Isolering af tag

Hej.

Jeg er ved at bygge et lille skur / værksted, på 9 kvm, den bliver isoleret, så der kan sættes varme på, jeg har oplagt spær, med ca 12cm hænding pr meter, jeg regnede med at der skulle tagplader på.

Men hvordan får jeg isoleret det mest korrekt, med hensyn til ventilation af konstruktionen mv. kan jeg ligge plastik over spærene, og så sætte lægter på tværs ovenpå til at ligge tagpladerne på, og så isolere op mod plastiken nedefra? eller hvordan bør jeg gøre det mest korrekt?

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du laver den konstruktion som du skitserer, er du sikker på at der kommer kondens vand i din isolering. Det skal normalt komme i denne rækkefølge
Tagplader - lægter - isolering - plastik - forskalling - loftbeklædning.

Du får kun en hældning på ca. 7 grader og det er nok under det som anbefales med alm. tagplader. Så hvis din plastik over isolering er en slags undertag, bør der laves en anden konstruktion.

Du må iøvrigt bygge mere end 9 kvm uden at søe byggetilladelse hvis det er det der trykker.


 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
12cm pr meter får jeg nu til 12% hældning, men det kan da være jeg er gal på den...

isoleringen skal vel ikke bare ligge uden nogen form for beskyttelse over ? bør jeg i stedet rive mig, og købe det rigtige diffusionsåbne undertags dug?

jeg har også kik på nogle bitumen tagplader, de må ligge ned til 10graders hældning, så jeg i stedet har, set oppefra, tagplader, lægter, undertag, isolering, plastik, forskalling, loftbeklædning..

Jeg må kun bygge 9km der hvor jeg bor.... (desværre)
Du har da fuldstændig ret, men % kan du ikke bruge til noget. Jeg skriver også 12 grader, og det er det man bruger ved tagplader. % hældning er mere ved afløb.
Bitumen tagplader er ok, men de kræver undertag, og ved så lav hældning er der ikke nogen banevarer der kan bruges, ej heller huntonit. Der bør derfor laves fast tag med tagpap under.
Jeg ville ikke være i tvivl. I stedet bør du brænde tagpap på, og lade det være færdig tag. Så skal der heller ikke bruges lægter. Ovenpå spær lægger du høvlede brædder med fer og not (eller tagkrydsfiner) og så brænder du tagpap på. Det betyder ikke noget prismæssig til så lille et hus. Holdbarheden er langt større end onduline (bitumen)
Derunder udluftning + isolering +dampspærre + loftbeklædning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis