Kan afretningsgrus erstatte stabilgrus eller er et spild?

Hej Alle,

Nye fliser på gammel terrasse.

Hvis man nu har besluttet sig for at spare stabilgrus væk, da vi "kun" snakker terrasse kan/skal man så erstatte det lag med afretninggrus (0/8) eller er råjord direkte under et 4cm afretninglag ok til terrasse?

Altså hvis man i den "bedre verden" havde tænkt under 6 cm fliser der skulle være 4cm afretningsgrus (0/8) og 10cm stabil, MEN så valgte at nøjes med  afretningsgrus (0/8) og ikke stabilgrus. Hvilken af følgende fremgangsmåder ville så være at foretrække at grave ud til:

a) 6cm fliser, 14 cm afretningsgrus (0/8), herefter råjord  eller

b) 6cm fliser, 4 cm afretningsgrus (0/8) herefter råjord

 

Skal tage min gamle sten terrasse op og ligge nye 30x30x6 cm fliser i stedet.

Den nuværende er synket nogle få steder og skredet lidt ud ved bed. En gammel terrasse dog ikke sikker på hvor gammel. Det jeg allerede har skrevet væk ser det ud som om at der den gamle har ligget med 7cm herregårdssten, med et simpelt lag afretningsgrus (vel cirka 5cm) direkte ovenpå råjord (leret jord).

 

Jeg har som udgangspunkt ikke tænkt mig at genbruge den gamle afretningsgrus, dog måske hvis der er steder jeg ender med at grave lidt længere ned grundet tidligere bed og megetfårligt underlag,bruge det som en slags bundsikring - da jeg tænker det i det mindste er bedre en leret råjord eller muldjord og så ikke behøvedes at køre det væk med trillbør.

 

Håber folk med erfaring sidder derude. Skal siges at jeg sidste år fik lagt indkørsel, hvilket selvfølgelig er gjort med en god gang stabilgrus, men dog her også med en masse hjælp af maksine, hvilket jeg har fravalgt denne gang for at spare.

 

Håber ovenstående giver mening. Men overordnet er mit spørgsmål jo om stabilgrus er nødvendigt og hvis det ikke er hvad kan så erstatte dette lag med bedst , er det et tykkere afretningsgrus (0/8) lag eller er råjorden fint?

pfh mange tak

vh Martin

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke helt jeg er med på, hvorfor du ikke vil genbruge det grus der aktuelt ligger under fliserne.

Jeg ville hive de gamle fliser af, rive gruset godt igennem for at fjerne rødder mv. Rette gruset groft af evt. med lidt nyt grus. Vibrere det. Rette det endeligt af, evt. lægge en fiberdug og så lægge de nye sten. 

Til terrassebrug, hvor der er stiv jord under, der ikke har været rørt i flere år, og hvor der ikke skal være tung trafik, ser jeg ikke der er brug for mere grus end højst nødvendigt for at sikre afretning, altså nærmere de fire cm end de fjorten på det tyndeste sted.

Stabilgrus til en terasse, hvor der ikke er tung trafik er helt overkill. Det skulle da lige være, hvis terassen ligger lavt, og der er dræningsproblemer. 

Jeg er næsten enig med Lars ON Gammel bund holder udmærket og grus/afretningssand kan udmærket bruges igen. Jeg ville ikke lægge fiberdug direkte under fliser, det kan gøre at de ikke ligger så godt. Jeg er ikke helt klar over om de 30x30 er for store til vibrator efter udlægning. Herregårdssten f.eks. kan vibreres hvilket støder sand op imellem dem, og det låser dem fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for hurtigt svar.

Jamen, det vil da også helt sikkert være den nemmeste og billigste måde at gøre det på, når vi snakker 60 kvm terasse (uden maskiner). Og ønsker absolut ikke at gøre noget Overkill, men på den anden side vil man også gøre det ordentlig, så fliserne ikke synker eller skrider væsentlig ud efter 3 år.

Jeg formoder, at når du (Lars) skriver at rive gruset igennem kun mener grusset og (endelig) ikke længere ned i den efterhånden/forhåbentlig faste leret jord?

I så fald vil jer gøre følgende:
1) Fjerne fliser
2) tage asfaltrage og lige fjerne det øverste lag (ca. 2-3cm) af den afretningsgrus som allerede findes (undgå at grave ned i den underliggende jord, så den løsnes)
3) Det øverste lag af den afretningsgrus jeg har skrabet af vil jeg fylde ned i de huller hvor jeg ved der tidligere har været bede og hvor jeg føler jeg bliver nødt til at grave lidt ned.
4) Herefter stampe/vibrere.
5) påføre det ekstra/manglende afretningsgrus (0/8), bliver nok til 4-5 cm NYT afretningsgrus
6) Stampe/vibrere påny
7) afret, læg fliser og fuge

Vil ikke benytte dug.

Giver det mening? noget jeg burde overveje?

Erik:
De 30x30 fliser har jeg forstået er for store til at vibrere (da vi fik lagt indkørsel)

pfh tak

vh
Martin

ja det med efterfølgende vibrator havde jeg næsten luret, ikke kunne lade sig gøre.

Det er en udmærket plan.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Klø på Martin, din tilgang virker helt rigtig. Helt korrekt at du endelig ikke skal ned og løsne den faste undergrund.

Og husk hellere vibrere gruset en gang for meget end for lidt

Held og lykke.

Annonce

Nu da du åbenbart er færdig med tråden, vil jeg da lige endnu engang udtrykke min glæde over forskellen i det danske sprog. Her vest for broen bruger vi sand under fliser (afretningssand) Medens i øst for, bruger ordet afretningsgrus 0/8.

Jeg tænker så på hvad jeres børn leger i, er det en sandkasse eller en gruskasse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

det holder ulven væk at bruge 0/8 flisegrus, og det pakker også godt.

Bare husk at vibrere inden du lægger fugesand.
I fugesand (standsand) er kornene runde, og hvis du vibrerer efter det er smidt, vil dine flise skride, fordi standsand ikke låser.

Ikke enig i at fugesand er det samme som strandsand. Fugesand er skarpkornet ofte kvartsbaseret sand, der kan pakke. Standsand er rundkornet og pakker ikke, hvorfor det også er fint i Elmands sandkasse, hvor man også i Jylland angiveligt anvender det lerholdige afretningssand til stor fornøjelse for den vaskeansvarlige formodentlig. 

Dermed ikke sagt, at strandsand ikke kan bruges til at fuge mellem fliser. Det kan i nogen tilfælde endda være en fordel med strandsand fremfor fugesand, da dræningseffekten vil være større.

Hmm ok - så lærte jeg også noget i dag :-)
Har altid troet, at man brugte rundkornet strandsand som fugesand mellem fliser, netop så det "løber" nemt ned i fugerne og fylder dem ud.

Hvis man så efterfølgende vibrerer fliserne, vil de hoppe lidt, og komme til at ligge oven på fugesandet, hvorefter de så kan skride ud.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis