi den kravlede på vennens pande og dermed kunne vække ham af den søde søvn. Ja det skulle selvfølgelig have være med.
Det med forståelsen af knap og nap har jeg en fornemmelse af skyldes den mangelfulde danskundervisning.


fase
Og Faren & Moren i min skoletid fra 60 til og med 69 hed det faderen & moderen, men disse først nævnte bliver brugt i stor stil i dag af journalister som lever af det talte og skrevne ord, jeg ved ikke hvorfor, men det irriterer mig da lidt med det nye sprog, ved ikke om det er for at spare tid det bruges.

Og tegnsætning lærte vi også ved at sætte kryds og bolle. (udsagns og grundled vist nok så vidt jeg husker)

Har sommetider sat en del kommaer under en tekst,    så læseren selv kunne fordele dem. (for sjov og eller selvironi)

Men der er jo ord jeg er i tvivl om hvordan de skal staves, selvom jeg gør mig umagen for at få stavet rigtigt, men det bliver alligevel forstået.

Jeg synes det er en god regel her at stavning ikke er til diskusssion (ja her har vi et tilfælde) kan i godt se.  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Chr. skrev den 05-09-2022 22:27:55

I dag er der også et frygteligt rod i sin og hans. Der er stor forskel på, om manden tager med "sin kone hjem" eller med "hans kone hjem". Det sidste kan nok være det sjoveste, men også koste ballade på hjemmefronten.
Chr.

Ang. sin og hans mener jeg det er et spørgsmål om regioner.

I Jylland tager man rask væk hans kone med hjem, altså når man taler om hvad en anden gør.
Det gør man ikke på,Sjælland, der tager han sin kone med hjem.
Hvad man gør på Fyn ved jeg ikke.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg kan heller ikke lade være med at trække på smilebåndet hver gang jeg kører forbi skolen, med dette skilt.
Er det en trussel eller skal vi vente 9 måneder og se ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er flyttet fra København til det Synderjyske og skulle lige vende mig til at man her siger:
Jeg går til dans en gang I ugen.
I KBH ville vi sige:
Jeg går til dans en gang OM ugen.
Men jeg synes faktisk at I er mere rigtigt end OM .så måske er jeg ved at være mere sønderjyde end kjøffenhavner   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 06-09-2022 11:13:38

Jeg kan heller ikke lade være med at trække på smilebåndet hver gang jeg kører forbi skolen, med dette skilt.
Er det en trussel eller skal vi vente 9 måneder og se ?

 Jeg kan heller ikke se nogen gravide på vejen. Måske skulle der have stået : "Børn på vejen". Jeg har også set en streamer i en bilrude: "Kan du læse dette, så tak en lærer." . Det er længe siden, jeg har set streameren, så det gælder nok ikke mere.

Sefølle hedder det æ gåer te dans jen gang i æ uge, hva elles. Do må da veer tombe venne do et fåståer hva det betyer.     . møjn møjn.


fase
Ja, sommetider prioriteres hurtig levering af budskabet, frem for forståeligheden.
Fangede for et par år siden vedlagte foran den lokale Kvickly.
Kiloprisen er vistnok over 20.000,-

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis