Automatsikringer i EL-tavle 1P+N eller 3P+N

Hejsa folkens,

Jeg har et kælderprojekt der er ved at udvikle sig lidt og i den forbindelse lure jeg lidt på, om det er nødvendigt at skifte nogle af automatsikringerne i EL-tavlen. Tavlen blev skiftet for små 3 år siden og i den forbindelse blev der sat en del 3P+N automatsikringer i, da det var forventningen, at det var den størrelse der skulle bruges i kælderen. Spørgsmålet er så, om det er tilladt fra en 3P sikring at trække hver sin fase ud til f.eks. 2 værelser og 1 badeværelse, eller skal der skiftes til 3 stk 1P+N sikringer, hvis jeg vil fordele faser på den måde? Jeg er med på, at det er lidt mere gene, hvis sikrigen slår fra eller afbrydes når det er en 3P der bliver fordelt på den måde, men spørgsmålet er, om det er lovligt?

Hejsa folkens, Jeg har et kælderprojekt der er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gnyff skrev den 04-02-2024 21:39:12

Hvad med 1p (altså uden afbrydelse af nul-lederen) automatsikringer: Er de lovlige her i 2024?
Det svarer jo reelt til de gamle smeltesikringer... Som er præcist dem, jeg gerne vil have skiftet; desværre kan man ikke få noget lignende i automatsikringer (altså 3 grupper i 4 din-moduler). Desværre fylder 1p+n enten 1 eller to moduler og 1p 1 modul. Så det kommer aldrig til at passe i tavlen. Men trods alt kan man lave en løsning der blot kræver afblænding af et hul. ;-)

 Synes ikke det er umagen værd at skifte fra smeltesikringer, til automatsikringer.

Det er jo da yderst sjældent at man springer en sikring, hvis installationen er med et rimeligt antal sikringer.

Du kan endda være ude for, at automatsikringen slår fra, hvor smeltesikringen ikke sprang, da de ofte kan klare mere "overstrøm".

Jeg har denne her type sikringer, og kunne ikke finde på at udskifte til automatsikringer.Har dem i 16 og 13 Ampere.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke stødt på tavler i DK hvor nullen ikke bliver afbrudt, men bare samlet i klemme ligesom beskyttelseslederne. Bek1082 §33 har nogenlunde adopteret SB's 6, 462.1 ordlyd om adskilles, SIK fortolker nullederen som spændingsførende leder (tilbage i 2005) og kræver derved afbrydelses-mulighed. Kræver noget nærlæsning hvis jeg skulle kaste mig ud i at montere tavler uden ​afbrydelse af nullen 
Med 1 modul 1P+N burde du vel kunne få plads til 4 grupper på 4 moduler?

Piskeris skrev den 04-02-2024 22:07:16

Jeg er ikke stødt på tavler i DK hvor nullen ikke bliver afbrudt, men bare samlet i klemme ligesom beskyttelseslederne. 
Jow, alle dem med smeltesikringer!  
Det er mest det jeg er nervøs for. For det er en pænt rodet el-installation, jeg kigger på, og det kan hurtigt komme til at kost mange elektriker-timer at holde styr på nullederne til hver fase; selv hvis de reelt skulle komme enkeltvist ind i hver 3-sikrings sikringsblok...

Bek1082 §33 har nogenlunde adopteret SB's 6, 462.1 ordlyd om adskilles, SIK fortolker nullederen som spændingsførende leder (tilbage i 2005) og kræver derved afbrydelses-mulighed. Kræver noget nærlæsning hvis jeg skulle kaste mig ud i at montere tavler uden afbrydelse af nullen 
Øv, jeg kan ikke lide nærlæsning - heller ikke hvis en elektriker evt. også er nødt til det...  

Med 1 modul 1P+N burde du vel kunne få plads til 4 grupper på 4 moduler?
Yeps, det ligner en fin løsning - lige på nær timeprisen og -forbruget til at få styr på 0'erne (om overhovedet muligt; principielt kan "de" jo været trukket samlet i standard 5-leder installationskabel...)!

Nuvel, tusind tak for svar!  
Jeg tror lige, jeg skal prøve at rode lidt i tavlen og se, hvordan det ligner nullerne er trukket... 
Det er en meget gammel tråd der er vakt til live igen. 
Gnyff; 
Det er kun fasen som er sikret, afbryder virker både på nul og fase. Og det gælder både smeltesikringer og automat sikringer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-02-2024 23:42:55

Det er en meget gammel tråd der er vakt til live igen.
Yep - jeg synes den fortjente en chance til...  


Det er kun fasen som er sikret, afbryder virker både på nul og fase. Og det gælder både smeltesikringer og automat sikringer.

Mjoe. Blokkene med smelte-sikringer afbryder jo altså kun fasen ved overstrøm; 1P+N automatsikringer afbryder begge.
Men smelte-sikrings-blokkene afbryder, som du skriver, nok også fasen via afbryderen... Men det er så automatisk nullen der hører til alle tre faser. (Så ingen grund til at have styr på nullerne - endsige nødvendigvis have dem alle trukket separat helt fra tavlen til "forbrugerne")

 

Annonce
Gnyff: jeg kan ikke helt gennemskue hvad du har gang i med nullederne,  men jeg synes det lyder suspekt. 
Selvfølgelig skal nul og fase følges ad. Alt andet er en gang ​hø. ​

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Naturligvis skal der ikke separat nul ud til alle forbrugere, og naturligvis skal nulledere som hører til en gruppe være samlet i denne gruppe, ellers kan man jo ikke slukke for nulleder.  
Så det kører lidt rundt i noget som jeg uden at fornærme dig vil kalde vrøvl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-02-2024 22:35:56

Naturligvis skal der ikke separat nul ud til alle forbrugere, og naturligvis skal nulledere som hører til en gruppe være samlet i denne gruppe, ellers kan man jo ikke slukke for nulleder.  
Så det kører lidt rundt i noget som jeg uden at fornærme dig vil kalde vrøvl.  c
Jeg ville håbe, at det var bare var vrøvl! ;-)
Men du kender de gamle 3-fase sikringsholdere: 3 keramik "skruer" til smelte sikringer og en gruppeafbryder, der afbryder alle tre faser og nul. De er i min installation brugt til lys, stikkontakter mv.. (altså som 1-fase grupper)
Det "rigtige" er naturligvis, at hver serie (=1-fase gruppe) forbrugere havde deres egen sikring med afbrydelse af såvel fase og nul. Men man kan jo ikke afbryde nul-lederne, når de ikke er trukket hver for sig. Og jeg har lige fået at vide, at det måske er på kanten af gældende lovgivning at få dem skiftet til 1-polede automatsikringer... (Jeg har kigget efter 1:1 erstatninger; dvs. en DIN-blok med tre separate automatsikringer og en fælles 3-fase gruppeafbryder. Desværre uden held - ​men det ville ​jo ellers give ​"det samme" som den nuværende installation, som må forventes at være lovlig; den er i hvert ​fald lavet af ​autoriserede elektrikere)

Men det kan være, nogen af smelte-sikringerne bare skal have lov til at sidde - eller evt. skiftes til 3-fase automatsikringer. Med sidstnævnte, må man så bare leve med, at der går tre 1-fase grupper på én gang...
Ret beset er det jo ikke dine 3P+N gruppeafbrydere der forhindrer dig i at skifte.
Det er derimod hvordan installationen er udført efter gruppeafbryderne.

Normalt vil der jo være et sæt (fase-nul og jord) ledninger der går videre - enten løse i rør eller et kabel - til et givent lampested i et eller flere rum. Så kan der jo sagtens skiftes til 1P+N grupper.

Selvfølgelig er det anderledes hvis afgangen fra en 3P+N grupper er udført med et 5-leder kabel.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er intet i vejen for at skifte til en ny 3 pol plus N automatsikring.
Hvis der er flere nulledere i nul klemmen på gruppeafbryder så er det ret enkelt at finde ud hvilken fase ledning de hører sammen med. Og så er det ok at montere det om som 1 pol plus N grupper. Så du skal have undersøgt om der er samme antal nulledere i N klemme som der er faseledere i de andre klemmer. 
Der hvor jeg skriver at det er noget vrøvl er at der skrives at nulledere er samlet i en fælles skinne ligesom det ofte er tilfældet med jordledninger.
Det er ikke forkert at have 3 pol plus N grupper i bolig installationer. ( meget almindelig i kontor og industri) dem lavede vi ofte i l970`rne 
Men der er en gammel regel om at der skal være en lysgruppe for hver påbegyndt 50 kvm bolig. Og her blev der først 1980`rne ændret så en 3 pol plus N gruppe tæller for 1 gruppe. 
Så bliver det jo lidt for meget hvis en 120 kvm bolig skal have 3 x 3 sikringer på sin lys installation, når det er helt ok med 3 stk. 1 pol plus N lysgrupper. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis