FUGT TIL VAND ADSORBTION - Virker silica gel, og hvad kan man ellers bruge?

Hej LDS

Jeg er igang med et projekt hvor jeg laver en "fugtpotte". Potteplanten skal kunne adsorbere fugt ved hjælp af et materiale (har tænkt på silica gel), hvorefter fugten formentligt bliver til vand som kommer ned i planten gennem et rør.

Ville silica gel virke til dette formål? Hvornår slipper silica gel på fugten, og bliver det der til vand?

Jeg har nemlig set nogle fugtfjerene fra Borup, og jeg tænker de vel også bruger silica gel?

Tak på forhånd!

Hej LDS Jeg er igang med et projekt hvor jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Ved at se i min gamle 'kemiske og fysiske tabeller' kan jeg se, at det er opløseligt i syre og alkohol og dermed næppe foreneligt med planter.

mvh


 varmetossen

http://prntscr.com/6vnm85

Se screenshottet. Har prøvet at lave en hurtig tegning over det.

Der hvor der er markeret lilla skal der formentligt være en calciumchlorid pose. Når den har adsorberet fugten fra omgivelserne vil den med tiden skille det ud som vand. Vandet løber ned af et kobberrør i en spiral. I kobberrøret sidder der forbundet nogle åbninger som går direkte ind i plantens rødder, hvoraf vandet kan løbe ind.
Calciumchlorid bruges bl.a. som vejsalt. Det kondenserede vand er derfor mættet saltvand.

Det er der ikke mange planter der kan tåle.
Nå det vil jeg da også prøve!!

STOP jeres forsøg.

Det man bruger til at suge fugt med kan ganske rigtigt være KalciumKlorid.

Det er hygroskopisk / =vandsugende. (Der er mange forskellige "salte" som er hygroskopiske, men man bruger Kalciumklorid, fordi det er billigt)

Posen med kalciumklorid suger vand til sig, Og vandet som så kommer ind i klumpen, opløser så meget kalciumklorid, som det kan, inden det drypper ud.

Det er altså mættet med Kalciumklorid.

Kalciumklorid er lige så dårligt for planter som almindeligt salt.

Vi ved jo udmærket at saltvand skader træer ved vejene hvis man salter meget om vinteren.

Hvis du vil vande dine planter, så må en slags drypvanding være det rigtige. Kalciumklorid er helt sikkert usmart.

MVH A

 


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis