Undertag under gammelt tegltag

Hej med jer

Venter på tilbud fra tømrer, men for at være lidt klædt på, kunne det være rart med lidt info Vi skal igang med at renovere 1.salen. Dvs. at det hele skal laves om; vinduer skal skiftes ud, der skal mures en stor kvist på ca. 4m i bredden og der skal selvfølgelig isoleres efter alle kunstens regler. Taget er et virkeligt godt tegltag fra før krigen, der gerne skulle kunne holde 100 år mere. 

Ville I pille taget ned og lægge et undertag eller blot understryge? Har overvejet at understryge med en elastisk blanding - det forekommer mig bare enormt tidsberøvende og besværligt!  Hvad med priser? Hvis man selv pillede tagstenene ned og hjalp med at lægge dem op igen... 

Vh Anne-Dorte


Det sker på Møllegården!
Hej med jer Venter på tilbud fra tømrer, men for... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for det hurtige svar   

Ville man kunne bruge BORUP TAGTÆT i stedet for mørtel?

Og hvordan laver man mellemrummet mellem tag og isolering? Skal der ikke noget dampspærrer på? 

Ja det ville være endnu bedre. og sikkert meget dyrere. Det kan købes i patroner til en fugepistol, så er det i hvert fald let at sætte på. Det er temmelig stift så der skal klippes stort hul i studsen på patron, Ellers er det svært at få ud. Prisen taget i betragtning ville jeg nok prøve med en spand og sætte det på med 1 fugeske i hver hånd. Så kan man skrabe den ene lidt ren engang imellem 

Køber du i 10 kg spand er prisen ca. 80 kr /kg medens prisen i fugepatron. er ca. 180 kr / kg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kun mørtel har vist sig at være langtidsholdbart, mange andre produkter er forsøg men uden større held. 

Tagtæt er et udmærket produkt, men ikke til understrygning af tegl.


Vi prøver igen, i morgen --

Dit tegltag har aldrig været beregnet til undertag. Når det er understrøget - og du ikke kan se lys i sprækker - er dit tag normalt tæt. Jeg har gået mit tag efter, og fjernet al løs understrygning, og så repareret. Jeg har brugt kalkmørtel tilsat fibre for at forstærke fugerne. Kalkmørtel har den egenskab at det er lidt fleksibelt modsat cementbaseret mørtel. Jeg vil fraråde at anvende cementbaseret mørtel til understrygning.

Udluftning ved tagfod: Hos mig er tagstenene "muret fast" til ydervæg. Jeg har i ydervæggen, helt oppe bag tagrenden, mellem spær, fjernet en mursten, og indbygget en murstensrist. Ved tagfod indvendig mellem spær er der placeret en vindplade med 5 cm afstand til taglægter. Denne vindplade er fuget langs kanter.

Udluftning ved tagryg: Jeg har fjernet de gamle murede rygningssten. Påsat Vagaflex ventilationsbånd og monteret ny rygning (skruet fast). Også ved tagryg har jeg monteret vindplader.

Der skal være 5 cm. afstand mellem isolering og taglægter for at sikre nødvendig ventilation.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis