Mure hjælp

Vi har lige fået freset ledninger ind i vægen og skal nu smide mørtel i rillerne.
Hvad skal vi bruge.
Vi er blevet anbefalet noget Sandmørtel og cement, men hvad er blandingsforholdet.
Vi har købt Sandmørtel af typen raw 9.0% og lip cement.
Vi har lige fået freset ledninger ind i vægen og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og hvad er så en bastard mørtel ? Bakkemørtel og cement nemlig.
Men manden har købt sandmørtel, så det er det vi går ud fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
du kan fint bruge sand mørtel
1-11 da du normalt vil bruge det hvis man skal pudse væggen, så er der ingen grund til at bruge andet når du alligevel har købt det, den eneste forskel på bakke og sand mørtel er at sand mørtel er en finere korn størrelse, og bliver brugt til at pudse en væg og bakke mørtel bliver brugt til at mure væggen, og som før nævnt masser af vand jo mere vand jo mere tid har du til at pudse inden det tørre
for dig

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
menes der scandmørtel
jeg kender ikke sandmørtel

100% klamp

Ja, altså jeg vil sige at det "næsten" er lige meget, hvad du fylder de riller op med. Det skal bare helst ikke være stærkere end 1:10. Og så forvand gerne. En vandforstøver er fin til det, når det bare er riller. Husk i øvrigt at feje det værste støv ud med en kost.
Da jeg byggede om her i sommers, der havde jeg også små huller og riller som skulle fyldes ud. Jeg brugte altid det jeg havde til rest, efter jeg eksempelvis havde muret, pudset eller støbt :-)

Hvis du kommer ud for, at dine vægge er ujævne, enten fordi der stikker mørtel ud over rillen som Elmanden nævner, eller af andre årsager, så kan jeg varmt anbefale et karbid pudsebræt - det er simpelthen uundværligt hvis du skal raspe mørtel, puds, beton, gasbeton mv... Koster et par hundrede bananer i dit lokale byggemarked :-)
http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,2,6,9313&cid=9313&pid=13813

Hej.

Hvorfor vil I overhovedet komme cement i. I mørtlen er der de angivne % læsket kalk, der er bindemidlet. Jeg bruger altid selv ren kalkmørtel, og skal det forstærkes lidt, så en skefuld, murerske, læsket kalk blandes i en spand mørtel, måske en smule vand.

Med cement bliver mørtlen mere sprød med risiko for revnedannelser.

mvh


 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Læsket kalk er ikke standard lagervare hos mig - det er cement... Derfor :-)

Hej.

Det er mere princippet. I min lille verden vælger man enten kalkmørtel eller cementmørtel. En blanding er der ingen fornuft i.

Nu er det lidt reparationer, der er tale om, men når der er købt strandmørtel er der ingen grund til at ødelægge det med cement. Det er bare det.

mvh


 varmetossen

i gamle dage før man opfandt cementen brugte man ren mørtel men efter at man har opfundet cementen tilsætter man cement dog ikke ret meget 1.11 er hvad jeg bruger til at pudse eller mure vægge

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Hej.

NSX, når man snakker gamle huse og bygningsbevaring må der ikke komme cement i mørtlen.

Der er for meget energi i cementen, den gør også at mørtlen ikke kan ånde, og den kan heller ikke fæstne godt nok i mange tilfælde.

Nu er det her opfyldning af riller, så jeg hopper af kæphesten igen.

mvh


 varmetossen

Så hvad vil det nu sige, skal man blande strandmørtelen med cement 1/11 eller ikke?
- nu har jeg muret alle riller ud med 1/11 blandingen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også