Opstart med hobby Træarbejde

Hej LDS'ere

Jeg har længe gået og følt jeg manglede noget i min dagligdag, nærmere, manglede noget at bruge mine hænder til, da jeg til dagligt arbejder foran en computer.

Jeg besluttede mig derfor for at komme igang med at arbejde med træ "Indsæt med glæde bedre udtryk", efter at have set en hel del videor på nettet. Jeg savner de gode gamle sløjd dage i skolen, og har altid elsket lugten af træspåner

Dog, støder  jeg ind i en del problemer, både da jeg intet forstand har på hvad de forskellige ting hedder på dansk (Desværre er mange af de resurcer jeg bruger på engelsk, men også fordi min manglende viden, og meget lave budget kommer i vejen.

Jeg  må skynde mig og sige, at jeg ikke har intentioner om at blive verdensmester, jeg vil bare gerne have en hobby jeg kan hygge mig med, hvor man kan få lidt ud af projekterne, og som min søn, med tiden kan få lidt ud af ligeså.

Mit første problem er, at jeg i det hus vi bor i lige nu, ingen form for garage har eller lignende, hvor jeg kunne lave mit lille værksted, men vi har dog et lille halvtag, som jeg har planer om at sætte nogle spånplader for, så vind og vejr kan holdes ude.

Jeg havde umiddelbart regnet med at starte ud med et par enkelte stykker elværktøj, og lidt håndværktøj, og så langsomt udvide mit arsenal, og så gerne et par fif, om jeg er på det rigtige spor

Til at starte med, regner jeg med at anskaffe:

Bore/skruemaskine (selvfølgeligt)
Rundsav (Eller en Kap-/geringsav alt efter hvad folk syntes)
Stiksav
Overfræser
Samt en form for rystepudser.

Da mit budget som sagt er lavt, håber jeg at kunne finde ovenstående i "billigere" modeller. Jeg er godt klar over at de så ikke holder for evigt, men man må jo starte et sted når pengene er små.
Har i nogle gode råd jeg kan tage i brug når jeg kigger efter El værktøj. Man kan blandt andet smide enten 500 eller 800 efter stortset samme model rundsav, bare med højere Watt, hvor  stor betydning har det når man tager forbehold for at jeg vil starte ud i det små?

 

Jeg underskylder for det lange indlæg, men håber i vil give mig lidt fif
 

Hej LDS'ere Jeg har længe gået og følt jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja je_ns jeg får masser af input Er nu heller ikke specielt ude efter entyde svar. Det passer mig ganske godt at få en masse forskellige meninger og ideer, og så derfra skabe min egen ideologi og mening.

Må stærkt indrømme, at som udgangspunkt have jeg tænkt El værktøj, El værktøj El værktøj, men jo mere jeg tænker over det, jo mere fornøjelse ser jeg i at bruge en stor den godt gammeldags knofedt, især i starten, hvor flid og vedholdenhed, kan bane vejen for om evnerne bliver større

Jeg tror umiddelbart at de stykker El værktøj som jeg starter med at erhverve mig (men næppe på samme tid) Bliver en stiksav, rundsav (ja og selvølgeligt en fornuftig boremaskine) og så overfræser.

Derudover erhverver jeg mig nok et sæt stemmejern, samt andet håndværktøj.

Mht. stemmejern har jeg et spørgsmål, har fundet en del videoer der fjerner lidt af "mystikken" ved at få slæbet sådan nogle bæster, men jeg mangler at finde et godt sted at finde slibesten eller lign. til en fornuftig pris. Her må jeg dog skynde mig at sige, at det ikke bliver til den perfekte polering i starten, da igen udgifterne må holdes nede (og jeg faktisk elsker at slibe i hånden med sandpapir)
Hej igen,

Vedr. slibning af værktøj - så behøves det ikke at være dyrt for at virke!
Til stemmejern kan du købe en billig hvæssesten korn 600, koster typisk en 50 kr. Personligt polerer jeg stemmejerne på den "flade" side når de er nye, og efterfølgende sliber jeg kun på den "skrå" side med en korn 600 sten.
Det skal dog siges, at de billige slibesten ikke sliber specielt hurtigt og at de hurtigt bliver hule, hvilet går den dårlige til at slibe høvljern på.
Alternativt kan du købe diamant slibesten - de er dyre men sliber utroligt hurtigt. En tredje alternativt er vandslibepapir - det er billigt og virker rigtig godt, men holder ikke ret længe.

Prøv at søge på Paul Sellers - han har nogle videoer om slibning.

/K

Mange tak for hjælpen endnu en gang

Kunne vel være fræk nu man er godt igang lige at stille 2 spørgsmål mere

1: Hvor køber i jeres træ fra?
2: Hvor købet i generelt jeres værktøj fra?

Du spørger bare.

Har købt 1" x  4" & 3/4" x 4" forskallings brædder ved Jem & Fix (dengang de havde dem ru) nu er de høvlede, skærer knasterne og bomkanterne fra, bore knaster ud (de værste & løse/sorte)

Købte mange dengang og pindede dem op i min carport for de nemmere ku' tørre, lavede nogle galger unde spærene, til at opbevare dem i.

Dejligt at kunne ta' et stykke tørt træ til en given opgave, dels klunser jeg af og til noget træ, sidst fra en gammel loft-trappe, knastørt og senest har jeg købt noget mahonig fraskær (til kaffe-kassen tror jeg, og for lidt penge.

Har propbor til 15 20 25 30 Og 35 mm og tilsvarende forstner bor, på den vis kan jeg bore ud og lime propper i.

Du kan nemt se om knastern er løse, så er de helt sorte, og vil ved udtøring falde ud med tiden.

Værktøj har jeg købt dels i byggemarked og Batteri bore/slag/skrue maskine ved Dorch & Danola i Odense på nettet.

Rundsavsklinger hovedsagligt ved Biltema og Xl proffen Biltemas Ø 210 mm med henhv 24 42 & 60 Z (tænder/skær) til ca. 100,- stk. synes de er ganske udmærkede til mit hobby brug.

Skruetvinger er et must om du vil lime, (lim køber jeg også i Biltema de har en til indendørs & en til udendørs som angiveligt skulle være lidt bedre egnet til ting der skal tåle fugt, 3/4 l ca. 60,-)

jeg kan næsten ikke få nok, og jeg har mange i forsk. størrelser.

Og endelig har jeg fået vor' fars værktøj efter hans død, der var jo også en del.

Men som en'/nogen har skrevet før mig, køb kvalitet og græd kun en' gang, så har du værktøj for livet. (lidt efter lidt) hvad du så vælger af værktøj afhænger af dne behov til dine projekter, en jeg har erfraret at man ikke kan få nok af godt værktøj.

Bevares skal ikke være hellig, jeg har skam også billigt værktøj, som har jent mig i mange år.

Håber det gav dig noget at handle ud fra.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Er der forresten nogle af jer der har erfaringer med mærket Ferax?

Er stødt på mange af de ting jeg har tænkt mig at skaffe, som de har i umiddelbart ok modeller til små penge, men kan ikke rigtigt finde meget i henhold til anmeldelser f.eks. http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ferax-haandrundsav-fcs-1400-65mm-15270/
Annonce
Hej,

Glemte lige at svare på, hvor jeg køber træ. Men det gør jeg mange forskellige steder, primært bruger jeg egetræ, som desværre ikke er hyldevare mange steder.
Værktøj køber jeg ikke så ofte, men det bliver for det meste købt på nettet da de fleste fysiske butikkers varesortiment er for ringe. Men det behøves ikke at være dyrt, jeg bruger lige så ofte et billigt bacho stemmejern som et stemmejern fra Lie Nielsen der koster ti gange så meget - der er ingen forskel på det de kan.

Om den farax du henviser til er go' har jeg ingen idé om - den er nok af samme kvalitet som andre i prisklassen.
Men køb en rundsav når du ikke kan undvære en:-)

Som manskinsnedkeren skriver - så får man altid brug for skrutvinger, og her kan det svare sig at betale lidt ekstra.

/K

Som jeg skrev tidligere vedr. rundsav, så se om du ikke kan finde en dyksav med skinne. For mig har en god dyksav stort set erstattet min bordrundsav.

Mht. håndundsav har jeg en gl. Skill den fungere fint til mit behov.

Men den' du tænker på at købe er sikkert lige så god, du "behøver" ikke at invester i en' dyksav med skinne, bevares en' sådan er da fin til rigtig mange ting, og den slags maskiner er også ved at komme ned i pris, om man prøver at undgå "mærkevarene"

Et ret brædt/plade til at "køre" efter har været brugt førhen, og jeg bruger af og til enten et langt allu vatterpas eller et ret stykke plade/træ, spændt på med skruetviger, det kan det samme.

Tar' måske lidt længere tid, men det er ok for mig. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af YzzE på 23-03-2015 23:28
Som jeg skrev tidligere vedr. rundsav, så se om du ikke kan finde en dyksav med skinne. For mig har en god dyksav stort set erstattet min bordrundsav.

 

Der rammer vi desværre bare omkring 1100 som minimum (af hvad jeg har fundet indtil videre) og som opstart bliver det for meget

 

F.eks. en' Festool dyksav med skinne koster nemt 3 måske 4 tusinde kr. bare for at ta' et eks. men det er også dejlig maskine tror jeg da på. 

Der kan immevæk købes, meget godt og brugbart for de penge, men igen et priorterings og økonomi spørgsmål.

Nogle er fuldstændig mærkevare fans og kan nok ikke bruge andet end et ganske bestemt mærke. (det er også ok om man har pengene til det) der er ingen facitliste, ud over kvalitet kontra pris når det gælder værktøj.

Har haft held med at holde mig ca. midt i ang. pris (ikke det' helt bllige og heller ikke det' dyreste) det har virket fint for mig, i rigtig mange år. (men jeg kan jo da også bare været heldig, det vides ikke med sikkerhed)

Selv har jeg meget forskelligt "nærmest en kælling fra hver by" undkyld ordvalget, har inte absolut inte mod kvinder. 

Og skruetvinger fås billigt, som regel noget biks synes jeg kvaltet koste nu engang mere, og er' også det' værd.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også