Nyt hus? Selvbyg...

Hej.

Håber I kan bringe mig lidt tættere på et 'husbyggeri'

Er der nogen herinde, som har erfaring med selvbyg?
- og hvad kan man reelt set, bygge et hus for, forudsat at man selv står for projektering, arrangeret håndværkere og andet, under begrebet 'selvbyg'.? Jeg er klar over, at tiden kan være lang, når det omhandler selvbyg.

Mon nogen har en estimeret kvm-pris? Jeg tænker ca. 150 m2, prisen skal være uden grund.

Tak.

Morten

Selvstændig bygningskonstruktør
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Nu kan jeg se du er bygningskonstruktør med ejet firma.
Hvis du har sigma eller har arbejdet i det med de tilhørende V og S bøger. kan du jo trække arbejdes lønnen fra i rammebudgetet hvor du normalt vil trække kostprisen i forhold til kvadratmeter prisen for enfamiliehuse. her undlader du jo grund udgifterne og vores projekterende honorar mm. Som det vil være i et normalt rammebudget for projekteret enfamilieshus. Så har du en rimelig pris at gå efter i forhold til hele byggeriets omfang.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Martin.

Tak for svaret. Jeg har selv overvejet Sigma og V&S.
Min forespørgsel gik mere ud på, at få andres erfaringer.
Mange typehusfirmaer tager hurtigt 10-12.000 kr./m2. Det bør kunne laves lidt billigere.

Det kunne også være, at nogen sad inde med et godt byggefirma, man kunne kontakte.

Er i øvrigt nysgerrig, er du studerende nu og i så fald, hvilket semester går du på? :-)

Det er også en god indgangsvinkel
Der skal nok være nogle der svarer fligtigt på dette .
Hvad jeg har lagt mærke til, her inde ligger de omkring 7000-10000 kr/m² alt efter hvor meget de selv kan lave.

Jeg er ikke uddannet i nu. Jeg går på 4. semester, men er rimelig godt kørende i forhold til, at være på dette semester

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg er faktisk heller ikke selv i mål endnu, (selvom min profil siger noget andet - det gik lidt stærkt).
Jeg går på 7. sem., også på EAL. :-) Skriver bachelor lige om lidt. 4. er det hårdeste semester, i min optik i hvert fald. Du kan glæde dig til det er overstået.

Dit topic er umuligt at svare på. Du kan sagtens bygge for 6000,-/,- men du kommer til at gå på krompromis med ALT! Du bør nøje overveje om det er det "værd".
Pas på med at stå som hovedentreprenør på dit eget projekt. Du kommer til at støde hoved mod en mur 100x før projektet når at blive færdigt (konkurser/dårlig håndværk). Har efterhånden set sådanne projekter alt for mange gange.
Annonce
Mellem 5 og 10 tusinde for selvbyg. Dog vil jeg mene du ender på 7 til 8 tusind per meter. Men byggetiden forøges drastisk når det er selvbyg. Typehus tager ca 25 uger men selvbyg tager nok 70 fra start til slut. Det har også stor betydning sådan noget. Både økonomisk og privatliv kan det give en del støj

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for jeres svar.
StenKrog: Hvad kommer man fx til at gå på kompromis med? Er det ift. materialer, eller hvordan?
Udover konkurser og en "parprøve", hvilke faldgrupper er der så?

Jeg har en bekendt, der byggede for 1 mio. (125 m2). Han er murer, og gik selv og byggede. Han fortalte, at det er tiden der er mest "dræbende", man har formentligt også en job ved siden af. Så 70 uger er nok meget realistisk!

Skrevet af Heuseler på 06-03-2015 09:31
Tak for jeres svar.

Jeg har en bekendt, der byggede for 1 mio. (125 m2). Han er murer, og gik selv og byggede. Han fortalte, at det er tiden der er mest "dræbende", man har formentligt også en job ved siden af. Så 70 uger er nok meget realistisk!

Når et selvbyggeri på "kun" 125 kvm koster 1mill så er der jo i virkeligheden ikke sparet noget..

Forstået på den måde at man vil kunne finde firmaer der vil opføre et hus i den størrelse til den runde million kr.

Men at der så nok er sparret i bund hvad angår materialer og udstyr plus et badeværelse, få skabe og en billig gulvbelægning....

Hvis man omvendt bare bestiller de dyre materiale og laver fx to badeværelser... Ja så er prisen fix og færdig hurtigt langt højere og igen med specielel mursten og måske noget dyrt tag så kan de ende oppe på 2 mill...

Så spørgen du på en pris, m du jo kunne komme med nogle faktorer for hvad det er der skal til på materiale fronten..

At jeg så kan undre mig lidt over at en med din baggrund (storset færdig som bygningskonstruktør) ikke relativt nemt kan estimre en pris.... Er det ikke netop jeres speciel, at kunne konstruere (dimmensionere) et byggeri og dermed også lave en materiale list som må være relativ nem at få en pris kalkuleret ud fra.

Skal I lave en tidsplan er det vel også nødvendigt at i kan estimere et tidsforbrug osv....

At selvebyggeprocessen så er temmelig "oldschool" og ineffektiv er jo noget helt andet... I forhold til resten af industrien er der der ikke sket nogen væsentlig effektivisering på byggerierne siden 60''erne... Ret beskæmmende i virkeligheden... se link ing.dk nedenfor.

MVH Njord

MVH Njord
http://ing.dk/artikel/kronik-kun-industrialisering-af-byggeriet-kan-give-os-billige-boliger-174507?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=daglig

MVH Njord

Hej Njord

Jeg kan sagtens etstimere en pris, og trække nogle mængder ud fra V&S prisbøgerne, som nævnt lidt længere op.

Det er naturligvis også noget af det første jeg vil gøre, når jeg skal til at projektere.

Min forespørgsel var mere af nysgerrighed over, hvad andre måske havde erfaringer med. 

I øvrigt vil jeg mene, at 8000 kr./m2 er ret billigt, (ift. det nævnte 125m2 hus). 

I en byggeproces, vil jeg vurdere hvad jeg kan "prioritere", og jeg tror måske det lidt er det, der menes i tidligere indlæg. Skal jeg fx benytte massive planker på gulvene, eller kan jeg "nøjes" med noget andet, billigere - velvidende om, at det nok ikke holder 30 år. Skal jeg have 2 badeværelser, eller kan jeg nøjes med et. 

Du skriver "om jeg ikke relativt nemt" kan estimere en pris, men der er jo mange faktorer der spiller ind, og jo mere præcist det skal være, (jeg vil gerne så tæt på "prisen" som muligt), jo mere omfattende bliver det også.

Jeg står selv for design i samarbejde med en arkitekt. De statiske beregninger står jeg også selv for, samt alt øvrigt, som fx brandtekniske tiltag mv. 

Nu har jeg i hvert fald en teori om at der kan bygges fra 5-6000 og op... 

Så er det bare at gå i gang!

Tak for jeres hjælp.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis