Hul til ny dør.

Hej hej.

Vi står i den dejlige situration, at vi mangler et værelse og af den grund skal vi have delt stuen op i to, da den i forvejen et alt for stor og fint kan deles i to rum, så der kommer et lækkert værelse.

Jeg skal have lavet den her magiske dør i vores gang, så det kommer til at passe med det nye værelse. Det drejer sig om en enkelt stens murstensvæg, en væg som ikke umildbart er bærende.. Eller, det er jeg hvertfald 50% sikker på den ikke er. For der er allerede to døre i den og et skab. Uden overliggere, huset er dog også fra 1959 

Hvad er bedst til opgaven? Jeg tænker en bajonetsav, da den er nemmest at styre ved bund og top, skal save ned og igennem fodlisten.

Har i andre forslag? Eller en ide til, hvordan i ville gøre?

Hej hej. Vi står i den dejlige situration, at vi... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det forstår jeg godt. Men hvis du skal undgå at stenene over døren falder ned skal de understøttes. Og det kan være med en overligger eller Martins vinkeljern. I midt hus fra 1916 er det med 2 brædder over hinanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nååååh.. Der ville jeg bare tag en række sten ud inden jeg skære hul helt og smide den i.

Også når den var tør. Ville jeg skære hele hullet. Så den ligesom var "top". ville bare gerne undgå at skulle til at pille alt det filt af osv for at få den i. Men slipper jeg nok ikke for
Er der en "mindre" måde at lave en overligger der holder?
F.eks den vinkel du har smidt op Martin?

Hvis man et stykke metal der er så tyk som fugen? Kan det holde? Så man ikke skal tage en hel række sten ud? Eller er tegl overligger vejen frem?
Det er netop det der kan hedde (mure hen over) Du kan skære filt lidt fri og bukke det op imod loftet, så måske kan du sætte det på igen. Men det er svært at få helt pænt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan en understøtningsvinkel.
er den på højde med en fuge eller hvordan skal den forståes? For den er smart og noget nemmere at sætte i end en tegl!
Annonce
Nej den er højere mindst 30 mm, men kan måske gemmes i pudslaget, eller der hugges lidt af stenene inden de underliggende fjernes. Ellers holder de ikke til at blive rørt ved. Det fremgår af tabellen hvad dimension den skal have. i forhold til bredde og belastning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ser i øvrigt i en gammel tråd, at man kan købe klinger til bajonetsav til mursten. De sviner meget mindre end vinkelsliber. Det var da værd at prøve, men hvis det er hårdt brændte sten så tror jeg ikke på den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror bare jeg piller filten af, Og fjerner en række sten, smider en tegl overligger i Og lader den tørre. Vægen burde kunne holde til at fjerne EN række sten (7-8 sten). Lader den tørre også får skåret det hul.. Så er jeg sikker på det holder. Så kan vi få nyt på værende i gangen i samme omgang..

Har nemlig for nylig muret to i ude i garagen over et nyt vindue. Så den metode kender jeg.
Faktisk KUN 6 sten der skal tages ud.

Tror i væggen kan holde sig oppe hvis jeg tager 6 sten ud på en lige række som det eneste når overliggeren skal i?
Det kan sagtens lade sig gøre med en bajonetsav med fornuftig stenklinge. Det sviner kun en brøkdel ift. vinkelsliber og du får et fint lige snit.

Mht. om muren kan holde kan jeg ikke svare på. Men da jeg gjorde det sidst, støttede jeg for en sikkerheds skyld muren med snor/ledning som hang i spærene på hver sin side af døren, og snorene så gik igennem dørhullet. Det skal selvfølgelig være en snor/ledning som ikke er tykkere end fuge, så man stadig kan skubbe overliggeren ind.

Jeg ved ikke om du kan bruge denne metode og hænge snoren i dine lofter, da du jo nok ikke har åbent til spær. De skal jo ikke bære muren. bare støtte.

Når det er sagt, så kan det være der er en der har en bedre løsning en denne Storm P.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis