12v installation på lille båd

Hej,

Jeg har købt et batteri som udelukkende skal bruges sammen med et solcelle anlæg til opladning af selve batteriet.

 

Jeg har udarbejdet diagrammet nedenunder, men jeg tænker der er en bedre måde at føre negativ tilbage til batteriet på?
 

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo godt føre en samlet - ledning ud til forbrugerne, men så skal den jo være større kvadrat. i forholdt til hvis du trækker flere.

Hvis du selv ar udarbejdet diagrammet havde du nok valgt nogle gode danske ord. Men fra sikringsboks til afbryder panel 1 ledning og ligeledes en fælles minus ledning fra begge lamper. Men det kommer jo an på om de 2 lamper sidder i hver sin retning fra batteriet. Ved 12 Volt ville jeg anbefale at du kun regner med 2-3 ampere for 0,75 mm2 ledning. det vil sige maks. 30-40w forbrug. Jeg ved godt at ledninger sikkert er korte men ved 12 Volt er der ikke plads til flere volt i spændingsfald.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

0,75mm2 ledning er kun til de helt små forbrugere, med 3 ampere, bør du ikke have mere end 3-4 meter ledning, hvis du køre både + og - frem.

Jeg ville vælge 1,5mm2 de er også mere mekanisk robuste.

Fra dit solpanel skal du højere op i mm2, for at undgå spændingsfald.

Det optimale valg af ledninger, er de fortinnede, de bliver ikke så nemt sorte som kobberledninger, let gør det på en båd.

 

Skrevet af ev elmand på 01-05-2015 08:47
Hvis du selv ar udarbejdet diagrammet havde du nok valgt nogle gode danske ord. Men fra sikringsboks til afbryder panel 1 ledning og ligeledes en fælles minus ledning fra begge lamper. Men det kommer jo an på om de 2 lamper sidder i hver sin retning fra batteriet. Ved 12 Volt ville jeg anbefale at du kun regner med 2-3 ampere for 0,75 mm2 ledning. det vil sige maks. 30-40w forbrug. Jeg ved godt at ledninger sikkert er korte men ved 12 Volt er der ikke plads til flere volt i spændingsfald.

 

Det er måske umuligt at tænke der er nogle derude som også kan engelsk?

Jeg udarbejdede det på engelsk for også at få rådgivning fra internationale sider. Lav-det-selv er ikke altid så super effektive.

Men tak for svar, og også tak til Jens, det var vigtigt lige at få bekræftet ledningstypen der skulle bruges (fortinnet).

 

Skrevet af Nicks på 01-05-2015 10:35

 

Det er måske umuligt at tænke der er nogle derude som også kan engelsk?

Jeg udarbejdede det på engelsk for også at få rådgivning fra internationale sider. Lav-det-selv er ikke altid så super effektive.

Men tak for svar, og også tak til Jens, det var vigtigt lige at få bekræftet ledningstypen der skulle bruges (fortinnet).

 

Ret beset er det umuligt at besvare dit spørgsmål af den simple grund, at du ikke har anført nogle vigtige ting på dit diagram: Længder på kabler til forbrugssteder og hvor stort et forbrug de enkelte forbrugere udgør. Desuden mangler der oplysning om, hvor langt forbrugerne sidder fra hinanden. Når du tilføjer de manglende oplysninger til din tegning, er der en change for at få kvalificerede svar på dine spørgsmål.

 

 

 


fase
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 01-05-2015 11:07

Ret beset er det umuligt at besvare dit spørgsmål af den simple grund, at du ikke har anført nogle vigtige ting på dit diagram: Længder på kabler til forbrugssteder og hvor stort et forbrug de enkelte forbrugere udgør. Desuden mangler der oplysning om, hvor langt forbrugerne sidder fra hinanden. Når du tilføjer de manglende oplysninger til din tegning, er der en change for at få kvalificerede svar på dine spørgsmål.

 

 

 

 

Det eneste jeg egentlig søgte svar på, var om der ikke var en bedre måde at føre minus på. Det fandt jeg dog sidenhen selv ud af. Hvilket vil være ved hjælp af sådan en (vedhæftet) - ved ikke lige hvad den danske betegnelse er.

 

Det er stadigvæk umuligt at svare på dit spørgsmål, når du ikke opgiver, hvordan din forsyning og forbrugere er placeret til hinanden. Det billede af en skinne fortæller ikke, hvordan du kan føre dine minus ledninger, men kun hvordan de samles f.eks. ved akkumulatoren.

Det var udmærket, du fandt løsningen, men var det det, du spurgte om?

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 01-05-2015 11:50

Det er stadigvæk umuligt at svare på dit spørgsmål, når du ikke opgiver, hvordan din forsyning og forbrugere er placeret til hinanden. Det billede af en skinne fortæller ikke, hvordan du kan føre dine minus ledninger, men kun hvordan de samles f.eks. ved akkumulatoren.

Det var udmærket, du fandt løsningen, men var det det, du spurgte om?

 

 

Ja det var faktisk det eneste jeg ville vide :-)

Jeg tænkte det var mere organiseret end at føre alle enkelt minus-ledninger fra mine 12v forbrugere helt tilbage til batteriet

 

Skrevet af Nicks på 01-05-2015 12:01

 

Ja det var faktisk det eneste jeg ville vide :-)

Jeg tænkte det var mere organiseret end at føre alle enkelt minus-ledninger fra mine 12v forbrugere helt tilbage til batteriet

 

Det var jo også det du fik svar på, i første svar i tråden.

 

altsår du ikke behøvedes at trække - ledningen hele vejen fra batteriet, ud til de enkelte forbruger.

 

 

 

Men sæt nu nogle længder på ledningerne, samt hvor mange ampere de bruger.

 

Ellers er det som nævnt, umuligt at give dig nogle brugbare svar.....

 

 

 

Skrevet af je__ns på 01-05-2015 12:14

Det var jo også det du fik svar på, i første svar i tråden.

altsår du ikke behøvedes at trække - ledningen hele vejen fra batteriet, ud til de enkelte forbruger.

Men sæt nu nogle længder på ledningerne, samt hvor mange ampere de bruger.

Ellers er det som nævnt, umuligt at give dig nogle brugbare svar.....

Hej Jens,

Tak for svar.

Jeg søger ikke hjælp til ledningstykkelser/længder/amperer, det var faktisk kun til hvilken del der kunne bruges for at organisere det bedre istedet for at trække enkeltvise ledninger hele vejen tilbage.

Det første svar i tråden gav ikke så meget mening for mig, da jeg jo stadigt så havde brug for enkelte ledninger ud til hver 12v forbruger. Men det giver jo fin mening når jeg har ovennævnte 'negative bus bar' i tankerne. Det var faktisk kun den 'negative bus bar' jeg ledte efter

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis