Astra hugger ved sejtræk

Min gamle Astra F (Stc. benzin fra '93) hugger lidt ved sejtræk, fx. hvis jeg kører under 70 i femte gear, og når jeg lader den falde for langt i omdrejninger fx i 2. gear, hvor den virkelig rykker og hugger frem og tilbage.

Kunne dette være motorophæng, eller er det et koblingsproblem - eller noget helt andet?

Min gamle Astra F (Stc. benzin fra '93) hugger... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville egentlig heller ikke kalde det at sejtrække, blot at jeg lader den falde i omdrejninger ned til et gearskift. Og der har det overrasket mig hvor stor forskel der er. Selvfølgelig kan man ikke lave en direkte sammenligning, men hvor passaten reelt kunne køre 50 og derunder i 5., så begynder Astraen at ruske når jeg lader den komme under 80.

Den har vist tændspole så vidt jeg kan se - motorrummet ser sådan her ud
http://www.sibiul.ro/up-anunturi/1-...447842.jpg

Jeg må hive tændrørene ud af den og se om det kan forklare noget. Tak for buddene indtil videre.

Ja det er jeg klar over, så den regulerer langsommere med tiden, men det bør stadig ikke få motoren til at gå sådan når der gives gas. Det er efter alt hvad jeg har lært ved jævn gas den magrer blandingen og der kan den såmænd sagtens få motoren til at hoppe lidt. De gamle toyotaer med leanburn de havde tit de problemer. Men ikke ved acceleration eller, ved et lidt for lavt gear, for der gives der jo gas for at få en federe blanding, og lambda bør egentlig være mere eller mindre unødvendig der.


 

Skrevet af grossmann på 15-03-2015 18:20
Ja det er jeg klar over, så den regulerer langsommere med tiden, men det bør stadig ikke få motoren til at gå sådan når der gives gas. Det er efter alt hvad jeg har lært ved jævn gas den magrer blandingen og der kan den såmænd sagtens få motoren til at hoppe lidt. De gamle toyotaer med leanburn de havde tit de problemer. Men ikke ved acceleration eller, ved et lidt for lavt gear, for der gives der jo gas for at få en federe blanding, og lambda bør egentlig være mere eller mindre unødvendig der.

Det var vist noget værre vrøvl jeg fik skrevet der til sidst, det gik noget hurtigt da der blev med jeg skulle ud af døren. 

Ja, computeren vil hele tiden forsøge og få blandingen så mager det er muligt, og helst lidt til. Det kan typisk skabe det problem bilen begynder og hoppe når man kører med let fod i lavt gear.

Det bliver spændende og høre hvad Zann finder ud af.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Når du decellererer, så går du hen og siger at motoren ikke behøver at tilføre noget brændstof, bruger kompressionen til at bremse med, og samtidigt bruger du bilens kinetiske energi, til at holde motoren roterende.
Når du så vil til at køre igen, sætter du brændstof til igen.

Kommer du for langt ned i omdrejninger, bliver det for svært for bilen at "overkomme" kompressions trykket, og så begynder den at hugge.
2 løsninger:
1) begræns hvor meget du motor-bremser skidtet nedaf
2) gå et gear længere ned, for at få lidt højere rpm på din motor.

Min Mazda 626 1,6 fra 95 kunne jeg køre 50 i 5. gear, mens min Dacia Lodgy 1,5 dCi (Diesel) fra 2013 skal jeg over 75 for at holde rpm over 1500, og deraf begrænse sej-trækkeriet.
Den Astra 1.6 fra 95 jeg havde, var det et helvedes til hyr med el-systemet i, så jeg den ene dag kunne, den næste ikke kunne starte skidtet. Den skulle over 80 for over hovedet at overveje at acceptere 5. gear.

 

Jeg havde på et tidspunkt en Ford Escort fra 1996, der huggede helt vildt når man kørte med lave omdrejninger og man gav den gas.

Jeg fik rådet at jeg skulle skifte alle tændkabler pga at modstanden i kablerne bliver for høj. 

Den kørte som en drøm, da de blev skiftet.

 

Martin


Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis