Udtag mangler jord

Hejsa,

Jeg har kastet mig ud i, at skulle montere to ny lamper i et udtag. Det har jeg læst mig frem til skulle være OK, men da det ikke er mig selv der har monteret den lamper der hænger i loftet pt. fandt jeg en lille overraskelse da jeg ville montere de nye. 

De nuværende lampe har to ledninger, hvilket også er normalt, og som jeg kan læse mig frem til bør de været monteret i N og M1? Men de er i stedet monteret i N og 0 (eller O). De nye lamper har så også en jord, som jeg ville tro var 0, men det giver ikke så meget mening da den nuværende lampe lyser. Hullet i M2 er helt tomt (der er ikke noget metal til at montere ting i), det er der i M1, men her ser det ikke ud til, at der går en ledning fra muren og ud i metallet til at montere i. 

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør? Er det sikkert at skippe jordforbindelsen, og så montere i de huller den gamle lampe bruger? 

Skriv endelig hvis der er mere information jeg kan hjælpe med.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nerq på 26-01-2015 18:08

Hejsa,

Jeg har kastet mig ud i, at skulle montere to ny lamper i et udtag. Det har jeg læst mig frem til skulle være OK, men da det ikke er mig selv der har monteret den lamper der hænger i loftet pt. fandt jeg en lille overraskelse da jeg ville montere de nye. 

De nuværende lampe har to ledninger, hvilket også er normalt, og som jeg kan læse mig frem til bør de været monteret i N og M1? Men de er i stedet monteret i N og 0 (eller O). De nye lamper har så også en jord, som jeg ville tro var 0, men det giver ikke så meget mening da den nuværende lampe lyser. Hullet i M2 er helt tomt (der er ikke noget metal til at montere ting i), det er der i M1, men her ser det ikke ud til, at der går en ledning fra muren og ud i metallet til at montere i. 

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør? Er det sikkert at skippe jordforbindelsen, og så montere i de huller den gamle lampe bruger? 

Skriv endelig hvis der er mere information jeg kan hjælpe med.

Hvad er det for en lampe siden den kræver jord? I nogle lande har man jord på alt, der kan jordes. Du kunne prøve at montere din lampe i de samme klemmer, som den gamle var monteret i. at den gamle lampe skulle være monteret i N og O lyder mærkeligt, fordi det normalt er den samme klemme.

 

 


fase

En simbel prøveledning bestående at en fatning med en stump ledning i, kan fortælle dig hvad der er mellemledning og nul.

Hvad der end måtte stå på klemmerne er i den forbindelse ligegyldigt.

En polsøger, kan fortælle dig hvilken der er fase, eller mellemledning, men den siger ikke noget om nul og jord.

Du ved hvor den gamle lampe har siddet (må så gå ud fra at det er nul og mellemledning, for ellers ville lampen ikke lyse) og hvis du kun har en klemme tilbage med en ledning i, kan du med en polsøger undersøge om den er strømførende,og så er det højst sansynligt en fase.

En jordledning er altid gul/grøn (eller hvis det er en meget gammel indstallation kan den være rød) så det burde give dig chance for at se det...

Men ellers er telefonbogen fyldt med elektrikere der mod et mindre beløb ved hvordan det lille problem skal klares    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er denne lampe fra Frandsen: http://www.frandsenlighting.dk/products/pendants?productid=1523

Jeg antager at der er en jordforbindelse fordi den er lavet af metal? Og ja, den nuværende montering ser mystisk ud, men jeg er i tvivl om der simpelthen er andet i udtaget end det der normalt ville være i N og M1, bare monteret forkert. Hvis det giver mening. 

Skrevet af Nerq på 26-01-2015 19:04

Det er denne lampe fra Frandsen: http://www.frandsenlighting.dk/products/pendants?productid=1523

Jeg antager at der er en jordforbindelse fordi den er lavet af metal? Og ja, den nuværende montering ser mystisk ud, men jeg er i tvivl om der simpelthen er andet i udtaget end det der normalt ville være i N og M1, bare monteret forkert. Hvis det giver mening. 

Det ser ud som om, det er en lampe, du sætter op indendørs, så prøv at montere den i de samme klemmer, som den du har taget ned. Jeg har også lamper af metal, men de er uden jord og lyser udmærket. Måske er lampen også beregnet til eksport til lande, hvor der kræves jord.

 

 

 


fase

Men er der en klemmer der hedder M1 og en N og 0 ?

Efter hvad jeg kan se er der ikke nogen ledning forbundet til den 3 klemme, og tvivler stærkt på at det kunne være en jord, hvis der var en. Den type bakkelit  udtag er vist fra en gang i 50-60'erne og der var det ikke udbredt at have jord i lysinstallationen. 

Årsagen til at man har brugt de "forkerte" klemmer, kan være at ledningerne er sidsygt korte, og så for at undgå at skulle trække nye, har man flyttet dem over i en anden klemme... 

Jeg tror at Frandsen laver de lamper til et verdens marked så derfor bliver den født med en 3 leder ledning. Men jeg ville ikke være nervøs for at undlade jorden... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Såvidt jeg kan se er der ikke noget forbundet til den 3. klemme, altså den der hedder M1 og er nederst. 

De to andre er forbundet, og jeg antager at den der hedder 0 i princippet fungere som M1, da den blå ledning er forbundet hertil. Jeg tror jeg giver det et skud i morgen, og montere dem uden jord. Såvidt jeg kan finde på nettet bør det heller ikke være ulovligt? 

Nææ, der findes vist 1000vis af lamper med metalskærme, som ikke indeholder "muld" 

Min PH5 har det feks ikke  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Christian M på 26-01-2015 19:40

Undskyld mig, men hvem ville dog nogensinde ringe til et elektriker firma for st finde ud af sådan en lille ting?
Og mon ik de pågældende firmaer har andet at lave?
Bliver ærligtalt lidt "Ahh come on man!" når folk skriver sådan noget der.. Hvad er det vi har et forum som LDS for? Hvis det bl.a. ikke var for sådanne glimrende spørgsmål, så ved jeg sørme ikke...

Nu lever elektrikerfirmaer af at besvare sådanne spørgsmål, så Henriks svar er da helt korrekt. Det er rigtigt, at der her gives svar på spørgsmål som det stillede, men på den anden side, hvor får du gratis konsulentbistand af professionelle, hvis det ikke  var her??

Når du skriver "Ahh come on man" kunne man måske også spørge, hvorfor der ikke bare bliver tilsluttet til de samme terminaler, som den gamle lampe var tilsluttet i. Det er vel fordi, der har været tvivl, at spørgsmålet bliver stillet. Der er vel også givet brugbare svar.

 


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis