Ton eller Tons ?

Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg var ved at gå ud af mit gode skind da de i tv forleden blev ved med at sige: Så har sjælland samlet 368 antal tons tøj ind.

Mig bekendt hedder det ton, og s'et er noget vi har lånt fra engelsk, der ikke hører hjemme i det danske sprog.

Så startede debatten:

Konen: Det må da hedde tons, når der er flere af dem.

Mig: Hvis det hedder 1 kilo, så bliver 50 kilo jo ikke til 50 kilos...ligesom 1 ton ikke kan blive til 50 tons 

Jeg har prøvet at google det, men kan ikke komme frem til et entydigt svar, det virker som om S'et er blevet en del af sproget.

Men er det korrekt?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en skolelære tilstede?

Det hedder vel et ton og flere tons altså flertal med s i endelsen, ligesom i Engelsk hvor der er s i endelsen  flertal (plural = flertal)

Jeg har vist aldrig hørt en' eller et tons.

Men jeg har jo heller ikke hørt alt endnu.

Go' aften til  alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 03-09-2022 21:09:06

Er der en skolelære tilstede?

Det hedder vel et ton og flere tons altså flertal med s i endelsen, ligesom i Engelsk hvor der er s i endelsen  flertal (plural = flertal)

Jeg har vist aldrig hørt en' eller et tons.

Men jeg har jo heller ikke hørt alt endnu.

Go' aften til  alle.

 Hej Maskinsnedker.. så skal du jo selv huske et "R"
Er der en skolelære"R" tilstede?
Blot for os "af en anden tid"

God aften..  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hare, nu er det jo ikke Facebook her, så det er tilladt at have stavefejl. I øvrigt tror jeg at maskinsnedker er af en årgang, hvor man lærte dansk i dansktimerne i modsætning til i dag, hvor man hverken lærer at stave eller sætte interpunktionstegn.

fase
Haren.

Det har do vist ret i, men jeg håer aålle  på ståed at jeg er goue te' å staw.   

Og Jow a er da frå  Nordjydeland.

Go' daw te dæ.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Haren skrev den 03-09-2022 22:25:50

maskinsnedker skrev den 03-09-2022 21:09:06

Er der en skolelære tilstede?

Det hedder vel et ton og flere tons altså flertal med s i endelsen, ligesom i Engelsk hvor der er s i endelsen  flertal (plural = flertal)

Jeg har vist aldrig hørt en' eller et tons.

Men jeg har jo heller ikke hørt alt endnu.

Go' aften til  alle.

 Hej Maskinsnedker.. så skal du jo selv huske et "R"
Er der en skolelære"R" tilstede?
Blot for os "af en anden tid"

God aften..  

 Fra ordensreglerne paa sitet henviser jeg hermed til punkt 3:

"Stavning og formuleringsevne er ikke til diskussion eller omtale" 

https://www.lav-det-selv.dk/om-lds/ordensregler

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
@ Chr.

Helt rigtigt Chr.

I tråden Over hækken kan vi også ha' lidt godmodig drilleri.

Rigtigt go' søndag til jer alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker.
Ja, der skal være plads til at have det sjovt og godmodig drilleri. Jeg ville bare minde om, at der er stramme regler for netop stavning og formulering på forum, og det er en, i mine øjne, meget vigtig ting i forhold til at have et godt og hyggeligt sted.

Hå¨ber alle har haft en god søndag i den danske sensommer mens jeg ligger i silende regn på Atlanten.

Chr. 

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.

Du har da helt og aldeles ret.

Ikke mindre end det,  ikke alle kan stave (mig selv incl.) af den ene eller anden grund, det skal ingen skoses for.

Og jow vi skal også ha lov til lidt godmodig drilleri, Ikke nedgørende det er der ingen grund til. (harmoni er ordet)

Det modsatte ses alt for ofte andre steder.

God dag til jer alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Denne tråd er blevet så lang, at selvom det rigtige svar er givet, er der begyndt at komme indlæg med urigtige svar.
Hvis man ønsker et svar i overensstemmelse med Dansk Sprognævn, kan man kigge i Den Danske Ordbog.

Der står at flertalsformen er tons eller ton.

Det er altså ikke rigtigt, når trådstarter siger at tons er forkert. De indlæg der antyder at tons er den rigtige flertalsform er også ukorrekte.  Man kan både sige 1000 tons og 1000 ton.

Der står også at ton kan være intetkøn eller fælleskøn. Det er derfor også valgfrit om man siger et ton eller en ton.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ton​​​
GodeVen skrev den 05-09-2022 12:18:00

Denne tråd er blevet så lang, at selvom det rigtige svar er givet, er der begyndt at komme indlæg med urigtige svar.
Hvis man ønsker et svar i overensstemmelse med Dansk Sprognævn, kan man kigge i Den Danske Ordbog.

Der står at flertalsformen er tons eller ton.

Det er altså ikke rigtigt, når trådstarter siger at tons er forkert. De indlæg der antyder at tons er den rigtige flertalsform er også ukorrekte.  Man kan både sige 1000 tons og 1000 ton.

Der står også at ton kan være intetkøn eller fælleskøn. Det er derfor også valgfrit om man siger et ton eller en ton.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ton

 Det sjove er jo at sproget udvikler sig, og dermed bliver ting der før var "forbudt" lige pludselig "lovligt".
Da jeg gik i skole (70'erne) var det rigtige at sige ton og at s'et er kommet på senere.

Jeg så fornyligt at ordsproget "at gøre en bjørnetjeneste" nu betyder "at gøre en kæmpe tjeneste" altså noget positivt.
Hvor jeg jo har lært at en bjørnetjeneste er noget negativt, fordi det stammer fra historien om bjørnen der slog sin ven ihjel, fordi han klaskede en flue på hans hoved  

Ligesom ordet "ej" er blevet til et "nej" på "nudansk", hvilket ikke giver nogen mening når man så tager i teatret og ser følgende tekst på væggen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis