12v installation på lille båd

Hej,

Jeg har købt et batteri som udelukkende skal bruges sammen med et solcelle anlæg til opladning af selve batteriet.

 

Jeg har udarbejdet diagrammet nedenunder, men jeg tænker der er en bedre måde at føre negativ tilbage til batteriet på?
 

 

Hej, Jeg har købt et batteri som udelukkende... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

den "negative bus bar" eller på dansk "samleskinne" eller "fordeler skinne" er fint hvis dine Items er samlet, i den ene ende som f.eks. det er i en campingvogn. her kører der kun 1 stel ledning (minus) over i kablet. Samleskinne er så metalchassis. Det har man oftest ikke en båd, derfor samleskinnen.
Oftest er folk glade for lidt info ud over deres direkte spørgsmål. Så rammer man måske det der var den oprindelige mening med spørgsmål. ¨Det er stadig kun inspiration, som man selv må vælge fra og til.
Var det mig der skulle lave det, og var de 2 items tæt på hinanden ville jeg trække 3 leder til den første, og videre derfra med 2 leder. Så samles minus i tilslutningsklemmen i den første. Men men men er det med faste kabler, er det i hver sin ende af båden ???? Du behøver ikke at svare på spørgsmål, hvis ikke du ønsker yderligere råd og vejledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 01-05-2015 12:53

den "negative bus bar" eller på dansk "samleskinne" eller "fordeler skinne" er fint hvis dine Items er samlet, i den ene ende som f.eks. det er i en campingvogn. her kører der kun 1 stel ledning (minus) over i kablet. Samleskinne er så metalchassis. Det har man oftest ikke en båd, derfor samleskinnen.
Oftest er folk glade for lidt info ud over deres direkte spørgsmål. Så rammer man måske det der var den oprindelige mening med spørgsmål. ¨Det er stadig kun inspiration, som man selv må vælge fra og til.
Var det mig der skulle lave det, og var de 2 items tæt på hinanden ville jeg trække 3 leder til den første, og videre derfra med 2 leder. Så samles minus i tilslutningsklemmen i den første. Men men men er det med faste kabler, er det i hver sin ende af båden ???? Du behøver ikke at svare på spørgsmål, hvis ikke du ønsker yderligere råd og vejledning.

 

Hej Erik,

I første omgang jeg bare lave en midlertidig løsning til indbygning af extra batteri da jeg først henter båden i sverige her i slutningen af måneden.

Jeg vil da montere et par 12v USB stik til opladning af mobil/ipad osv. da vi vil være undervejs i 1-2 uger.

Jeg ved ikke hvordan el-nettet p.t. er opsat, men jeg kunne ikke andet end forestille mig det var lidt noget rod eftersom nuværende ejer også kun har et par almindelige bilbatterier i og hverken landstrømstilslutning eller andet til opladning af disse batterier.

Planen er derfor at jeg køber et 100watt solpanel og et mindre AGM batteri og så udelukkene bruger dette til at køre mine USB stik samt controller til opladning af bilbatterierne og mit AGM. (Min solar controller har indstillinger til både lead acid og AGM/GEL opladning).

Så det jeg laver i første omgang vil være en hurtig handyman installation der nogenlunde skulle fungere således:

Solar panel > Charge controller > Batterivælger > AGM/Leadacid.

Fra mit AGM batteri vil det så være:
AGM > Sikring > 12v USB outlets 

 

Ok - du har ikke "skivet" endnu. Så kan tingene jo ændre sig når du ser damen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 01-05-2015 13:10
Ok - du har ikke "skivet" endnu. Så kan tingene jo ændre sig når du ser damen.

 

Det er rigtigt, jeg vil dog skulle installere disse 12v udtag så snart jeg kommer på båden til opladning af kamera/mobiltelefon - da der p.t. ikke er noget til dette.

 

Much Ado About Nothing ville man nok skrive på de omtalte "internationale sider".

Finnband
Annonce
Skrevet af finnband på 01-05-2015 16:04
Much Ado About Nothing ville man nok skrive på de omtalte "internationale sider".

Sporer man en vis ironi, or what about your sentense "international sider/sites" have a god evening . May Nicks have a god time with his new boat..

 

 


fase

Nu skal i være god ved en næsten nybegynder her på siden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej Nicks.

Er du sikker på at solpanelet/laderen fungerer på den måde som du har tegnet? De fleste batteriladere, som købes med solcellepaneler har en +/- indgang fra solpanelet, samt +/- udgang til batteriet og +/- udgang til forbrugsapparaterne i båden. Plusudgangen fra sidstnævnte kan tilkobles et switchpanel med sikringer, som kan fordeles ud til de respektive apparater i båden. Som nævnt kan alle minusledningerne samles i en klemrække (inkl switchpanelets minusledning), og med en tyk ledning direkte til minusudgangen i batteriladeren. Husk at der fra batteriladeren også skal føres en tyk ledning til minuspolen af akkumulatoren. Du sparer mange meter ledning ved at gøre det på den måde. Hvis du ikke er helt med på hvad jeg mener er der vedhæftet en simpel tegning.

Hilsen Mads 

 

Hej Mads,

Tak for svar.

Der er lige præcis en +/- udgang til forbrugsapperater, men så vidt jeg kan forstå er denne udgang kun til når solen skinner ned på panelet? Eller har jeg misforstået noget?

Hej igen.

Hvis du vælger en "Charge controller", så leveres der strøm fra batteriet uanset om solen skinner eller ej - såvidt jeg har forstået. De fleste typer har dog en afbryderfunktion, hvis spændingen når under 10,7 V. Det skal man nok lige være opmærksom på.

Jeg har læst lidt op på lektien, og man kan faktisk ignorere load output på solcellebatteriladeren hvis forbrugerapparaternes +/- er koblet direkte til batteriet (med en hovedafbryder imellem), så det var faktisk ikke helt forkert sådan du tegnede det i første omgang, men jeg ville dog lede strømmen gennem solcelleladeren alligevel, så du undgår at aflade batteriet fuldstændigt. Der er fordele og ulemper ved denne metode. Hvis man ikke er så grundig/nørdet og glemmer at kontrollerer batteriet tit kan man jo nemt komme til at stå i en nødsituation, hvor det nok bedst at kunne aflade batteriet lidt ekstra til fx lanternelys.

Vær dog opmærksom på, at laderen kun kan klare en belastning på et bestemt antal ampere - typisk 10A for de små solcelleladere, så belastningen må altså ikke være derover.

Sæt endelig et billede op af projektet når du går igang - det kunne være spændende at følge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis