flad drivrem vibrerer på rundsav ?

Hej.

Jeg har en flot gammel INCA rundsav (model 259) der har fladrem fra motor (1.5Hk) til aksel.

Det har fungeret fint i det år jeg har haft saven, men nu er remmen pludseligt begyndt at vibrere voldsomt når saven startes.Der har måske været lidt vibrationer før, men slet ikke dette omfang. Når motoren slukkes forsvinder vibrationerne øjeblikkeligt og saven lyder igen som en (stor) symaskine :-).

Jeg tror at motoren er i fin stand. Den larmer ihvertfald ikke når den kører uden remmen.

Problemet optræder med to forskellige klinger, så det er ikke en skæv klinge.

Remmen ser ud til at være i god stand.

Det virker som vibrationerne ændrer karakter efter hvor hårdt remmen spændes, men det forsvinder ikke hverken med spændt eller "slap" rem (slap = kun vægten af motor som strammer).

afstand fra motor til aksel er ca 70cm.

Jeg har ikke kunne google mig til et svar, men jeg bruger måske de forkerte ord.

Hvad kan jeg gøre?

 

TroelsM

Hej. Jeg har en flot gammel INCA rundsav (model... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jo jo, maskinsnedker, men så har din mester nok været i gang med fedtsprøjten. Man kan ikke overfylde et kugleleje med fingrene. Og jeg har adskilt og samlet en del tusinde motorer og sendt dem på arbejde, så jeg tør godt stå inde for det.

En fladrem skal være meeget stram og remskiverne skal være 100% linet op altså ud for hinanden og parallelle. Eller der er to muligheder. Meget stram eller meget løs, men det sidste er ikke aktuelt for dig.

mvh

 


 varmetossen

Ofte kaldes rem spray, for Belt Dressing, og det virker ganske fint....
http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=belt+dressing&searchTerms=tekst

Ofte er kuglelejer jo lukkede, og begynder de at larme, kan man ligesågodt udskifte dem, at fjerne tætningerne og gensmørre, er kun en stakket frist.

Men du kunne jo begynde med at strammen remmen, selv om den måske virker stram nok....

Hej.

Det gælder for alle lejer, at kan man høre dem er det for sent at smøre, men det er så nok ikke problemet her. Der er gode chancer for åbne lejer med maskinens alder, og det skader da ikke at smøre.

Tror også mest på remmen.

(Kom forresten lige forbi vaskemaskinen i dag og HØRTE den centrifugerede ØV)

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 16-02-2015 21:16

Hej.

Jo jo, maskinsnedker, men så har din mester nok været i gang med fedtsprøjten. Man kan ikke overfylde et kugleleje med fingrene. Og jeg har adskilt og samlet en del tusinde motorer og sendt dem på arbejde, så jeg tør godt stå inde for det.

Naturligvis Klaus han havde haft gang i fedtsprøjten eller var det smørre koppen; husker det ikke mange år siden jo; nogle gl. maskiner med jævnstrøms motore, som skulle ha en kvart omdr/md.

Nå ikke mere pinderi med dette herfra.

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg har lige kigget på saven igen og så vidt jeg kan se så er skiverne på linie. ikke på ym, men tæt på.

Hvor stram er "meget stram" i dette tilfælde? "Ingen tilspænding" svarer til motorens vægt da motoren hænger i remmen. Dette er ikke nok til normal drift da remmen så slipper ved belastning. Jeg har justeret fra dette bundniveau og op til hvad en lille enhånds-tvinge (300mm lang) kan presse. Denne større tilspænding gør om noget resonansen endnu kraftigere.

Hvor meget tøt man stramme sådan en rem?

TroelsM

Annonce

Hej.

Du siger motoren 'hænger' i remmen. Den går ikke. Der skal være noget til at lave fast tilspænding af remmen. Hvor meget bliver nok noget med forsøg.

Den sidste jeg satte op var godt nok en Ø120 cm. rundsav. Der var nok 130 - 140 cm. mellem akslerne. Så vidt jeg husker lå det her i omegnen af 20 mm nedbøjning ved 50 kg. tryk på midten. Det føltes meget voldsomt, men kørte fint.

Men selvfølgelig skal lejerne også kunne holde til det, og det vil måske være godt med et eftersyn på sådan en fin gammel maskine. Her kommer det jo ind at smøringen skal være i orden. Så vil den kunne køre i mange år til dit brug.

mvh


 varmetossen

Måden og lade motorens vægt bestemme remmens stramning, brugte man meget i de gode gamle dage. 

Hvad er det egentelig for en fladrem, gummi eller lærred ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På denne type save hænger motoren ofte i remmen. Både med kileremme og fladremme. Jeg skal ikekk kunne vurdere om det er et godt system, men INCA's save blev vist ofte lavet sådan.

Remmen er noget armeret fiber-plastic. Den føles stiv og meget lidt elastisk.

Troels

Hej.

Godt så. Det må være dagens læring. Jeg takker og pakker

mvh


 varmetossen

Skrevet af TroelsM på 17-02-2015 09:07

Remmen er noget armeret fiber-plastic. Den føles stiv og meget lidt elastisk.

Troels

Tja, hvis du piller remmen af og hiver i akslerne burde det være nemt og finde ud af om der er slør i lejerne. Samtidig kan du jo lige tjekke om remskiverne ikke "hopper" (er skæve) eller der sidder et fremmedlegme på samme.

Lad mig lige pointerer, der godt kan være slup i et leje uden det larmer, det gør det nemlig først når der kommer sår på lejebane/kugle-r eller en kugle revner/mangler af samme grund. 

Hvis alt syntes i orden hedder det nok ny rem grundet stivhed hvis den ikke skal vibererer.  

Men hvis remmen ikke glider, burde den ikke kunne tage skade af og vibererer, hvilket tilsyneladende ikke er helt unormalt, når jeg kigger på den 50 år+ gamle B rem, der sidder på min ældgamle koldsav. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis