Ventilation til ristning

Hej derude

Jeg står i den situation at jeg godt kan bruge noget eksperthjælp. Jeg håber at det er det korrekte forum jeg poster i.

Det handler om, at jeg gerne vil bygge min egen ventilation/emhætte til min kafferister. Jeg rister selv min kaffe med en sådan fætter her http://www.frcndigital.com/coffee/genecafe/gene1.jpg . Boksen ude til højre er dens "udluftning" alt røgen og den varme luft, kommer ud af risten på boksen, mens alt avnen fra bønnerne samler sig inde i boksen.

Jeg har kigget på en løsning, hvor jeg skal bruge noget venlitationsrør i plast fra DUKA. Jeg skal lige have undersøgt, hvor meget varme sådan noget kan holde til, ellers må det blive i metal/aluflex. Som ventilator har jeg kigget på en DUKA kanalventilator (http://www.byghjemme.dk/images/1656554-p.jpg).

Nu har jeg bare ikke den store erfaring i sådan noget elektronik, og min store udfordring og spørgsmål, går på hvordan man tilslutter sådan en bandit? Jeg vil gerne bare have den med ledning, direkte til at tilslutte en stikkontakt, er dette muligt? Og i så fald er det noget en, som jeg, helt grønskolling, kan fikse. Jeg ved hvordan en skruetrækker bruges og hvordan man bruger en afisoleringstang. Jeg er også rimelig heftig til at følge guider, jeg har bare ikke været i stand til, via Google at kunne finde sådan noget.

Jeg håber at der er nogle eksperter derude, som kan hjælpe mig i den rigtige retning.

Mvh. en jyde i kbh

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg glemte helt at nævne, at jeg vil bygge dette her, da jeg ikke har mulighed for at stille risteren under en emhætte og det helst skal gøres indenfor, så varmelegemet i risteren ikke overarbejder for meget pga. stor nedkøling, hvis jeg valgte at gå udenfor (her om vinteren i hvert fald).

Hmm, det kniber mig vist og følge helt med.    Men hvis røret fra risteren er stadig stigende er det slet ikke nødvendigt med en ventilator, da varm luft er lettere end kold ditto. Den eneste hurtel du kan komme ud for er det måske vil være nødvendigt og isolere noget af/hele røret så afkølingen af luften ikke bliver for stor. Det må en afprøvning af opstillingen afgøre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Lige for god ordens skyld, kan jeg se at jeg har skrevet boksen ude til højre, til det første billede jeg linker til. Jeg mener selvfølgelig boksen ude til venstre.

Det kan godt være at det bare er nok, kun med rør. Så vil jeg evt. starte med en aluflex slange, og på en eller anden facon få den sat på risterens "udstødning" (den føromtalte boks til venstre).

Jeg tænkte bare at det sikkert ikke var nok, og at der gerne må være noget der "trækker" i luften, så den kommer hurtigere i den rigtige retning. Men som du selvfølgelig nævner vil opstilling kunne afgøre det

Det hele skal selvfølgelig sættes sådan op, at røgen, bliver ført ud af et vindue.

Så er det bare om at finde på en løsning, hvorpå en aluflex slange kan påmonteres på risterens udstødning :/

Tilbage i tænkeboks...

Og tak for svaret Nitter. Kom endelig med andre forslag, hvis du eller andre har

Jo ja takker. 

Kom til og spekulerer lidt mere over risteriet og har et enkelt spørgsmål eller to. 

Hvor høj er temperaturen på luften der forlader "udstødningen" ???

 Sidder der ikke en blæser i selve ristemaskinen ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En ristning foregår typisk på 230-250 grader, så det er deroppe af. Jeg ved ikke helt med almindelige ventilations plastrør om de kan tåle sådan en høj varme, men det kan jeg vel forhøre mig om ved en forhandler.

Der sidder varmelegemet der blæser luften ind igennem tromlen, men det er ikke fordi røgen suser afsted fra "udstødning" med masser af fart, tvært i mod, vil jeg sige at den lige så stille og roligt bevæger sig derfra.
Annonce

Jeg ville starte med at lave rør op fra den i isoleret  fleksibel alu. Op igennem, loftet og ud i taghætte. Med den temperatur tror jeg der kommer en skorstensvirkning der gør at langt det meste ryger ovenud. Men der skal vel også være lidt til din næse, er det ikke en del af oplevelsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

slettet det blev dobbelt tekst


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Blackfish på 22-02-2015 14:48
En ristning foregår typisk på 230-250 grader, så det er deroppe af. Jeg ved ikke helt med almindelige ventilations plastrør om de kan tåle sådan en høj varme, men det kan jeg vel forhøre mig om ved en forhandler.

Der sidder varmelegemet der blæser luften ind igennem tromlen, men det er ikke fordi røgen suser afsted fra "udstødning" med masser af fart, tvært i mod, vil jeg sige at den lige så stille og roligt bevæger sig derfra.

Ja plastrør vil uden tvivl ikke kunne holde til de temperaturer uden og blive meget slatten.  

Du burde få rigligt træk i/på skorstenen/afgangen med de temperaturer. Bare sørg for at afkølingen af "røgen"/dunsterne ikke bliver for stor på vejen ud i det fri. Og brug noget der ikke har for stor en diameter, da det så vil nedsætte det naturlige træk.

En lille historie. Kan huske i gamle dage da der inde i Thisted, lige neden for sygehuset, lå et kafferisteri på den ene side af gaden og rugbrødsfabrikken på den anden side. Man blev altid både brødflov og kaffetørstig når man tilfældig skulle den vej. Begge dele er jo en kæmpe lækkerbisken ny-bagt/ristet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ev elmand på 22-02-2015 18:09

Jeg ville starte med at lave rør op fra den i isoleret  fleksibel alu. Op igennem, loftet og ud i taghætte. Med den temperatur tror jeg der kommer en skorstensvirkning der gør at langt det meste ryger ovenud. Men der skal vel også være lidt til din næse, er det ikke en del af oplevelsen.

Det hele må meget gerne komme ud. Det er først efter et par timer/dage, efter bønnerne har gasset lidt af, at den virkelige aroma kommer. Selvfølgelig er der også noget mens ristningen står på, men det er ikke nær på højde med det andet.

Røret kommer til at gå ud igennem et vindue, men helt sikkert at "skorstensvirkningen" sikkert er nok, det havde jeg ikke tænkt over. Så skal jeg bare komme op med en "tragt"/adapter løsning, der kan sættes over "udstødningen" og kobles til et aluflex rør.

 

 

Skrevet af Nitter på 22-02-2015 18:46

Ja plastrør vil uden tvivl ikke kunne holde til de temperaturer uden og blive meget slatten.  

Du burde få rigligt træk i/på skorstenen/afgangen med de temperaturer. Bare sørg for at afkølingen af "røgen"/dunsterne ikke bliver for stor på vejen ud i det fri. Og brug noget der ikke har for stor en diameter, da det så vil nedsætte det naturlige træk.

En lille historie. Kan huske i gamle dage da der inde i Thisted, lige neden for sygehuset, lå et kafferisteri på den ene side af gaden og rugbrødsfabrikken på den anden side. Man blev altid både brødflov og kaffetørstig når man tilfældig skulle den vej. Begge dele er jo en kæmpe lækkerbisken ny-bagt/ristet. 

 

 

Tak Nitter for to gode ting jeg lige skal huske, det med nedkølingen og diameteren!

Sjov historie. Jeg er også lidt afhængige af delikatesser og startede selv på ristningen, fordi smagen er langt større og bedre end det kaffe der kan købes (supermarkeder), plus prisen ofte er halveret, ved selv at gøre det. Selvfølgelig kan der købes god kaffe, som du selv nævner, ved risterier, men ofte er det en langt højere pris, end kaffe fra f.eks. supermarkedet.

 

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også