Fundament til drivhus

Hej

 

Nu er foråret over os, og så skal drivhuset opføres. Jeg planlægger at lave et fundament i fundablokke primært for at give mere højde, min tanke er at lave det i 2 lag.

Mit spørgsmål er hvor meget cement og støbemix skal jeg bruge? jeg har regnet mig frem til at hvert lag kommer til at bestå 16 fundablokke, dvs. jeg skal have fyldt 32 blokke

 

mvh

Daniel

Hej   Nu er foråret over os, og så skal... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

STOP STOP

Du har 32 sten med 7 liter i hver . det giver 224 liter beton => 0,224 m3

Blokke er 50 cm lange 20 cm høje  og du har dem i 2 lag (Altså 8 m mur 0,4 m højde => 8 x 0,4 x 0,07 => 0,224 m3)

støbemix er meget fint, Det er vist 1 - 7  eller 1 - 8 i blandingsforhold


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mange tak for hjælpen, så skal jeg bare have regnet ud hvor mange kg cement , og hvor mange m3 støbemix der skal bruges det giver

Men ja, jeg skal igang mine chilier er også kigget op for længst - de står dog under LED vækstlys

mvh
Daniel

Du afregner støbemix i rummål (m3) (eller måske i en flaske rødvin) men det vejer ca. 1,6 tons/m3 så i hovedregning bliver det knap 400 kg mix. Så det er lige i overkanten til en lille trailer.

Du må så selv må regne på den samlede vægt af sokkel, i forhold til vindtryk på drivhus, Og i forhold til den vin du planter og som skubber drivhuset op efterhånden som den gror.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det ligger relativt tæt på hvor jeg bor så det at køre et par gange er ikke et problem

så ca. 0.250m3 støbemix og så burde 50kg cement være nok?

mvh
Daniel

Ja det tror jeg bestemt er ok cement  mht mix så er det den teoretiske antal liter beton, jeg har erfaringen at mix svinder noget når man blander det med vand. Men det er heller ikke let at afmåle så præcis hos vognmand så det går nok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
holdbarheden blvier vel bedre hvis man blander i et lavere forhold, altså f.eks. 1:4 frem for 1:8 ?

Undskyld mine dumme spørgsmål, men jeg er helt ny ud i det her og arbejder til dagligt som software udvikler, og vil gerne gøre det rigtigt så mit drivhus bliver stående de næste 20-30 år
ups ja jeg tænkte på lecablokke.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Nej det hjælper ikke på holdbarheden til dette formål. Man blander det lidt stærkere til gulve, men det er for at få en mere slidstærk overflade.
Det der hjælper er at lade hver portion køre til strækkelig i blande maskine, (mindst 10 minutter i tromleblander) og så naturligvis at vibrere det sammen. Men det er lidt meget at gøre ud af det. Du kan i stedet banke lidt på siden af dine fundablokke, eller støde ned i betonen med et bræt, så vil du se at betonen synker. Det flyder sammen og luftbobler forsvinder. Der skal heller ikke mere vand i end at det lige kan blandes. Et stykke armeringsjern lagt ned imellem 1.og 2. række styrker også potensen. Især hvis du bøjer den rund omkring hjørnet. Du kan så vikle patentbånd med huller, rundt om armeringsjern, og lade det stritte op i hvert hjørne. Det kan så fæstnes til drivhuset så den ikke flyver af soklen i blæsevejr.
PS. Jeg ville vælge at lave min grøft ca. 5 cm dybere end nødvendigt, og så sætte 1. række blokke i en streng af frisk beton i bunden, Så kan de sættes præcis efter en snor. Det er den letteste måde at få et godt slutresultat

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Armeringsjern, er det rionet? Eller findes der en lettere og smartere løsning end at skulle stå og skære den til?
I dit tilfælde er det bare stænger, også kaldet tentor stål. Det kan være 6 eller 8 mm og ligger hos den lokale tømmerhandel. Her har de sikkert en klipper ude på pladsen, så du kan lave dem i størrelse så de kan transporteres hjem. De må gerne være i f.eks 2 - 3 m længde blot de overlapper hinanden lidt.
Det er samme materiale som rionet med er blot ikke svejset sammen i net.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis