Hul til ny dør.

Hej hej.

Vi står i den dejlige situration, at vi mangler et værelse og af den grund skal vi have delt stuen op i to, da den i forvejen et alt for stor og fint kan deles i to rum, så der kommer et lækkert værelse.

Jeg skal have lavet den her magiske dør i vores gang, så det kommer til at passe med det nye værelse. Det drejer sig om en enkelt stens murstensvæg, en væg som ikke umildbart er bærende.. Eller, det er jeg hvertfald 50% sikker på den ikke er. For der er allerede to døre i den og et skab. Uden overliggere, huset er dog også fra 1959 

Hvad er bedst til opgaven? Jeg tænker en bajonetsav, da den er nemmest at styre ved bund og top, skal save ned og igennem fodlisten.

Har i andre forslag? Eller en ide til, hvordan i ville gøre?

Hej hej. Vi står i den dejlige situration, at vi... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det drejer sig egentlig kun om at muren skal holde fra jeg skære 6 sten ud og får overliggeren I. Og hvis jeg skære rækken ud med saven er det jo ikke lang tid.

Tænker at tage chancen og skære den ene række ud og få overliggeren i. Det er 90x11 (LxH) der skal skæres ud til overligger.
Skrevet af Jakobdk på 09-03-2015 08:55
Det drejer sig egentlig kun om at muren skal holde fra jeg skære 6 sten ud og får overliggeren I. Og hvis jeg skære rækken ud med saven er det jo ikke lang tid.

Tænker at tage chancen og skære den ene række ud og få overliggeren i. Det er 90x11 (LxH) der skal skæres ud til overligger.

Jeg er enig i at det jo kun er kortvarigt, men derfor er risikoen der jo stadig. Derfor foreslog jeg snor/ledningsløsningen som kunne støtte imens, da du uden at flytte dem kan ligge overligger ind og ligge mørtel i. - For derefter at fjerne snorene.

Men hvor stor risikoen er ved jeg ikke. Det har vel noget med antal skifter og mørtelkvalitet at gøre. Måske andre har erfaring hermed?

Men chancen kan man jo altid tage. 

Hvis det var mig havde jeg nok bare valgt at fræse nogle rundjern ind i stenene (2 skifter) på hver sin side af væggen, og så droppe den overligger. Det er jo bare et dørhul og som nævnt i tråden har man tidligere gjort det med et bræt eller 2.

 

 

 

Det var faktisk en rigtig god mulighed med de to stænger fræst ind! Men skal alligevel have filt af og fundet en række sten der passer og da jeg aldrig har arbejdet med at fræse ting ind i muren, så vil jeg holde mig til overliggeren har jeg besluttet.

Tror jeg bruger din løsning med noget støtte fra loftet, da det drejer sig om 30 min max!

Har undersøgt de andre døre som er med 100cm mellemrum længere nede i gangen (Der er et skab imellem dem)
Og oven over dem, som er nye da vi købte huset, er der gammel halm og puds. (Da vi skulle lave vægge)

Så ved ikke hvor bærende den er, den er nok mere stabiliserende, da der går 2 væge parallel med huset (gangen)

Lidt svært at forklare, men må bare af med filten og pudset og få fyret en overligger i, så vi kan få et nyt værelse.

Hvis du gennemskærer fugen over overliggers placering, kan de næste nok hænge der. Der er jo ingen der slår på dem o.s.v.

Når du har overligger oppe at ligge kan du løfte den helt på plads med en kile i begge sider. Og så naturlivis mørtel ind i resten af fugen. Kilen bliver siddende til dagen efter.

Jeg plejer ligeledes at sætte en kile i fra hver side midtpå, bare så den kommer  lidt i spænd. Når du har fyldt fugen ovenover, kan kilen fjernes. Så bilder jeg mig ind at det har minde tendens til at revne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis