flad drivrem vibrerer på rundsav ?

Hej.

Jeg har en flot gammel INCA rundsav (model 259) der har fladrem fra motor (1.5Hk) til aksel.

Det har fungeret fint i det år jeg har haft saven, men nu er remmen pludseligt begyndt at vibrere voldsomt når saven startes.Der har måske været lidt vibrationer før, men slet ikke dette omfang. Når motoren slukkes forsvinder vibrationerne øjeblikkeligt og saven lyder igen som en (stor) symaskine :-).

Jeg tror at motoren er i fin stand. Den larmer ihvertfald ikke når den kører uden remmen.

Problemet optræder med to forskellige klinger, så det er ikke en skæv klinge.

Remmen ser ud til at være i god stand.

Det virker som vibrationerne ændrer karakter efter hvor hårdt remmen spændes, men det forsvinder ikke hverken med spændt eller "slap" rem (slap = kun vægten af motor som strammer).

afstand fra motor til aksel er ca 70cm.

Jeg har ikke kunne google mig til et svar, men jeg bruger måske de forkerte ord.

Hvad kan jeg gøre?

 

TroelsM

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, er remskiven på saven og motoren parallelle?

Med venlig hilsen

Anders

De kan godt løbe midt på ruller selv om de ikke er helt parallelle. Remskiver til fladremme er "bomberet" det vil sige at de er drejet på sådan måde at de buer på midten. Det er med til at fastholde remmen midt på skiven. Hvis de ikke er parallelle eller ikke ligger på linje, vil remmen hele tiden forsøge at komme på plads med små nøk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Ja remskiverne buer på midten ("crowned pulley"?), men ikke særligt meget. Jeg kan se at remmen løber imod en af siderne hvis ikke de to aksler er nogenlunde parrallelle.

Jeg må prøve at rode lidt mere med det.

Troels

Du kunne måske lytte på lejerne, for at udelukke om det skulle være dem der er noget i vejen med.

Brug en lang ca. 1o x 1o mm. liste, (som stetoskob som lægen) sæt listen på lejet og mod hovedet tæt ved øret på den vis, kan du lytte dig frem til om lejet skulle være slidt. (det må ikke knurre og brumme) kan også være lejerne skal/må ha' lidt fedt, men kun lidt for meget kan ødelægge lejerne.

Især gamle lejer hvor fedtet godt kan være lidt for tørt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Hej.

Hvis du nu overvejer at smøre lejerne, er der formodentlig dæksler med tre skruer der dækker lejerne. du må ikke skrue alle tre ud, da der er en løs flange på indersiden, der er svær at fange igen hvis den bliver skruet helt løs. Skru evt. en længere skrue i ved akselenden, hvis der er plads.

Det kan også være det er en kappekølet med en vinge modsat remskiven, så skal der en aftrækker på for at få den af.

Mas bare fedt ind med fingrene. så kommer det nok til at passe med mængden. Det er nu ikke så følsomt.

Og hvis lejerne fejler noget, tager du ikke fejl, selv på afstand. Skal du lytte er det fint med en skruetrækker. Vi har ikke alle små pinde liggende i hjørnerne

mvh

 


 varmetossen

Det kunne måske også skyldes, at remmen er ved at være for gammel, og måske blevet for elastisk ?

Jeg tror ikke det kan skyldes lejerne, de vil larme forfærdeligt, hvis de var så defekte, at det fik indflydelse på rundløbet.

Har du tjekket remskiverne, er helt rene for rust, og andet snavs? samt at de ikke slår?

Naturligvis kan en skruetrækker bruges Klaus, det var bare det der lå lige for ved mig.

Lejer er jeg derimod ikke helt enig med dig, kan huske da jeg stod i lære, havde mester smurt hans maskiner.

Med det resultat at han måtte ud i byen for at købe nye lejer til tykkelseshøvlen, han havde simpelthen maset alt for meget i dem, med det ressultat at lejerne "gik sig en tur" det var det i tankerne jeg skrev som jeg gjorde. (Ikke for at korrekse, men oplyse) gjort i en go' mening, som altid.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
prøv med en gang remspray det kan være at remmen er blevet slidt glat, så den glider en gang i mellem, og derved vibrerer
det kunne godt passe med at vibrationerne forsvinder når motoren afbrydes

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg tror at lejerne er gode nok. Ellers forstår jeg ikke at vibrationerne skulle forsvinde når saven slukkes (men stadig roterer), eller at vibrationerne kan komme og gå.

Jeg har ikke hørt om rem-spray før, men remmen er gammel og den kan selvf være slidt så meget at den mister grebet.

Tak for input

Troels

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis