Nyt hus? Selvbyg...

Hej.

Håber I kan bringe mig lidt tættere på et 'husbyggeri'

Er der nogen herinde, som har erfaring med selvbyg?
- og hvad kan man reelt set, bygge et hus for, forudsat at man selv står for projektering, arrangeret håndværkere og andet, under begrebet 'selvbyg'.? Jeg er klar over, at tiden kan være lang, når det omhandler selvbyg.

Mon nogen har en estimeret kvm-pris? Jeg tænker ca. 150 m2, prisen skal være uden grund.

Tak.

Morten

Selvstændig bygningskonstruktør
Hej. Håber I kan bringe mig lidt tættere på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

... fint link i øvigt, jeg giver dig ret, det er lidt tankevækkende.

Skrevet af Heuseler på 06-03-2015 10:10

I øvrigt vil jeg mene, at 8000 kr./m2 er ret billigt, (ift. det nævnte 125m2 hus).

PJ-huse.dk kan da bygge et hus på 121 kvm for 1,130,000 kr... Og mon ikke der kan findes andre der kan gøre det lidt billigere...

Så det jeg mener er at man kan få et færdig bygget hus, end hvad man må give for et hus hvor man selv står for langt det meste.... Rigtig meget afhænger af hvilke materialer og indretning man vælger...

Jo jeg kan også se der bygges rigtig mange alm huse.. et plan længdehus (evt med vinkel eller T form). Huse der stort set ser ud som de gjorde i 1970'erne.... Og jo de er givetvis noget af det billigste PT... Men laver man noget mere spræl.. så koster det mere...

Personligt tror jeg da det er ved at være tide for at se sg om efter andre bygge metoder.. Og her er der efter min mening meget at hente i et elementbyggeri. Hvis der bygges ydervæge som elementer og rejses på stedet, samt lukkes med tagkasetter, så vil der være meget at spare. Ikke blot i kroner, men en ordentligt isoleret stolkekonstruktion uden kuldebroer osv lukket på fabrik og leveret tørre osv fugten er ude af boligen og selve byggeprocessen kan ske i tørt vejr og i god arbedshøjde. Plus fordelene ved at man ikke skal op og ned hele tiden.. Dety kræver da en masse overblik og planlægning, men som der skrives i artiklen så håndbyggr man jo ikke biler mere.... Hvis man googler lidt på timberframe  og fx Riga, så får man masser af fabrikker der leverer råhuse til ret små priser... OK, de skal nok lige kigges efter og gennemgåes i fohold til byggereglerne i DK. men det er bestemt ikk eumuligt at få leveret herfra.. og det gør forskellige DK byggefirmaer jo allerede.. men mon ike de selv skummer "fløden"......

Men det er jo en helt anden diskusion.. Og helt sikkert et business potentiale for de rette.....

(Jeg arbejder selv indenfor sourcing, men af helt andre produkter)

MVH Njord

MVH Njord
Du har ret, der er rigtigt meget at hente i elementbyggeri.
Og som du (Desværre) også har ganske ret i, tænker man stadig lidt i gamle metoder, særligt dem der bygger nyt hus, som måske ingen byggetekniske forudsætninger har for at bygge efter "nye metoder".
Særligt når man tænker BR15, og senere BR20, hvor energiniveauet skal holdes på et minimum. Du skal helst ikke påføre noget, og du må slet ikke bruge noget, uden du nærmest er selvforsynende. Her tænker jeg jordvarme, solceller osv.

Der er for lidt fokus på konstruktioner, og her vil elementbygger være perfekt.

Nu er jeg lidt den "arkitektoniske konstruktør", forstået på den måde, at jeg går meget op i udtryk. Jeg samarbejder en del med arkitekter, og er i det hele taget meget i den branche.

Jeg har selv overvejet at bygge i containere. Men der skal naturligvis lidt byggeteknik henover, jfr. gældende regler i Danmark.

Den største udfordring ven byggeri med containere og lignende stål konstruktioner er helt sikkert kulde broer...

Men når jeg ser et helt traditionelt byggeri med for og bagmur i mursten.. Så ser jeg da også en masse steder hvor der er en relativ stor risiko for kuldebroer... Og hvor jeg tvivler på de reelt er regnet på isoleringsmæssigt. Måske nok som helhed, men ikke isoleret i et område hvor der tages hensyn til komfort (kuldestråling)

Det er specielt steder hvor der er mange høje (gulv ti lloft) vinduesfag med mindre murstykker imellem, gerne ned omkrin 50-60 cm... I disse små murede sektioner er der naturligvis en for og bagmur, men der er også selve vindueshullet hvor der er muret en sten indand/udad... Plus der ofte er en galvaniseret stålbjælke rejst i hulrummet. dette for at give stabilitet. Men der er meget lidt plads for isolring.. spevielt lige omkring stolpen.. men reelt er de rkun få cm mellem bjælkens sider og så de ind/ud ad vendte sten i vindueshullerne.

ER sted som dett eundrer det mig jo meget der ikke er en smart gut der har etablret en produktion af færdigstøbte PUR elementer lige til at smække omkring stolperne. det giver god tæt isolering og er effektivt at montere. Jo det vil stille krav til stolpens placering og nedstøbning...

Måske den manglende isolerings enhed skyldes at murene ikke selv skal bo i huset.. og ikke selv senere skal trækkes med kuldebruen....

Der anvendes jo masser at tilsvarende PUR elementer ved fx samlinger af fjernvarmerør og på moderne fyr og pumper er der også tilsvarnede elementer i EPS.

Nå det var tanker.....

MVH Njord

MVH Njord
Vi har leveret byggematerialer i 2020 klasse til selvbyggere, hvor vi har hjulpet dem med at entrere med de forskellige faggrupper, og det har ikke været noget problem at bygge et PlusEnergi hus til kr. 8000,- pr. m2 all in.

Hvis man selv vil være bygherre, skal man bare give sig god tid med planlægning og projektering, samt at have alle entrepriser afklaret iht. materialevalg og priser.

En ekstra sikkerhed vil være at entrere med en fagmand omkring evaluering af etaperne, således at der ikke afregnes endeligt førend opgaverne er udført fagmæssigt korrekt.

Vi kan anvise håndværkere i Næstved der har bygget flere huse i Izodom, såfremt det kunne blive et aktuelt valg.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis