Opstart med hobby Træarbejde

Hej LDS'ere

Jeg har længe gået og følt jeg manglede noget i min dagligdag, nærmere, manglede noget at bruge mine hænder til, da jeg til dagligt arbejder foran en computer.

Jeg besluttede mig derfor for at komme igang med at arbejde med træ "Indsæt med glæde bedre udtryk", efter at have set en hel del videor på nettet. Jeg savner de gode gamle sløjd dage i skolen, og har altid elsket lugten af træspåner

Dog, støder  jeg ind i en del problemer, både da jeg intet forstand har på hvad de forskellige ting hedder på dansk (Desværre er mange af de resurcer jeg bruger på engelsk, men også fordi min manglende viden, og meget lave budget kommer i vejen.

Jeg  må skynde mig og sige, at jeg ikke har intentioner om at blive verdensmester, jeg vil bare gerne have en hobby jeg kan hygge mig med, hvor man kan få lidt ud af projekterne, og som min søn, med tiden kan få lidt ud af ligeså.

Mit første problem er, at jeg i det hus vi bor i lige nu, ingen form for garage har eller lignende, hvor jeg kunne lave mit lille værksted, men vi har dog et lille halvtag, som jeg har planer om at sætte nogle spånplader for, så vind og vejr kan holdes ude.

Jeg havde umiddelbart regnet med at starte ud med et par enkelte stykker elværktøj, og lidt håndværktøj, og så langsomt udvide mit arsenal, og så gerne et par fif, om jeg er på det rigtige spor

Til at starte med, regner jeg med at anskaffe:

Bore/skruemaskine (selvfølgeligt)
Rundsav (Eller en Kap-/geringsav alt efter hvad folk syntes)
Stiksav
Overfræser
Samt en form for rystepudser.

Da mit budget som sagt er lavt, håber jeg at kunne finde ovenstående i "billigere" modeller. Jeg er godt klar over at de så ikke holder for evigt, men man må jo starte et sted når pengene er små.
Har i nogle gode råd jeg kan tage i brug når jeg kigger efter El værktøj. Man kan blandt andet smide enten 500 eller 800 efter stortset samme model rundsav, bare med højere Watt, hvor  stor betydning har det når man tager forbehold for at jeg vil starte ud i det små?

 

Jeg underskylder for det lange indlæg, men håber i vil give mig lidt fif
 

Hej LDS'ere Jeg har længe gået og følt jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg sovet lidt på ideen, og må indrømme at jo mere jeg tænker over det, jo mere giver det mening at starte ud med godt gammeldags håndværktøj.

Kan godt se ud fra min research, at mit budget kommer til at billedeligt talt "ramme mig i røven" da jeg vil blive tvunget ud i alt for billigt el værktøj.

Desuden ramte KSC's kommentar om den terapeutiske del af arbejdet plet.

Jeg vil med tiden udvide arsenalet med El værktøj, på det områder hvor jeg finder det ekstra brugbart, og så bruge lidt flere penge på dem, så jeg får noget ordentligt

Så igang med noget godt gammeldags knofedt for mig Og så tage projecterne stille og roligt.
Til at starte med et par savheste som foreslået, og så få lavet siderne til skuret. Alt sammen uden tvivl muligt med håndværktøj

Det er helt rigtigt af dig at starte med håndværktøj. Og jeg tror at alle kan skrive under på, at de har opbygget deres samling af diverse værktøjer gennem tiden. Da det vil koste en formue at købe et "færdigt" værksted på en gang.

Og det med at købe lidt hen af vejen, har også den fordel at der jo hele tiden kommer nye ting som man bare må ha' , hvilket er et godt "salgsargument" overfor fruen

Jeg har været heldig at fuske mig til en del gamle borde (hovedsagelig egetræ), hvorved jeg har fået noget godt træ som jeg har brugt til mange småting.Igen kan Gul og Gratis/DBA eller de lokale loppemarkeder være en god måde at spare en skilling på (det gælder selvfølgelig også værktøj).

Til lidt større opgaver(eller hvis jeg ikke har hvad jeg skal bruge), bliver det typisk handlet på nettet, da jeg ikke har bil og alligevel skal betale for fragt

 

Men så lige en advarsel: Når du først bliver grebet af det, så vil du aldrig mere kunne gå forbi en forretning der sælger værktøj !! Jeg skulle hilse fra min kone og sige at det er iriterende at have mig med på ferie, fordi jeg altid liiiiige skal se den forretning eller marked vi kommer forbi...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja den med fruen er allerede igang Det er hun ved at være vant til når jeg bliver opsat på noget

Rigtig god måde at komme igang på.

De ( fruen ) kan nu også være irriterende at gå tur med i centret eller strøgtur. Det var naturligvis en fuldstændig unødvendig generalisering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Der blev da lavet helt fantastiske ting længe før el-værktøjet var på tale og dem går vi og glor på rundt omkring i verden og siger: Nøjhhh

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også