Udtag mangler jord

Hejsa,

Jeg har kastet mig ud i, at skulle montere to ny lamper i et udtag. Det har jeg læst mig frem til skulle være OK, men da det ikke er mig selv der har monteret den lamper der hænger i loftet pt. fandt jeg en lille overraskelse da jeg ville montere de nye. 

De nuværende lampe har to ledninger, hvilket også er normalt, og som jeg kan læse mig frem til bør de været monteret i N og M1? Men de er i stedet monteret i N og 0 (eller O). De nye lamper har så også en jord, som jeg ville tro var 0, men det giver ikke så meget mening da den nuværende lampe lyser. Hullet i M2 er helt tomt (der er ikke noget metal til at montere ting i), det er der i M1, men her ser det ikke ud til, at der går en ledning fra muren og ud i metallet til at montere i. 

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør? Er det sikkert at skippe jordforbindelsen, og så montere i de huller den gamle lampe bruger? 

Skriv endelig hvis der er mere information jeg kan hjælpe med.

Hejsa, Jeg har kastet mig ud i, at skulle... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige en ting mere til Nerq: Skal det være korrekt (og det skal det vel) så er den blå plastskrue i midten beregnet til aflastning.
Du tager yderkappen af så ledningsender bliver ca. 40 mm (lidt længere end dem på billedet) Den blå plastskrue sidder lidt skævt nu, men den skrues helt ud, og ledning (Yderkappen) sættes op i sprækken. Herefter skrues den blå skrue lige op imod ledning og klemmer den, så den er aflastet for træk.
Derefter kan du lave din tilslutning i de klemmer som bliver brugt nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi kan jo alle finde en fase, mellemledning og en nul, med simple midler(polsøger), men jorden er lidt mere tricky...

Derfor skrev jeg at han kunne tage kontakt til en person, for hvem det ville være en smal sag at finde en eventuel jord, ja faktisk kan man vel sige det er hans spidskompetance 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er næsten med garanti ikke jordledning i den installation. Og er det i en stue eller et værelse er det heller ikke nødvendigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg siger tak for hjælpen! Jeg har nu monteret den ene lampe, og det virker rigtigt fint, også uden jord :-) Nu afventer jeg blot noget ledning så jeg også kan få den anden op. Jeg håber så at det går fint med to lamper i samme udtag, tiltrods for at det er en gammel installation.

Du behøver  ikke at nøjes med HÅBET OM at det kan trække en lampe mere. På den led er de gamle installationer ikke spor dårligere end de moderne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis