Troldtekt direkte på rustikloft

Nu har jeg luret en del i dette forum, men har nu behov for noget konkret viden, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg vil i gang med at sætte Troldtektloft op og vil høre derfor høre, om dette kan installeres direkte på mit eksisterende rustikloft (foto vedhæftet). Jeg kan jo godt se, at de fleste skruer en forskalling op, som de derefter monterer Troldtektpladerne på, men jeg vil gerne undgå den ekstra højde, så mine spots og lampeudtag eventuelt kan blive hængende, som de er. Jeg tænker her specielt på, om et træloft 'arbejder' i forhold til skiftende temperaturer.

Mit formål med at sætte Troldtektpladerne op, er at opnå mere ro og mindre efterklang i rummene. Det er specielt de høje toner, som skal nedjusteres, og her har jeg læst mig frem til, at jeg kan undgå de dyre akkustik plus Troldtektplader (med uld) til netop dette formål - bl.a. her:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php...p;p=114700

Ja, lad mig endelig vide, hvis jeg er helt galt på den.

Nu har jeg luret en del i dette forum, men har nu... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er rigtigt, takker.

Jeg havde samme type loft inde i stuen. Mit var stiftet fast direkte i spærene.

Ned med de gamle. Op med ny dampspærer og forskalling.
Troldtekt pladerne normalt 25 mm. Og forskalling skal være min 21 mm. Så samlet tykkelse for mit nye loft blev ca 45mm minus tykkelsen af det gamle rustik loft. Jeg mistede altså kun ca, 3,5 cm af min loftshøjde.


Sådan!

- Hvor lang tid brugte du på at skifte? 

-Og satte du dampspærren op ovenpå den gamle, eller pillede du den gamle dampspærre ned?

- er du glad for både den akustiske og visuelle forskel det har givet?


håber det er ok at “stjæle denne tråd” men synes det var en god måde at samle viden om emnet i en stor tråd. 

Det blev gjort over et par uger når der var tid. Men reel arbejdstid var vel 4-5 dage for det hele (34 m2). Det meste arbejde var med to personer.
Jeg fjernede den gamle dampsærrer helt da den var godt mør og utæt. Benyttede lejligheden til at skubbe lidt mere isolering op.
Jeg mener at have hørt det er en dårlig idé at have 2x dampspærrer, da der kan opstå lommer med fugt. Hvis du ikke tager den gamle ned, bør du som minimum lave nogle lang snit i den.

Jeg "skrællede" omkring en meter ned i hele rummets længde. Satte den nye op, skrællede en meter mere ned af den gamle. fortsatte med den nye, indtil det hele var skiftet. Hvis ikke membranen kan holde isoleringe oppe, så kan du sætte nogle midlertidige lister op til at holde det indtil du får sat den endelige forskalling op.

Husk at læse Troltekts anbefalinger til hvordan du sætter forskalling op så du får det pæneste resultat.

Jeg er ekstremt tilfreds med resultatet. Både udseende og lyden. Damen kan skrige alt det hun vil af mig nu, uden jeg bliver træt i ørene eller der er overdreven rumklang.

Jeg benyttede hvide plader på grå basis. Denne type er lidt "koldere" i farven end de plader der er lavet på "natur" base (det er dem der bliver solgt de fleste steder).

Ok👍🏻 Jeg har så 152kvm med en masse spots😂 så det bliver fast arbejde hehe

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis