Troldtekt direkte på rustikloft

Nu har jeg luret en del i dette forum, men har nu behov for noget konkret viden, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg vil i gang med at sætte Troldtektloft op og vil høre derfor høre, om dette kan installeres direkte på mit eksisterende rustikloft (foto vedhæftet). Jeg kan jo godt se, at de fleste skruer en forskalling op, som de derefter monterer Troldtektpladerne på, men jeg vil gerne undgå den ekstra højde, så mine spots og lampeudtag eventuelt kan blive hængende, som de er. Jeg tænker her specielt på, om et træloft 'arbejder' i forhold til skiftende temperaturer.

Mit formål med at sætte Troldtektpladerne op, er at opnå mere ro og mindre efterklang i rummene. Det er specielt de høje toner, som skal nedjusteres, og her har jeg læst mig frem til, at jeg kan undgå de dyre akkustik plus Troldtektplader (med uld) til netop dette formål - bl.a. her:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php...p;p=114700

Ja, lad mig endelig vide, hvis jeg er helt galt på den.

Nu har jeg luret en del i dette forum, men har nu... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

God ide, det vil jeg gøre.

Tak for hjælpen alle.

Hvis dit hus kun er 1,5 år gammelt ville jeg bare skrue ny forskalling op på dit rustikloft pr. 600. Du vil spare meget arbejde ved ikke at skulle pille det gamle loft ned og hvis du kigger i montagemanualen fra troldtex forskrifter de at forskallingen kan monteres på tværs af pladerne.

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer

det med ekstra forskalling og troldtekt nedenunder giver ofte problemer med installationer der skal føres længere ned. Desuden er hans nuværende forskalling tilsyneladende på langs af huset, er det korrekt er det den rigtige retning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja der er lidt mere bøvl ved at skulle lave sine installationer på den måde man hvis han er heldig er der lige 5 cm ekstra at give af på de nuværende ledninger. Og med hensyn til forskallingen er det ikke noget problem da troldtex ikke skal have fuldt underlag. Det vil sige at din forskalling kan monteres på tværs af længderetningen på din troldtex.

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer
Skrevet af daxi på 15-02-2015 13:38

Det er netop bare en masse små stifter, så du har en pointe her.

Du kan forstærke dit nuværende rustikloft med skruer op i spærene igennem rustikbrædderne og sætte dine nye plader direkte på.

Gjorde det selv da jeg fornyligt satte nyt rustikloft op i sommerhuset - forstærkede det gamle rustikloft i spærene med skruer - nye reglar op med CC 60cm, isolering og det nye rustikloft op.

Ikke sikkert at du kan bruge den løsning - dine plader vejer nok det dobbelte af rustikbrædder pr m2

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg vil råde til det samme som Erik - ev elmand.
At pille det eksisterne loft ned. forskalling per 600mm. c/c
Så du har den troldtekt 22 mm luftrum og isoleringen. Så der rimelig god lyd dæmpning i forhold til troldtekt direkte på en flade.
Det også for at få en bedre holdbarhed.
Det jo ikke kun ledningerne der skal hives lidt i men udtagene skal også rykkes. og det kan de da ikke uden man piller det eksistenserne ned.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ledninger til spots er lange nok, hvis de skal flyttes ned. Diverse udtag kan måske forlænges ned til det nye loft? Dog hælder jeg mest til at pille eksisterende rustikloft ned.

I øvrigt er dampspærren lige over eksisterende forskalling og dernæst isoleringen (flat tag) - vil jeg stadig drage fordel af eksisterende isolering i forhold til lyddæmpning, når dampspærren er mellem isolering og loftet? Det er muligvis et dumt spørgsmål, men bær over med mig.
Skrevet af jeppe1 på 15-02-2015 17:31
Hvis dit hus kun er 1,5 år gammelt ville jeg bare skrue ny forskalling op på dit rustikloft pr. 600. Du vil spare meget arbejde ved ikke at skulle pille det gamle loft ned og hvis du kigger i montagemanualen fra troldtex forskrifter de at forskallingen kan monteres på tværs af pladerne.

Jeg har læst og læst, men kan ikke finde noget omkring dette. Kan du give mig et link?

 

 

http://www.troldtekt.dk/~/media/Files/Installation%20instructions/Troldtekt/Danish/Troldtekt_K0_K5_K5V_K11_traeforskalling_dk.pdf

Hvis du kigger i nederste venstre hjørne på side 3 står det der

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis