Suger PU skum vand?? - JA (testet)

Hej LDS'ere..

Vi har ofte snakken herinde, suger PU skum vand ind.. Jeg har altid haft den overbevisning at det gjorde den ikke, grundet at det er noget tjævelsk klister, som når man f.eks.får det på tøjet, bliver på selv efter 100 vaske (jeps jeg har sådan en arbejds fleech )

Nå men nu ville jeg finde ud af, om det gjorde eller ej. Så jeg har lavet en test, jeg lavede 4 stykker, de er alle af HN's billigste, og de to store er fra en dåse der har fået meget kulde/frost og de andre to er lavet af en ved stue temperatur (de små og mere faste).

Først blev de alle vejet.

En af hver type blev lagt i en spand med vand, så de bare lå og flød, og de to andre blev så lagt i en spant med vand, og holdt under vandet konstant.

De lå deri i en uge, hvor efter at de blev taget op og vejet igen, og det var ikke det resultat jeg forventede..

Følgende lå UNDER vand, men væht før og efter:

Skum 1 -  19g/24g = 5g mervægt = 26% vægt forøgelse.

Skum 4 -  9g/14g = 5g mervægt = 55% vægt forøgelse.

Følgende lå ovenpå vandet:

Skum 2 -  16g/19g = 3g mervægt = 18,75% mervægt

Skim 3 -  13g/15g = 2g mervægt = 15% mervægt.

 

Så JA PUskum suger vand til sig, nu var jeg så æske dum at smide dem ud herefter, men min tese er jo så, at kan der komme vand ind, så kan det også komme ud igen, men det fik jeg jo så ikke vejet af. Men hvorfor skulle det ikke det..

Det er ikke verdens mest videnskabelige test, men den er dog brugbar, da resultaterne er enstydende


Mvh

Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HVis du skærer et lille hul i skummet suger det endnu mere vand.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ja, PU-skum suger vand! Jeg forstår ikke hvorfor mange bruger det i forbindelse med tage. Jeg har set det været anvendt til "understrygning" af tegl flere steder...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har set det brugt til montering af vinduer og døre, fugning omkring vindbrættet, understrygning af tage. Har aldrig helt forstået det, har altid været overbevist om at det kunne suge vand til sig.
Men hele humlen er jo også at det så må kunne afgive det igen, og så er skaden vel ikke rigtig stor

Mvh

Morten

Haha Ja de tager nok vand alle sammen 😄

Mvh

Morten

Helt rigtigt Juel. problemet er bare at det afgiver fugten til det træ skummet ligger opad, så rådner spær og lægter.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det eneste jeg kan sige er at de steder vi havde rådne taglægter var de steder der var brugt puskum. Vi havde et vindue i huset som på et tidspunkt var blevet skiftet, der var brugt pu skum, dette var også råden.
har lidt fornemmelsen af at produktet mere bliver brugt fordi det er nemt og hurtigt og bruge.
Der er naturligvis en god pointe i at PU skum afgiver fugt igen. Men når det f.eks. bliver brugt til understrygning, er det jo kedelig at det afgiver vand som dryp inde på loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Orla Nautrup på 02-02-2015 22:49
Et forslag!

Prøv samme test med: Polystyren, mineraluld, træ, tegl og andre byggematerialer.

Lad os få en tilbagemelding.

Ja, og mineraluld og fugebagstop som også anvendes bagved vinduer og døre, suger væsentligt mere vand til sig, end skummet.

Så her er der faktisk fornuft i at anvende skum frem for mineraluld, så forstår slet ikke dem der fraråder skum ved montering af vinduer og døre, er nok mest uvidenhed der er skyld i disse misforståelser omkring skum.

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis