Ventilation til ristning

Hej derude

Jeg står i den situation at jeg godt kan bruge noget eksperthjælp. Jeg håber at det er det korrekte forum jeg poster i.

Det handler om, at jeg gerne vil bygge min egen ventilation/emhætte til min kafferister. Jeg rister selv min kaffe med en sådan fætter her http://www.frcndigital.com/coffee/genecafe/gene1.jpg . Boksen ude til højre er dens "udluftning" alt røgen og den varme luft, kommer ud af risten på boksen, mens alt avnen fra bønnerne samler sig inde i boksen.

Jeg har kigget på en løsning, hvor jeg skal bruge noget venlitationsrør i plast fra DUKA. Jeg skal lige have undersøgt, hvor meget varme sådan noget kan holde til, ellers må det blive i metal/aluflex. Som ventilator har jeg kigget på en DUKA kanalventilator (http://www.byghjemme.dk/images/1656554-p.jpg).

Nu har jeg bare ikke den store erfaring i sådan noget elektronik, og min store udfordring og spørgsmål, går på hvordan man tilslutter sådan en bandit? Jeg vil gerne bare have den med ledning, direkte til at tilslutte en stikkontakt, er dette muligt? Og i så fald er det noget en, som jeg, helt grønskolling, kan fikse. Jeg ved hvordan en skruetrækker bruges og hvordan man bruger en afisoleringstang. Jeg er også rimelig heftig til at følge guider, jeg har bare ikke været i stand til, via Google at kunne finde sådan noget.

Jeg håber at der er nogle eksperter derude, som kan hjælpe mig i den rigtige retning.

Mvh. en jyde i kbh

Hej derude Jeg står i den situation at jeg godt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en virker sikkert fint. http://www.vvs-eksperten.dk/ventilation/ventilationsroer-fittings/reduktion/reduktion9

Ja, det kaffe man kan købe nu til dags ved/i købmands/supermarkeds-kæderne er noget   Men det er også vaccumpakket og op til et helt år gammel, hvis man ikke får set sig for, BVLADDER.  

Håber du får flikket en brugbar løsning sammen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af LL1 på 23-02-2015 09:44
Sådan en virker sikkert fint. http://www.vvs-eksperten.dk/ventilation/ventilationsroer-fittings/reduktion/reduktion9

Super det var lige sådan noget jeg ledte efter! Når man ikke er inde i alle fagudtrykkene, er det lidt mere besværligt at vide hvor man skal ledde. Mange tak LL1

Skrevet af Nitter på 23-02-2015 09:48

Ja, det kaffe man kan købe nu til dags ved/i købmands/supermarkeds-kæderne er noget   Men det er også vaccumpakket og op til et helt år gammel, hvis man ikke får set sig for, BVLADDER.  

Håber du får flikket en brugbar løsning sammen. 

Ja god kaffe skal helst males, brygges og drikkes indenfor 1-2 uger, efter at det er ristet. Derfra mister det aroma.

Mange tak, jeg har bestilt et aluflex rør og sådan en reduktions fætter. Så tager jeg den derfra, hvis det spiller, er det perfekt, hvis ikke, må jeg se om jeg skal have investeret i en ventilator til projektet.

Mange tak alle for de brugbare input  

Hej igen

Nu har jeg fået ristet nogle bønner med det nye setup.

Det endte med et setup af en alu-flex slange og en reduktion på 160-100mm. Det virker efter hensigten. Røgen stiger selvfølgelig opad, og derfor ud igennem slangen, så der er ikke brug for en kanalventilator.

Jeg kørte slangen ud af vinduet og stilte en blæser ved siden af, så røgen havde svære ved at komme tilbage indenfor, igennem det øvrige af vinduet. Jeg kunne sikkert også sagtens lukke af med f.eks. tøj eller noget andet, men der var det en del hurtigere bare at opstille en blæser. Hvilket var en jeg havde liggende, til de varme sommerdage.

Så jeg vil bare sige mange tak for jeres ekspert hjælp
Annonce
Skrevet af Blackfish på 08-03-2015 11:35
Hej igen

Nu har jeg fået ristet nogle bønner med det nye setup.

Det endte med et setup af en alu-flex slange og en reduktion på 160-100mm. Det virker efter hensigten. Røgen stiger selvfølgelig opad, og derfor ud igennem slangen, så der er ikke brug for en kanalventilator.

Jeg kørte slangen ud af vinduet og stilte en blæser ved siden af, så røgen havde svære ved at komme tilbage indenfor, igennem det øvrige af vinduet. Jeg kunne sikkert også sagtens lukke af med f.eks. tøj eller noget andet, men der var det en del hurtigere bare at opstille en blæser. Hvilket var en jeg havde liggende, til de varme sommerdage.

Så jeg vil bare sige mange tak for jeres ekspert hjælp

Selv tak.  Du skal have lavet så det sådan, du kan klikke slangen på et fast udtag så blæser/klude helt kan undværes. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det burde jeg. Jeg bor desværre til leje, så det med at ændre på vinduet rent fysisk, bliver jeg nok ikke ret populær for, hos min udlejer
Æv æv æv

Det har fungeret rigtig fint med alu-flexrøret, men idag fejlede den, da jeg vil hive alurøret frem, skilte det sig ad. Det trævlede sig simpelthen op der hvor jeg prøvede at strække det ud. Jeg har hver gang haft pakket det sammen, for at det ikke skulle stå og fylde, så det har helt sikkert noget at sige. Altså at det har været strukket ud, og pakket sammen hver gang.

Nu må jeg på udkig efter noget nyt, og mere holdbart. Er der nogle af jer kloge lav det selv folk herinde, der har en idé om hvad jeg skal kigge efter?
Det skal kunne holde til høj varme (250 grader), være let at pakke sammen og ikke fylde alverdens. Reduktionen har jeg stadig, og den fungerer stadig (160-100mm). Jeg vil have fat i en længere varende løsning, så jeg går ikke ud og køber en ny aluslange.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også