Automatsikringer i EL-tavle 1P+N eller 3P+N

Hejsa folkens,

Jeg har et kælderprojekt der er ved at udvikle sig lidt og i den forbindelse lure jeg lidt på, om det er nødvendigt at skifte nogle af automatsikringerne i EL-tavlen. Tavlen blev skiftet for små 3 år siden og i den forbindelse blev der sat en del 3P+N automatsikringer i, da det var forventningen, at det var den størrelse der skulle bruges i kælderen. Spørgsmålet er så, om det er tilladt fra en 3P sikring at trække hver sin fase ud til f.eks. 2 værelser og 1 badeværelse, eller skal der skiftes til 3 stk 1P+N sikringer, hvis jeg vil fordele faser på den måde? Jeg er med på, at det er lidt mere gene, hvis sikrigen slår fra eller afbrydes når det er en 3P der bliver fordelt på den måde, men spørgsmålet er, om det er lovligt?

Hejsa folkens, Jeg har et kælderprojekt der er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 06-02-2024 22:14:05

Der er intet i vejen for at skifte til en ny 3 pol plus N automatsikring.
Enig - alle tre faser går så bare altid samtidig (i modsætning til med smeltesikringsblokkene).
Men det er nu nok også OK.
Reelt undrede det mig bare, at man ikke kan få en DIN-skinne blok med tre separate automatsikringer og en fælles gruppeafbryder, så det var en 1:1 erstatning for smeltesikrings-blokkene... Men OK, det vil aldrig give mening i en ny installation, så markedet er nok for lille.


Hvis der er flere nulledere i nul klemmen på gruppeafbryder så er det ret enkelt at finde ud hvilken fase ledning de hører sammen med. Og så er det ok at montere det om som 1 pol plus N grupper. Så du skal have undersøgt om der er samme antal nulledere i N klemme som der er faseledere i de andre klemmer. 
Præcis. Men flere af dem går direkte i 5 leder installationskabel - og jeg kommer IKKE til at bruge penge på at få trukket nye kabler for dem.... ;-)



Der hvor jeg skriver at det er noget vrøvl er at der skrives at nulledere er samlet i en fælles skinne ligesom det ofte er tilfældet med jordledninger.
Sådan er det ikke lavet (jeg har i hvert fald ikke fundet noget sådant endnu ;-).
Men det lød som om, det reelt godt kunne være lovligt?
Jeg har i hvert fald et 3-fase CE-stik siddende med en 25A automatsikring, som tydeligvis kun har tre poler. (Det kan dog måske være, at det er "industri" og går under nogle lidt andre regler?)


Det er ikke forkert at have 3 pol plus N grupper i bolig installationer. ( meget almindelig i kontor og industri) dem lavede vi ofte i l970`rne 
OK - det er nok reelt også deromkring den originale installation er fra. Så det giver fint mening... :-)


Men der er en gammel regel om at der skal være en lysgruppe for hver påbegyndt 50 kvm bolig. Og her blev der først 1980`rne ændret så en 3 pol plus N gruppe tæller for 1 gruppe. Så bliver det jo lidt for meget hvis en 120 kvm bolig skal have 3 x 3 sikringer på sin lys installation, når det er helt ok med 3 stk. 1 pol plus N lysgrupper. 
Der er vel ca. 20 (!) tre-fase grupper, så det går nok ift. reglerne (men om de så er fordelt "fornuftigt", er en helt anden sag... ;-)

Tak for indspark!  




 

Det med fælles samleskinne til nul kommer af dit svar i denne tråd til piskeris 
Jeg er ikke stødt på tavler i DK hvor nullen ikke bliver afbrudt, men bare samlet i klemme ligesom beskyttelseslederne. 
04-02-2024 23:07
Jow, alle dem med smeltesikringer!  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis